שליחת חב”ד בצרפת ילדה בת: צהל מעכב את בעלה כבר שלשה חודשים

התנהלות מקוממת של צה"ל: שליח חב"ד בגרנובל, הרב מנחם מענדל אטל, אזרח צרפתי בן 25, מעוכב בישראל כבר 3 חודשים בגין 'עריקות' - למרות שמעולם לא עשה 'עליה' • לפני כשבוע ילדה רעייתו בת, כשהיא לבדה ובעלה אינו לצידה
חרדים 10
ז' כסלו התשפ"ג / 01.12.2022 11:09

פרשייה מקוממת: הרב מנחם מענדל אטל, שליח חב”ד בעיר גרנובל שבצרפת, אזרח צרפתי בן 25, אינו מורשה לצאת מישראל מזה יותר משלושה חודשים לאחר שהואשם ב’עריקות’.

לפי דיווח של מנדי ריזל, הכתב הצבאי של ‘קול ברמה’, עוכב במשטרת הגבולות כאשר ביקש לצאת את ישראל בתום חופשה בחודש אוגוסט, עם אשתו ובתם.

בעקבות כך, האשה והפעוטה המריאו חזרה לביתם וקהילתם בצרפת. למרות שהאישה הייתה בכל התקופה הזו בהיריון בסיכון גבוה, עם מסמך שקיבלה מרופא, כל בקשותיו לחזור אל חיק משפחתו לא נענו.

לפני כשבוע נולדה להם בת במזל טוב, כאשר בעלה אינו לצידה.

ריזל מציין, כי “לטענת צה”ל, הרב ‘עשה עליה’ בשנת 2012, אך הדבר אינו נכון משום שיש בידיו מסמכים המאמתים את דבריו שבאותו תקופה התגורר בצרפת עם משפחתו ולמד בישיבה בסמוך לפריז ולא ביקר מעולם בישראל. בדיעבד מתברר כי ב-2012 אמו הוציאה אזרחות לבני המשפחה בשגרירות ישראל בפריז, שלא בנוכחותו”.

הרב אטל ביקר בישראל לראשונה ב-2015 ולמד בישיבה בצפת. במהלך פרק זמן זה קיבל טלפון שבו נאמר לו כי עליו להתגייס לצה”ל. הוא הסביר לחייל  כי הוא אינו מחזיק באזרחות ישראלית וביקש שיאמרו לו מה מספר הזהות שלו – אם הטענה שהוא ישראלי נכונה – ואז ניתקו את השיחה.

בהמשך, הוא יצא את הארץ ב-2016, ומאז לא שמע דבר מהצבא. יצא ונכנס לישראל ללא בעיות, עד שנעצר בחודש אוגוסט האחרון.

עורך דינו כתב לצה”ל: “כידוע ועל פי הקריטריונים במיט”ב, הרי שעולים חדשים רווקים ונשואים בגילאים 27-22 לא מחויבים בגיוס ואני אומר מקל וחומר מרשי שכלל אינו עולה חדש ומרכז חייו בצרפת. בנוסף, מקום בו הקרקע נשמטת תחת ההנחה כי הוא ‘עשה עליה’ בשנת 2012 הרי שמקל וחומר, אין סיבה ניראית לעין שלא להעניק לו את הפטור”.

למרות כל זאת, הבקשות של השליח ועורך דינו לא הועילו. הוא אינו יכול לצאת את הארץ, תוך התעלמות מוחלטת ממצבו האישי, מגילו ומהיותו אזרח צרפת.

ח”כ יוסי טייב מש”ס, הגיב הבוקר על הפרשה: “חמור מאוד. לצערי, הגיעו ללשכתי מספר פניות דומות. קיבלתי את הפניה הספציפית אתמול בלילה, אני מטפל בדחיפות ואשלח היום מכתב לשר הביטחון בבקשה להסדר מהיר של המקרה. השליחים הללו דואגים לאינטרס הלאומי של מדינת ישראל בתפוצות ומחזקים את הקשר של יהודי התפוצות למדינת ישראל אל לנו לזלזל בהם”.

תגובת דובר צה״ל:

מלש”ב בעל אזרחות ישראלית שעזב את הארץ לפני גיל 16 ואינו חורג ממשכי שהיה של עד 120 ימי בשנה קלנדארית זכאי להגדרה כבן מהגרים ועל כן פטור מגיוס.

ניתנת אפשרות לבני מהגרים לשהות בארץ עד ארבע שנות לימודים לטובת לימודים גבוהים בארץ במוסד אקדמי מוכר. המלש”ב המדובר אינו עומד בקריטריונים הנ”ל ועל כן חייב בגיוס.

המלש”ב אינו מוגדר כמשתמט אלא כמי שמעמדו אינו מוסדר בעקבות העובדה שלא שיתף פעולה עם תהליכי ההסדרה.

לחרדים 10 נודע, כי במהלך השנים זומן הרב ללשכה על מנת להסדיר מעמדו ולא ביצע כך. לאור האמור זומן בצו מתוקף סעיף 12 לחוק שירות ביטחון ועל כן נמנעה יציאתו מן הארץ.

בצה”ל אומרים כי “הם ממליצים שיגיע בהקדם ללשכת הגיוס על מנת להסדיר מעמדו עם האישורים הנדרשים במידה וקיימים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות