כך ינוסח חוק הגיוס, מיליארדים לחינוך החרדי, אבל פחות לישיבות

הליכוד והמפלגות החרדיות סיכמו: חוק יסוד מיוחד שיגן על הפטור של תלמידי הישיבות משירות צבאי • סוכמה הגדלה משמעותית של התקציב לחינוך החרדי - שתתבצע בשתי פעימות • אבל תקציב הישיבות והמלגות לאברכים יעמוד בסופו של דבר על פחות משני מיליארד שקלים
חרדים 10
ט"ו כסלו התשפ"ג / 08.12.2022 23:47

אחרי שהוסדרה חלקות התפקידים בממשלה הבאה,  צוותי המשא ומתן של המפלגות החרדיות והליכוד, מנסים לפרק את המחלוקות של הנושאים הערכיים.

במוקד הדיונים: תוספת תקציבית לחינוך החרדי וחוק הגיוס.

החרדים ביקשו מהליכוד לדעת באיזו גרסה חוק הגיוס יעבור: בעוד המפלגות החרדיות דורשות חוק שלא יגדיר יעדי גיוס, בליכוד רצו את הגרסה המתונה שקודמה בימי ממשלת נתניהו-גנץ.

לפי דיווח בחדשות 12, בפגישה ממושכת שקיימו היום הצוותים, הליכוד הסכים לחוקק את “חוק יסוד: לימוד תורה”. החוק יאפשר מבחינה משפטית להגן על הפטור לתלמידי ישיבות, כיוון שיש לו מעמד של חוק יסוד. מדובר בהצעה שהעלה בעבר עו”ד יעקב וינרוט ז”ל, וכעת היא מקודמת.

הסוגיה השנייה היא סוגיית התקציבים: החרדים דרשו בין 4 ל-6 מיליארד שקלים לחינוך החרדי. ההסכמה היום היא שהעברת התקציבים תתבצע בשתי פעימות. הפעימה הראשונה, שככל הנראה תהיה על סך 3 מיליארד שקלים, תעוגן בתקציב לשנת 2023. הפעימה השנייה תעמוד על 2 מיליארד שקלים והיא צפויה להיכנס לתקציב הבא שתעביר הממשלה.

המפלגות החרדיות דרשו במו”מ שתקציב הישיבות יוכפל ויגיע ל-2 מיליארד וחצי שקלים. אולם, סביר שהוא יעמוד בסופו של דבר על פחות מ-2 מיליארד שקלים.

העלייה בתקציב הישיבות מבוססת המצב הכלכלי במשק – שחיקת הכסף ועליית שכר המינימום.

יו”ר ש”ס אריה דרעי צפוי להיכנס במהלך המחצית השנייה של כהונת הממשלה לתפקיד שר האוצר, ולהחליף את בצלאל סמוטריץ’.

עם זאת, במהלך המחצית הראשונה, שבה יכהן כשר הפנים והבריאות, הוא לא מעוניין להיות נתון לחסדיו של סמוטריץ’. הדרישה שלו במו”מ, שככל הנראה נענתה, היא שמשרדי הפנים והבריאות ייהנו מעצמאות תקציבית מלכתחילה ובהסכם הקואליציוני יסוכם מה תהיה התוספת שיקבלו.

לפי הדיווח בחדשות 12, מי שנתן לדרעי את ההצעה הוא משה בר סימן טוב, שמייעץ לו גם בלימוד מערכת הבריאות, ואף אולי יחזור לשמש כמנכ”ל משרד הבריאות.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות