ניצחון לאופוזיציה: ההצבעה על מינוי לוין ליו”ר הכנסת – רק מחר

ההצבעה במליאה על יו"ר הכנסת החדש הייתה אמורה להתקיים רק לפנות בוקר, לאחר שהאופוזיציה תכננה פיליבסטר ארוך • הקואליציה איימה להפעיל את סעיף 98, אך בסוף סוכם: דחיית ההצבעה למחר ב-10 בבוקר • ביש עתיד חוגגים: "ניצחון ראשון. הפחד והלחץ שיתקו את יואב קיש"
אריה ריבקינד
י"ח כסלו התשפ"ג / 12.12.2022 13:41

הדיון על בחירת יו”ר הכנסת יתחיל היום (שני) ב-16:00, אך ההצבעה תתקיים רק מחר ב-10:00 בבוקר – ולא היום כפי שתוכנן. כך סוכם בנשיאות הכנסת.

מדובר בפשרה שהושגה אחרי שהאופוזיציה תכננה לקיים פיליבסטר ארוך שיעכב את ההצבעה – והליכוד איים בתגובה להפעיל את סעיף 98 שמאפשר לו לעקוף את הפיליבסטר ולקצר את סידרי הדיון.

הסיכום הגיע לאחר דיונים סוערים, האשמות, וניסיונות לעכב את הדיון, כאשר על פי ההערכות ההצבעה בפועל היתה מתרחשת סמוך לשעה ארבע לפנות בוקר.  עם זאת, כאמור, בסופו של דבר הוחלט על דחיית ההצבעה למחר בבוקר.

בקואליציה החדשה יצביעו מחר בעד יריב לוין, בעוד מנגד מרב בן ארי מיש עתיד תציג את מועמדותה כנציגת האופוזיציה.

במפלגת יש עתיד לא הסתירו את שמחתם מהדחייה: “ניצחון ראשון. לא תהייה היום הצבעה על יו”ר הכנסת. הפחד והלחץ שיתקו את יואב קיש שהבין שהוא לא מסוגל לגייס את אנשיו להצבעות והלו”ז הצפוף שלהם ידחה שוב ושוב. מי שחשב שיהיה קל לנתניהו הסחיט ושותפיו הקיצוניים להקים ממשלה, מבין כל יום עד כמה נתניהו חלש ועייף. וזו רק ההתחלה”.

לפני כן התקיים דיון סוער בוועדה המסדרת, יו”ר הוועדה ח”כ יואב קיש אמר בפתיחת הדיון: “לא ניתן למנוע בחירת יו”ר דרך קומבינות מסריחות. למסמס את דבר הבוחר. מה שקורה פה מהבוקר זה חרפה. ח”כ לוי הבטיח להעביר את השרביט בצורה ממלכתית לאחר שהוגש לו מכתב חתום על ידי 64 ח”כים.

“כעת נודע לי שהכניסו לסדר היום של מליאת הכנסת שני נאומי בכורה ודיווחים של שני שרים לסדר יום. זה חרפה של יו”ר שמנסה לגנוב הצבעה. פיליבסטר זה לגיטימי אולם לקבוע הצבעה ללא הודעה זה לגנוב את הכנסת. מדובר ביו”ר בפועל שמכהן מתוקף חוק הרציפות, והנושא נוגע אליו ישירות, וסמכותו מאוד מוגבלת”.

יו”ר הוועדה ח”כ קיש הוציא במהלך הדיון הסוער את חברי הכנסת יוראי להב הרצנו, נאור שירי, ולדימיר ביליאק ומירב בן ארי.

ח”כ שלמה קרעי אמר: “זו חבורה שלא יודעת להעביר שלטון בצורה מכובדת. אני מציע להחליט שהנושא היחיד שיעלה היום במליאה יהיה בחירת יו”ר הכנסת”.

היועמ”ש של הכנסת עו”ד שגית אפיק השיבה כי אין לוועדה סמכות לקבוע החלטה כזו.

ח”כ משה ארבל מש”ס אמר: “ביום שישי צוין היום הבין לאומי למאבק בשחיתות. שחיתות זה שימוש לרעה בכח המשרה. מה שנעשה פה, זה שימוש לרעה ושחיתות ציבורית. זה הכי קרוב למה שראינו בארה”ב. אנחנו לאחר פסיקת בג”צ שקבע כיצד להעביר שלטון בצורה מכובדת”.

ח”כ ולדימיר ביליאק מיש עתיד אמר: “אתם מבקשים לקדם חוקים מושחתים, זה ביזוי של הכנסת ושל מדינת ישראל. אני מקווה שהציבור ישפוט אתכם. אנחנו נשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותנו. לא תטיפו לנו מוסר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות