פרקליטי הלוחם: “מעט ומאוחר מידי – צריך חקירה נגד דובר צה”ל”

הפרקליטים המייצגים את לוחמי צה"ל מהתקרית עם פעילי השמאל הקיצוני בחברון, בירכו על המתקת עונשו של החייל בארבעה ימים - אבל דורשים לפתוח בחקירה נגד דובר צה"ל והפיקוד: "התנהלות דובר צה"ל באירוע והפיקוד הבכיר מחייבת פתיחת חקירה פלילית והוצאת החקירה מצה"ל"
חיים טוויל
ח' כסלו התשפ"ג / 02.12.2022 12:05

עורכי הדין משה פולסקי, עדי קידר ואופיר שטיינר מחוננו, אשר מייצגים את לוחמי צה”ל מהתקרית עם פעילי השמאל הקיצוני בחברון, בירכו על החלטת מפקד פיקוד דרום אלוף אליעזר טולדנו – על המתקת עונשו של החייל.

עם זאת, אומרים עורכי הדין, כי זה מעט מידי ומאוחר מידי, ועומדים על דרישתם לפתוח בחקירה כנגד דובר צה”ל והפיקוד – ואומרים כי יש להוציא את החקירה מחוץ לצה”ל.

עורכי הדין: “מברכים על המתקת העונש, אבל זה מעט מידי ומאוחר מידי. התנהלות דובר צה”ל באירוע והפיקוד הבכיר מחייבת פתיחת חקירה פלילית והוצאת החקירה מצה”ל, כמו שדרשנו מהפצ”ר. לא יתכן שדינם של החיילים נחרץ בידי הרמטכ”ל, דובר צה”ל וגורמים בכירים בצה”ל, בטרם נשמעה עמדתם בלב פתוח ונפש חפצה.

“החיילים הגנו שם על כולנו, ועמדו בפני קבוצת אנרכיסטים אלימה ותקופנית, שפירסמה חומרים חלקיים ומגמתיים מהאירוע. צה”ל והמשטרה חייבים לפעול נגד התופעה הבזוייה של הטרדות חיילי צה”ל בידי השמאל הקיצוני. זה פוגע בביטחון, זה פוגע בחיילים וזה חייב להיפסק. חוננו תתן גב מלא ללוחמינו, לא נשקוט עד למיצוי הדין עם תוקפי החיילים ועד לחזרת הלוחמים חזרה ליחידתם”.

אתמול פנו לוחמי גבעתי לפצ”ר באמצעות עורכי דינם מחוננו בדרישה לפתוח בחקירה פלילית כנגד דובר צה”ל, תא”ל רן כוכבי וגורמי הפיקוד – בעקבות פרסום ממצאי התחקיר המבצעי, בניגוד לחוק ולפקודות.

בנוסף דרשו לעצור את חקירת מצ”ח ולהמשיך את החקירה מחוץ למערכת הצבאית.

עורכי הדין עדי קידר, אופיר שטיינר ומשה פולסקי הסבירו במכתבם, כי לפי החוק, הפקודות ופסיקת ביהמ”ש העליון, אסור לגורמי החקירה או התביעה הצבאיים להיחשף לחומרי התחקיר המבצעי. זאת, כיוון שהתחקיר המבצעי משמש ככלי להפקת לקחים מבצעיים, ומכאן שיש ערך רב בעידוד החיילים לדבר במסגרתו בחופשיות, מבלי שהדבר ישפיע על הליכים פליליים שעלולים להיפתח נגדם בהמשך.

במקום בו ההפרדה לא נשמרת, קם חשש שמא החיילים יפסיקו לשתף פעולה עם תחקירי מפקדים, והדבר יזיק ליכולת המבצעית של צה”ל.

לכן, הסבירו עו”ד, לפי חוק השיפוט הצבאי ממצאי התחקיר הצה”לי אמורים להיות חסויים ולהישמר תחת מעטה סודיות, ולא להיות מופצים בתקשורת.

כך כתבו בנוגע לפרסום הודעת דובר צה”ל: “מעיון בהודעה שפורסמה, עולה כי הדברים שפורסמו באים בגדרי ‘חומר התחקיר’. שהרי, הכותרת עצמה נוקטת לשון ‘מסקנות התחקיר הפיקודי’, ובהתאם התוכן נוגע במישרין בכל מה שהזכיר המחוקק – הסיכומים, הממצאים והמסקנות. משכך, אסורים היו הדברים בפרסום – בתוך צה”ל, וודאי שמחוצה לו מול כל כלי התקשורת”, טענו עורכי הדין.

לטענתם, פרסום ממצאי התחקיר באופן כה פומבי, יוביל כמעט בוודאות לחשיפת גורמי החקירה והתביעה הצבאיים לדברים: “ממצאי התחקיר הנוגעים ל’שגיאות’ שנמצאו באשר להתנהלותם של החיילים, כשאחד מהם עדיין מצוי תחת חקירה פלילית, פורסמו והופצו בפומבי. הם פותחים מהדורות חדשות, תוכניות רדיו ופוסטים ברשתות החברתיות. הם משמשים בסיס לדיון ציבורי ומוזכרים שוב ושוב בפיהם של אישי ציבור. נחשפו אליהם הכול. וכי ניתן באמת לסבור שגורמי החקירה – כלל מפקדי מצ”ח, החוקרים והשוטרים – ירדו כולם אל תוך בונקר וסתמו את אוזניהם?!

“וכי ניתן לסבור כי תובעי הפרקליטות הצבאית כיבו כולם את מכשיריהם הסלולריים והסתגרו במשרדם? במצב דברים שכזה, לא ניתן לקיים הליך פלילי נגד החייל באופן שיהיה נקי מהשפעות פרסום התחקיר”‘.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות