בלי מכסות: זו הדרך של יהדות התורה למנוע גיוס תלמידי הישיבות

נשקלת חקיקת 'חוק יסוד: לימוד תורה' - כך שלא ייפסל בבג"ץ • חבר צוות המו"מ: "אין עדיין נוסחאות מוסכמות, אבל זו אחת ההצעות" • ליברמן: "הדרישות של המפלגות החרדיות עולות על כל דמיון והיריקה בפרצופם של אלו שמשרתים בצה"ל מגיעה לממדים בלתי סבירים"
אריה ריבקינד
י"ג כסלו התשפ"ג / 07.12.2022 14:34

ביהדות התורה מנסים לנסח חוק גיוס שיעמוד במבחן בג”ץ, כאשר היעד הוא: מי שלומד תורה ימשיך ללמוד, ללא יעדי גיוס ומכסות.

ביהדות התורה מציעים לפתור את המשבר מול צוות המו”מ של הליכוד באמצעות חקיקת ‘חוק יסוד: לימוד תורה’ בו יופיע סעיף, לפיו “לא ייכלא או ייענש אדם בעוון לימוד תורה”.

אברהם יוסטמן, חבר צוות המשא ומתן מיהדות התורה,, אמר היום (רביעי) בריאיון ל-ynet radio, כי ייתכן שהפתרון יהיה ‘חוק יסוד: לימוד תורה – כך שלא ניתן יהיה לפסול אותו בבג”ץ.

יוסטמן: “מה שסיימנו איתו זה נספח התפקידים ובמקביל מתחילת השבוע דובר גם על הנושאים העקרוניים. מה שיהיה בהסכם הקואליציוני המורחב זה שני דברים עיקריים שחשובים ליהדות התורה – עניין השוואת תקציבי החינוך ועניין חוק הגיוס. הנושאים הללו יסוכמו בוודאות לפני הקמת הממשלה ויהיו חלק בלתי נפרד מקווי היסוד של הקואליציה”.

יוסטמן הוסיף:  “יש שיחות על איך לעשות את זה נכון. הרעיון המרכזי אומר שלא להכניס את זה למכסות וליעדים כמו שהלכנו אליו בתקופה הקודמת, אלא לחזור לכיוון חוק טל, אולי בסגנון של חוק אחר, חוק יסוד, שיאפשר את הדבר הזה ואז לא יהיה ניתן לפסול אותו. כי הרי גם כשמחוקקים משהו צריך לוודא שזה יעמוד במבחן בג״ץ, שכבר כמה שנים טובות עוסק בעניין. יכול מאוד להיות שהפתרון יהיה ‘חוק יסוד: לימוד תורה’ או משהו דומה, שיכיר בערך לימוד התורה כערך עליון בלימוד התורה בישראל. אין עדיין נוסחאות מוסכמות, אבל זו אחת ההצעות שהועלו”.

הוא הבהיר: “זה לא סוד שיהדות התורה רוצה שהמצב הסטטי יימשך ומי שרוצה ויכול ללמוד תורה – ימשיך ללמוד תורה. איך זה יוצג בחוק בצורה שזה לא ייפסל על ידי בג”ץ זה כבר עניין לניסוחים וטיוטות – אבל המסגרת הכללית היא לאפשר לימוד תורה למי שמעוניין בכך”.

שר האוצר ויו”ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הגיב: “ברוך הבא חוק יסוד – השתמטות מצה״ל. הדרישות של המפלגות החרדיות עולות על כל דמיון והיריקה בפרצופם של אלו שמשרתים בצה”ל, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מסים מגיעה לממדים בלתי סבירים בעליל.

“גם אנשי ש”ס ויהדות התורה לא האמינו שאפשר לסחוט את ביבי עד כדי כך, אבל ביבי מגלה כושר סחטנות פנומנלית. הסכנה כבר כאן ואנחנו מתכוונים להילחם בה במלוא הכוח”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות