“באתי לפה להתנצל בפניו”: לפיד נאם לזכר בן גוריון ו’חטף’ מבן גביר

בטקס האזכרה הממלכתי לבן גוריון ולרעייתו פולה ז"ל בחר לפיד להתנצל: "'אני מבקש את סליחתך דוד על מה שקורה פה בימים אלה" • בן גביר: "אם בן גוריון היה קם היום לתחייה, האידאולוגיה של לפיד הייתה בעיניו רדודה ורקובה"
אריה ריבקינד
ו' כסלו התשפ"ג / 30.11.2022 14:00

ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד, נאם היום (רביעי) בטקס האזכרה הממלכתי לראש הממשלה הראשון, דוד בן גוריון ולרעייתו פולה ע”ה, ברחבת הקבר בשדה בוקר.

בנאומו בחר לפיד להתנצל:  ”לא באתי היום להספיד את בן גוריון, באתי להתנצל בפניו. מה שקורה היום במדינת ישראל מנוגד לכל דבר שהוא האמין בו, לכל ציווי שהוא השאיר לנו.

”בימים אלה מוקמת ממשלה חדשה בישראל, היא לא מאמינה בזה. לא בשיוויון לנשים, לא בשיוויון ללהט”בים, לא בשיוויון מדיני, לא בשיוויון חברתי ובטח לא בשיוויון למי שאינו יהודי. זו ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי, אבל רוצה להרוס את הדמוקרטיה. דמוקרטיה היא לא רק רצון הרוב. דמוקרטיה היא גם ההגנה על המיעוט מפני הרוב, הפרדת הרשויות ועצמאות בית המשפט, חופש הביטוי ואמירת האמת.

”הממשלה החדשה לא מאמינה בכל זה, אבל אני רוצה להגיד כאן מעל קברך דוד, הם אולי לא – אבל אנחנו כן. אנחנו ציונים. אנחנו מאמינים במגילת העצמאות. אנחנו מאמינים במדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו מאמינים בשלטון החוק”.

לפיד המשיך: ”אנחנו לא נוותר על המדינה שלנו, לא על העקרונות העומדים מאחוריה, ולא על מורשתו של בן גוריון. זו משימת חיינו, כמו שזו היתה משימת חייו’.

”אני מבקש את סליחתך דוד על מה שקורה פה בימים אלה, אבל סליחה זה לא מספיק. אנחנו לא נשקוט ולא ננוח עד שנתקן את זה, נשנה את המצב ונכתוב עוד פרק, כדברי המגילה, ‘בַּמַּעֲרָכָה הַגְּדוֹלָה עַל הַגְשָׁמַת שְׁאִיפַת הַדּוֹרוֹת לִגְאֻלַּת יִשְׂרָאֵל'”.

יו”ר עוצמה יהודית, השר המיועד לבטחון פנים, ח”כ איתמר בן גביר הגיב ללפיד:

“ראש הממשלה לשעבר דוד בן גוריון ז”ל היה פטריוט שחזר שוב ושוב על חשיבות צדקת הדרך וארץ ישראל. הצהיר ש-‘גורל מדינת ישראל תלוי בשני דברים, בכוחה ובצדקתה’. אמר ש-‘אם ישימו בכף אחד את כל האידאלים שבעולם ועל הכף השנייה את קיומה של מדינת ישראל, אבחר בקיום ישראל’. וגם אמר: ‘ארץ לא מקבלים, אלא כובשים’.

“אם בן גוריון היה קם היום לתחייה, האידאולוגיה של לפיד הייתה בעיניו רדודה ורקובה ודווקא מה שאני מייצג, מלחמה על הארץ הזו, על המולדת ועל האידיאלים, דווקא זה היה מקסים את בן גוריון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות