אחת המחלבות הגדולות ניצלה • גפני: ‘שמח לראות חיוך על הפנים’

במהלך דיון בוועדת הכספים הציגו נציגי החברה והנאמן שמונה את הפעילות המונעת את סגירתו של המפעל בטווח הקצר • גפני: "אני שמח שהפעילות שלנו מסייעת" • ומה יקרה עם 16 רפתנים המספקים חלב למחלבה שלא מקבלים את החזר החובות?
אריה ריבקינד
י"ח כסלו התשפ"ג / 12.12.2022 16:54

ועדת הכספים קיימה היום (שני) דיון על סכנת סגירת מחלבת רמת הגולן. במהלך הדיון הוצג כי בנק הפועלים מינה נאמן למפעל, והוזרם תקציב על ידי הבנק ורשת שופרסל אשר בטווח הקצר מעמיד פתרון להמשך פעילות המפעל.

במפעל ובקרב העובדים הדגישו, כי מדובר בפתרון לחודשים ספורים בלבד, וכי יש צורך במתן מענה ארוך טווח, בדרך של התייעלות והכנסת חדשנות למפעל.

לצד כך, הוצג כי במשקים קטנים, כ-16 רפתנים שמספקים חלב לפי הגדרות והקצבאות של מועצת החלב למפעל, נמצאים במצוקה קשה ובצורך של הזרמת כ-6 מיליון שקלים – ועלתה קריאה לשלבם בהסדר.

עו”ד אהוד גינדס, נאמן מחלבת רמת הגולן: “ברגל הראשונה החזרנו את העסק לפעילות, בכל מגוון המוצרים מול כל הלקוחות, כל הלקוחות העיקריים שיפרו את המחיר, וחלק מהם הקדימו את התשלומים. הדבר השני שנעסוק בו, זה שנעשה חקר מידע, ונחפש משקיע איכותי שיביא הון לחברה, כדי שנראה משהו לטווח ארוך. לעסק יש פוטנציאל כלכלי, יש ידע.

“לצורך כך צריך השקעות ותוספת קווי יצור חדשים שיספיקו לבקרת איכות, החברה לא יכולה להתמקד רק במוצרים בעלות הנמוכה, צריך להתמקד בגבינה, ובמוצרים בעלי ערך מוסף נוסף. יש להשקיע פה כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים”.

גינדס התייחס למצוקת הרפתנים: “בטווח הזמן המיידי, יש ספקים שעבדו רק עם המחלבה, ומוצאים עצמם במצב מאוד בעייתי, ולנו אין משאבים לתמוך בהם, אני לא יכול לשלם להם חוב עבר. אם אפשר לסייע להם, זה יהיה מעולה”.

סגן שר הביטחון, אלון שוסטר: “אני מודה על הרגישות של יו”ר הוועדה וחבריה, ועל הכניסה לנושא הזה”.

יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני: “אני שמח שהסגירה נמנעה, עובדים שהיו בדרך לסגירה וחזרו לעבודה, אין משמח מזה, אני שמח שהפעילות שלנו מסייעת, ושמח יותר לראות את העובדים כאן עם חיוך על הפנים, ושאין עוד דמעות. לצד כך יש לפעול לסייע למפעל בטווח הארוך ועם התוכניות וכל הדרוש, וכן לפעול עניין המחלבות”.

שר החקלאות, ח”כ עודד פורר: “אמרתי שאין שום מצב שניתן למפעל ליפול, במסגרות החוקיות שברשותנו, ומאז ועד היום קיימנו מספר דיונים. אני שמח שהמחלבה לא נסגרה ולא תיסגר, צריך לא להפוך אותה למפעל חסד, היא יכולה להיות מפעל רווחי. נושא המתווה לעניין המחלבה ייפתר, זה בעבודה שוטפת. זה ענף מורכב, בתוך זה יש את הרפתנים ואת המחלבה, כל אחד והבעיות והפתרונות שלו”.

לעניין הרפתנים קרא השר גם לערבות הדדית מצד כלל המחלבות: “בצד המחלבה, יש פה גם את האפשרות של קרן עסקים במצוקה מהמדינה, מצאנו שיש ניצול כספים לא נכון מהמחלבה, יש תקציב במשרד הכלכלה שטרם נוצל מצידם, זה תקציב שבסופו של יום יכול לעזור. לגבי הרפתנים – צריך להבין, יש חוק, ברגע שנכנסה המחלבה להקפאת הליכים, יש הסדר נושים שקבוע בחוק, ובחוק לצערי המצב הוא שהרפתנים על פי חוק בסוף הסדר של מקבלי הכסף, והמדינה לא יכולה לפעול בניגוד לחוק.

“או שישנו את החקיקה, מה שאני חושב שלא סביר, או שיש מועצת החלב, התאחדות מגדלי הבקר, יש פה סכום לא גדול, בתוך התהליכים האלה צריך גישור, מבחינת הרפתנים הם יעדיפו לעבוד ישירות מול תנובה, לכן הדבר הנכון הוא גם ערבות הדדית בין הארגונים. גם הקצאת התקציב מוגבלת בחוק, אנחנו כמדינה צריכים ליצר את המבנה הנכון שהעסק הזה יעבוד”.

ליאור שמחה, מנכ”ל יצרני החלב: “יש לנו כ-700 רפתות, אנחנו מנסים לגייס כסף מכל הרפתנים כדי לגייס כסף לרפתני רמת הגולן, זה בלתי סביר שהבנקים קודמים לרפתנים, זה בלתי סביר שהנאמן קיבל את הכסף ומשתמש בו כדי להפעיל את המפעל, לפני שאנחנו מקבלים תשלום. נדמה שהמדינה בורחת מאחריות, גם אם החוק כך, אנא יש אנשים שחייבים את הכסף הזה. יש משפחות שקורסות”.

יו”ר הוועדה: “אני לא מקבל מה שקורה עם הרפתנים, נקיים דיון לעניין הנושא הזה, זה אבסורד שהמדינה עומדת מהצד במקרה הזה. במבחן התוצאה עמדתי שהמדינה לא עושה מספיק בעניין הרפתנים”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מרגיש כאילו כל עסק חי מתרומות אז לאן מתגלגל הכסף של הלקוח והמיסים
    13/12/2022 05:29
    הזיה
  1. יש עסק שלא מופסד במדינה הזו?

    • מנש   14/12/2022 20:37

      חברת החשמל ותאגידי המים