היועמ”שית נגד ‘חוק בן גביר’ • הח”כ: “מקצועיותה בסימן שאלה”

גלי בהרב-מיארה צפויה להתנגד ל'חוק בן גביר', שיאושר עוד לפני השבעת הממשלה: שר לא יכול לקבוע את המדיניות לפתיחת תיקים או לנהל תקציב המשטרה • המשקל שיינתן להחלטתה עדיין מוטל בספק • בן גביר: "מתקשה להבין איך הזדרזה לקבוע עמדה בחוק שהוגשה רק ביום חמישי"
חרדים 10
ט"ז כסלו התשפ"ג / 10.12.2022 18:48

היועצת המשפטית לממשלה, עו”ד גלי בהרב-מיארה, צפויה להתנגד בנחרצות לתיקון פקודת המשטרה שמתכננת הממשלה החדשה, בנימוק שהניסיון לבצע הקבלה בין יחסי שר הביטחון וצה”ל, ליחסי שר הביטחון הלאומי למשטרה – מופרך.

לפי דיווח ב’אולפן שישי’ של חדשות 12, היועמ”שית טוענת כי בעוד הצבא סר למרותה של הממשלה באופן מלא ודרך הפעולה שלו היא הפעלת כוח, המשטרה פועלת מול האזרח ולא מול אויב. אמנם יכול להיות חיכוך בין המשטרה לאזרחים, אבל גם אדם שעובר עבירה הוא לא אויב המדינה. הפעלת הכוח של המשטרה היא חריג שבחריגים, בעוד שהפעלת הכוח של הצבא היא דבר של יום ביומו.

בהרב-מיארה מודאגת במיוחד מסעיף 8ג’ בתיקון המוצע, שם מתכנן השר המיועד איתמר בן גביר לקבוע מדיניות בתחומי החקירה והאכיפה. למעשה מדובר בפתיחה וסגירה של תיקים.

במשרד המשפטים אומרים שבאופן הזה יישלל שיקול הדעת של המשטרה והפרקליטות, והוא יועבר באופן מלא אל השר.

על פי התיקון לפקודת המשטרה, צפוי בן גביר לקבל סמכויות לחלק את התקציב בעצמו. כך יכול השר להחליט, למשל, לקצץ בחצי את החקירות של להב 433 או היחב”ל. ברור שדרך השליטה בתקציב השר יהפוך בעצם למפכ”ל-על.

כך או כך, המשקל שיינתן להחלטת היועמ”שית עדיין מוטל בספק.

בן גביר: “זו הצהרה מאכזבת מאוד”

השר המיועד לביטחון לאומי, ח”כ איתמר בן גביר, התייחס לפרסומים על התנגדותה של היועמ”שית לחוק שיסמיך את השר לבטחון לאומי להתוות מדיניות למשטרה:

“מתקשה להבין איך היועמ”שית הזדרזה לקבוע עמדה בהצעת חוק שהוגשה רק ביום חמישי.

“אותה יועמ”שית שאפשרה לעמר בר-לב לקבל החלטות פוליטיות במשרד לביטחון הפנים, ונתנה ידה לכל מהלך דורסני ובלתי חוקי שקידמה הממשלה, כגון מינוי רמטכ”ל ואישור הסכמים מדיניים בתקופת בחירות ועוד, הספיקה לגבש עמדה שלילית בתוך יממה אחת בלבד נגד הצעת החוק שלי, שתכליתה העצמתה של הדמוקרטיה הישראלית, והחזרתה של המשטרה לפעול על פי רצון העם.

“זו הצהרה מאכזבת מאוד של היועמ”שית, שמעמידה בסימן שאלה גדול את עמדותיה המקצועיות”.

שבתאי: “רוחות הפוליטיקה לא יחדרו”

מפכ”ל המשטרה רנ”צ יעקב שבתאי התייחס ביום שישי להצעת החוק שיוזם השר המיועד לביטחון לאומי חבר הכנסת בן גביר, ובאגרת ששיגר לשוטרים כתב שבתאי: “רוחות הפוליטיקה לא יחדרו למשטרת ישראל כפי שלא חדרו עד היום. נעמוד על המשמר על מנת לדאוג שמשטרת ישראל תמשיך להיות חזקה, ושעצמאותה לא תיפגע”.

שבתאי הבטיח: “משטרת ישראל פעלה תחת כל הממשלות שקמו בישראל, מכל קצוות הקשת הפוליטית, ותמיד ידענו להמשיך לפעול על בסיס אמות מידה מקצועיות, ממלכתיות וענייניות, תוך שאנו כשליחי ציבור רואים את טובת הציבור על כל רבדיו לנגד עינינו”.

עוד כתב המפכ”ל לשוטרים לקראת מינויו של בן גביר: “המשטרה נמצאת בימים אלה בעין הסערה, לצד האתגרים המבצעיים, אנו מוצאים עצמנו מתמודדים גם עם אתגרים נוספים, סבוכים ומורכבים לא פחות. משטרת ישראל היא גוף מרכזי ומוביל במערכת אכיפת החוק, וככזו היא תישאר ממלכתית”.

שבתאי ציין כי הוא “ער לביקורת ולשיח הציבורי” – והוסיף: “המציאות מורכבת ולפעמים לא מוצגת במלואה, אך אני מבהיר כאן – מטרתי ברורה: שמירה והגנה על צביונה של משטרת ישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לפטר אותה במיידי
    11/12/2022 09:30
    יאיר
  1. מיארה, לכי תשטפי מדרגות חצופה.
    מי את שתערערי על שלטון החוק?
    פקידה בזויה.
    בן גביר, לעבודה.