המרכולים בת”א לשר הפנים: חוק העזר החדש – “אותו ישראבלוף”

מטה מאבק העסקים הקטנים והמכולות בתל אביב בפניה חריפה לשר הפנים, לפני אישור הצעת החוק החדשה של עיריית ת"א: "גרועה מקודמתה. מתבססת על מניפולטיביות ושקרים"
ט"ו אלול התשע"ד / 10.09.2014 12:31

מטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות בת”א, הגיב היום במכתב חריף ומקיף לשר הפנים, לפני שהוא מאשר את חוק העזר שהתקבל במועצת העיר בחודש שעבר.

עורכי הדין דוד שוב ועברי פיינגולד מצביעים במכתבם על אי חוקיות בהצעה, כמו גם על הפגמים והאבסורדים הרבים הנלווים להצעה המתוקנת של חוק העזר העירוני, המתיר מסחר קמעונאי מקיף בשבת וחגים.

במסמך טוענים עורכי הדין כי ההצעה החדשה היא בעצם גרסה מתוחכמת יותר של ההצעה הקודמת ושל מסמך המדיניות שנפסל בעבר.

“אותו ‘ישראבלוף’ בשינוי אדרת”, הם אומרים. “מבחינות מסוימות ההצעה החדשה גרועה יותר מקודמתה, משום שהיא ‘מתחפשת’ להצעה הגונה, אך היא מניפולטיבית ושקרית”.

לדבריהם, העירייה מתעלמת מבעלי העסקים הקטנים בעיר בהפגנתיות פוגענית, ומציינים כי העירייה ותאגידי הקמעונאות, שהובילו את הצעת החוק הקודמת, יצאו במתקפה ציבורית עוצמתית, ממומנת היטב, אך כלל לא טרחו לערער על החלטת השר ולא עתרו כנגד פסיקות בית המשפט.

המסמך מצביע על מרכיבים שונים המהווים סיבה מספקת לפסילת הצעת חוק העזר, כגון חוסר סמכות ומתן פרס לעבריינות, כאשר ההצעה החדשה נותנת פרס למפרי חוק סדרתיים – הרשתות שפותחות כיום את חנויותיהם בניגוד לחוק.

בניתוח החוק מוצגים שלל נתונים שונים ומשונים, וניתוחים סטטיסטיים שאין מאחוריהם דבר. דגש מיוחד מושם במכתב על “פיקציית ביקוש”. החוק החדש מבקש שיהיו פתוחים מרכולים היכן שיש “ביקוש”, כאשר אותו “ביקוש” נקבע היכן שכבר עתה מתקיים מסחר בימי המנוחה – כלומר רווח בטוח למפירי החוק.

לדבריהם, חוק העזר החדש מבקש לשמור על האינטרסים של הרשתות, בכך שהוצבה הדרישה כי לפחות רבע מבעלי ההיתר לפעילות יהיו מרכולים שגודלם עולה על 200 מ”ר. בנוסף, בחוק החדש יש שינוי במספרי העסקים שיהיו פתוחים בשבת – ממעל 320 עסקים לכ-170, מה שיפגע בעיקר ב”פיצוציות”, אותם קיוסקים שכונתיים שיסגרו למרות שהם כלל לא היו בליבת המאבק, ואילו מרבית המרכולים הגדולים ימשיכו לפעול כסדרם.

“הבעיה היא עמוקה, וקשורה לעצם תפיסת ערכי שלטון החוק, המוסר וכללי הצדק”, חותמים עורכי הדין. “קשה להימלט ממסקנה שעירית תל אביב נמצאת בתקופת שפל קשה מאד, היא מחליקה במדרון ועומדת בפני התרסקות ערכית, על כל השלכות הרוחב שעשויות לנבוע מכך כתוצאה ממעמדה, מרכזיותה ועוצמתה”.

ממטה המאבק נמסר: “ידעו תושבי ת”א שראש העיר שלה ביחד עם חבר מרעיו מהמועצה, מעדיפים באופן בוטה את טייקוני התאגידים, ומעבירים חוק שיסגור את מרבית הפיצוציות בעיר, וכל זאת על מנת לא לפגוע באינטרסים של מרכולי טיב-טעם ואמפם.

“אנו נאלצים לספוג הפסדים כלכלים ניכרים או לעבוד ביום המנוחה היחיד שיש לנו”, אומרים שם. “בשני המקרים מדובר במציאות מעוותת, לא מוסרית ובוודאי שאינה ערכית, כלפי ציבור גדול של בעלי עסקים שפועלים בת”א עשרות שנים.

“יום מנוחה שבועי, הוא אלמנט סוציאלי בסיסי ומתבקש, ולא נסכים להמשך מסחר קמעונאי כה גורף, שפוגע בזכויותינו, ובוטה בעזות המצח שלו, כלפי החוק ופסיקות ביהמ”ש”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות