הסמכות החריגה של סמוטריץ’ • לפיד: מכרו את צה”ל לחרד”לים

המינוי של מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי עובר לראשונה משר הביטחון והרמטכ"ל לשר אחר במשרד - ומעורר סערה בשמאל • עוד בהסכם עם הציונות הדתית: תחום הזהות היהודית יועבר מהמשרד לשירותי דת למשרד למשימות לאומיות ויהפוך למינהלת
אריה ריבקינד
י"א כסלו התשפ"ג / 05.12.2022 10:23

בהסכם הקואליציוני בין בנימין נתניהו ליו”ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’ נכתב, כי המינויים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים וראש המנהל האזרחי יהיו בידי שר במשרד שר הביטחון.

זו הפעם הראשונה שמוציאים סמכויות משר הביטחון.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אמור להיות מאושר בידי שר הביטחון והרמטכ”ל, כמו גם ראש המנהל האזרחי – אך בהסכם הסמכויות עוברות לשר במשרד מטעם הציונות הדתית. עוד נכתב בהסכם, כי המינוי יאושר בתיאום עם ראש הממשלה.

ההסכם בין המפלגות, שנחשף הבוקר (שני) במלואו עורר את זעמו של יאיר לפיד: ”לפי ההסכם בין הליכוד לציונות הדתית סמוטריץ׳ ימנה את מתאם הפעולות בשטחים ואת ראש המנהל האזרחי, אלוף ותת אלוף בצה”ל שעד היום מונו בידי הרמטכ”ל. נתניהו מכר את צה”ל לחרד”לים”.

בראש ההסכם מופיע הסעיף שלפיו תשובות המדינה לבג”ץ בנושאי התיישבות, יהיו רק באישור בצלאל סמוטריץ’.

בהסכם הוסדרה הקמת מנהלת בתוך משרד הביטחון, שתפעל כיחידת סמך עצמאית בכלל ההיבטים. המנהלת תהיה באחריותו של סמוטריץ’ או שר שימנה מטעמו ויהיו בה 12 תקנים, כולל תקן של ראש מנהלת (דמוי מנכ”ל) שימונה במשרת אמון. בנוסף, יתוקן חוק יסוד הממשלה כדי שיימשך ההסדר של “שר במשרד”.

לפי ההסכם, ח”כ סמוטריץ’ יכהן כשר האוצר ברוטציה ואז כשר הפנים. בחלק השני של הרוטציה ימונה שר מטעם הציונות הדתית לתיק הבריאות או תיק אחר שעליו יוסכם עם ראש הממשלה. כמו כן, סמוטריץ’ יכהן כשר במשרד הביטחון.

ח”כ אורית סטרוק תשמש כשרה למשימות לאומיות, וח”כ אופיר סופר ישמש כשר העלייה והקליטה.

בהסכם נכתב עוד, כי הציונות הדתית תחתום על בקשה להחלפת יו”ר הכנסת ותתמוך במועמד הליכוד לתפקיד זה, שיכהן בתפקיד עד להשבעת הממשלה ועד לבחירת יו”ר קבוע לכנסת מטעם ראש הממשלה שיאושר על ידי סיעת הליכוד.

עוד הוסכם, כי סמוטריץ’ יכהן כחבר בכל פורום ממשלתי כולל הקבינט לכל אורך הקדנציה. מודגש כי ככל שמספר חברי הקבינט יעלה על 11 חברים, תקבל סיעת הציונות הדתית חבר קבינט נוסף למשך כל הקדנציה.

בנוסף, חבר כנסת מהציונות הדתית יעמוד בראש ועדת חוק, חוקה ומשפט בכנסת.

מההסכם עולה עוד, כי סמוטריץ’ יהיה ממלא מקום יחיד של יו”ר ועדת השרים לענייני התיישבות, תפקיד שימלא ראש הממשלה.

אגף תרבות יהודית על תקציבו ותקניו יועבר ממשרד החינוך למשרד המשימות הלאומיות שבו תהכן אורית סטרוק. כל חברי המועצה לחינוך ממלכתי דתי, חוץ משניים שממנה שר החינוך, ימונו בהסכמה עם סמוטריץ’.

כמו כן, תחום הזהות היהודית יועבר מהמשרד לשירותי דת למשרד למשימות לאומיות ויהפוך למינהלת. במסגרת פעילותה יבוצעו מיזמים להסברה ותמיכה בפעולות מערך הגיור הלאומי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות