מחקר: איזו קבוצה הכי מותקפת, ואיזו רשת חברתית הכי בעייתית?

מחקר חדש של איגוד האינטרנט הישראלי חושף את ממדי השיח האלים ברשתות החברתיות: 22 אחוזים חוו בשנה האחרונה מעקב או הטרדה ברשתות החברתיות • 18 אחוזים נחשפו באותה תקופה לקללות ונאצות שכוונו נגדם ברשת
חרדים 10
י"ח כסלו התשפ"ג / 12.12.2022 16:19

מחקר חדש של איגוד האינטרנט הישראלי – שפורסם ב’ישראל היום’, חושף את ממדי השיח האלים ברשתות החברתיות.

לפי המחקר, כאחד מתוך חמישה ישראלים (22 אחוזים) חווה בשנה האחרונה מעקב או הטרדה ברשתות החברתיות, כאשר פלח דומה (18 אחוזים) נחשף באותה תקופה לקללות ונאצות שכוונו נגדו ברשת.

כמו כן, כאחד מכל עשרה ישראלים (9 אחוזים) היה קורבן להפצת תמונות מביכות שלו ללא רשותו.

לפי המחקר, פייסבוק היא הרשת החברתית הכי בעייתית – לא פחות מ-82 אחוזים מהישראלים שנחשפו לשיח פוגעני ציינו את הרשת החברתית כפלטפורמה שבה התרחשה הפגיעה.

אחרי פייסבוק מתמקמות בפער רב וואטסאפ (26 אחוזים), אינסטגרם (24 אחוזים), טוויטר (17 אחוזים), טיקטוק (16 אחוזים), יוטיוב (9 אחוזים) וטלגרם (9 אחוזים).

עוד עולה מהמחקר, כי למעלה ממחצית מהנשאלים (52 אחוזים) טענו כי השיח במרחב המקוון הוא “אלים במידה רבה או במידה רבה מאוד”; יותר מרבע (27 אחוזים) טען כי השיח “אלים במידה בינונית”; ואילו 15 אחוזים בלבד סבורים שהשיח אינו אלים כלל.

נשים חוות את המרחב המקוון כאלים יותר: 58 אחוזים מהנשאלות הודו כי הוא אלים “במידה רבה או במידה רבה מאוד”.

לדעת הישראלים, הקבוצות החברתיות המותקפות ביותר ברשת הן החברה הערבית והחברה החרדית (33 אחוזים יחדיו), נשים ונערות (27.5 אחוזים) וקהילת הלהט”ב (23.7 אחוזים).

קבוצות העולים מרוסיה ומחבר העמים, העדה האתיופית, פליטים ומהגרי עבודה חוות כ-6.5 “אחוזי תקיפה” כל אחת.

נתונים מעניינים נוספים: מרבית הציבור (55 אחוזים) אינו מאמין לפלטפורמות שיפעלו להסרת תוכן אלים, ולכן נמנע מלדווח עליו. 40 אחוזים העידו כי הם משתמשים לעיתים רחוקות במנגנוני הדיווח ברשתות כי לדווח על תכנים וחשבונות פוגעניים, ו-38 אחוזים השיבו שהם אינם משתמשים כלל במנגנונים האלה.

במילים אחרות, כ-22 אחוזים בלבד מהציבור משתמשים בקביעות במנגנוני הדיווח.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות