“ימי המשטר האיראני ספורים”: מקורבו של נתניהו בניתוח מפתיע

רון דרמר, מי שנחשב למקורב מספר אחד לבנימין נתניהו, סבור כי המחאה באיראן יצרה דינמיקה שמביאה לנפילת משטרים רודניים • המפגינים באיראן עברו את סף הפחד: "המוחים לא מבקשים לשנות מדיניות כזו או אחרת אלא להביא את סיום המשטר" • אז מה המערב צריך לעשות?
חרדים 10
י' כסלו התשפ"ג / 04.12.2022 20:10

רון דרמר, מי שכיהן שבע שנים כשגריר ישראל בוושינגטון, ונחשב למקורב מספר אחד לראש הממשלה בנימין נתניהו, מנתח בפודקאסט ‘לא דיפלומטי’ סוגיות של ביטחון לאומי ופוליטיקה.

בשיחה שקיים היום (ראשון) עם המראיין, נשיא מכון ג’ינסא מייקל מקובסקי – העריך דרמר: “ימי המשטר האיראני ספורים בכל מקרה, אבל נאום של נשיא ארה”ב, שפונה לעם האיראני יקצר אותם עוד יותר”.

דרמר, שדבריו הובאו על ידי אריאל כהנא ב’ישראל היום’, מציג משנה סדורה באשר לצעדים שיש לנקוט כדי להוביל להפלת המשטר הרודני. “יש פה הזדמנות לשינוי”, הוא סבור. “כאשר המחאה נמשכת כבר שלושה חודשים, והמפגינים שמחים על ההפסד של הנבחרת שלהם במונדיאל, זה משנה את הדינמיקה. באירופה מבינים שאיראן אינה רק איום תיאורטי, אלא נמצא בחצר האחורית שלהם. גם בוושינגטון הכיוון משתנה”.

דרמר סבור שהמפגינים באיראן עברו את סף הפחד: “העם האיראני מוחזק על ידי משטר פחד, ובכל זאת הם יוצאים לרחובות באופן מרשים, יום אחר יום, לילה אחר לילה, כבר חודש שלישי ברציפות. הדבר הזה מתגלגל. המוחים לא מבקשים לשנות מדיניות כזו או אחרת אלא להביא את סיום המשטר של הרפובליקה האסלאמית”.

הוא ציין כי דינמיקה כזו מביאה בסופו של דבר לנפילת משטרים רודניים. “צריך להבין כיצד חברות מפוחדות פעולות. בשלב מסוים הפחד מהשלטון נעלם. ברגע אחד הם יוצאים החוצה בעשרות אלפים או מיליונים, כי הם לא מפחדים עוד מהמשטר. ואנחנו קרוב מאוד לרגע הזה”.

דרמר אף צופה אפשרות שכוחות המשטר יחברו בעצמם למפגינים, כפי שקרה במהפכות שונות בעולם בעבר.

הוא הסביר: “המנהיג לא יכול להרוג את המפגינים בעצמו. הצבא – במקרה האיראני הבסיג’ – הוא זה שאמור לעשות זאת. (אך) בשלב מסוים הם עשויים שלא להסכים לעשות. זה מה שקרה ברוסיה, כאשר ברה”מ ומדינות נוספות שהיו מאחורי מסך הברזל קרסו. יש סיכוי טוב שזה יקרה באיראן”

דרמר, ששמו אף עלה כמועמד לתפקיד שר החוץ בממשלת נתניהו, הדגיש כי יש חשיבות עצומה לכך שנשיא ארה”ב, והמערב בכלל, יעניקו רוח גבית פומבית למפגינים. “אחד הדברים החשובים ביותר הוא הבעת סולידריות עם העם האיראני. כמו נאום ‘אימפריית הרשע’, של הנשיא רייגן. אין דבר שייתן השראה רבה יותר לעם האיראני, מאשר נאום גדול של הנשיא האמריקני שפונה אליו ישירות.

“צריך להשתמש במקל ובגזר”, אמר. “להפעיל את כל הלחץ על איראן אבל גם להראות מה איראן תרוויח אם המשטר יתחלף. כאשר הכוחות הצבאיים של איראן וגם המפגינים, ייראו חומה בצורה… זה יראה להם שהם מפסידים ויגרום לשקול להחליף צד”.

הוא העריך שנתניהו יפעל בכיוון הזה. “אחד האתגרים המרכזיים של הממשלה החדשה בישראל ושל נתניהו הוא הובלת המדיניות הנחושה הזו, יחד עם נשיא ארה”ב, הכוחות באירופה וארצות ערב. ויש לו סיכוי להצליח בכך בזכות העם האיראני שהעיר את העולם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות