“נאה דורש נאה מקיים”: הרמטכ”ל תקף את בן גביר – שלא נותר חייב

אביב כוכבי: "התערבות פוליטית בצה״ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו" • בן גביר לרמטכ"ל: "הייתי מצפה שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית כך הוא יימנע מהתבטאויות פוליטיות"
אריה ריבקינד וחיים טוויל
ו' כסלו התשפ"ג / 30.11.2022 12:25

הרמטכ”ל אביב כוכבי שוחח הלילה (רביעי) עם מח”ט גבעתי אל”ם אליעד מואטי, ולאחר מכן עם מג”ד צבר, סא”ל אבירן אלפסי אשר שפטו ושלחו למחבוש את הלוחם שהתבטא באמירות פוליטיות בחברון.

במסגרת השיחות הוקיע הרמטכ”ל את ההתקפות על המג”ד ועל המפקדים בגדוד וגיבה את פעולותיהם. הרמטכ”ל שיבח את הפעילות המבצעית של הגדוד, את האופן הערכי שבו הוא פועל, ואת הגישה הרצינית בה נחקרו וטופלו האירועים החריגים.

הרמטכ”ל הבהיר כי תקיפת המג”ד היא דבר פסול, וכל התערבות פוליטית בהחלטות מפקדים היא דבר פסול.

כוכבי אמר: “המפקדים, ורק המפקדים, קובעים את הנורמות ואת אופן הטיפול באירועים ביחידותיהם. לוחמים ומפקדים בגזרות הלחימה נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים והם ראויים להערכה. ההתמודדות הזו חפה מכל שיקול פוליטי, וגם אם נעשות טעויות הן צריכות להתברר ולהתנהל בתוך הצבא והמסגרות המתאימות.

“לא נאפשר לאף פוליטיקאי, לא מימין ולא משמאל, להתערב בהחלטות פיקודיות ולנצל את הצבא לקדם אג׳נדה פוליטית. התערבות פוליטית בצה”ל פוגעת ישירות ביכולת של הצבא לבצע את משימותיו, ובלגיטימציה שלו”.

הוא הוסיף: ”הכפשות מפקדים על רקע פוליטי היא מדרון חלקלק שאסור לנו כחברה להדרדר בו. החיילים, המפקדים וגם בני משפחותיהם הם בעלי זכויות רבות, והם צריכים להישאר מחוץ לכל שיח פוליטי.

“אני מחזק את הגדוד, ויודע שהמשימות המורכבות מחייבות שיקול דעת, מקצוענות וערכים, ויש לי אמון מלא ביכולת של הגדוד לבצע אותן בהצלחה”.

יו”ר עוצמה יהודית והשר המיועד לבטחון לאומי, ח”כ איתמר בן גביר, אמר בתגובה לדברי הרמטכ”ל: “מכבד מאוד את הרמטכ”ל, אבל נאה דורש נאה מקיים. הייתי מצפה מהרמטכ”ל שבדיוק כפי שהוא דרש מחייל לא להתבטא פוליטית, כך הוא עצמו ימנע מהתבטאויות פוליטיות.

“לא פלא שכאשר שר הביטחון לא מתפקד ואין מי שיקבע את המדיניות נוצר ואקום מנהיגותי. אדגיש: אין לי כוונה להתערב בענישה, אבל המדיניות תהיה חייבת להשתנות”.

בנימין נתניהו הגיב על העימות ושחרר אזהרה: “צה״ל הוא צבא העם, אני קורא לכולם, מימין ומשמאל, להשאיר אותו מחוץ לכל ויכוח פוליטי”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הרמטכל הפוליטי
    30/11/2022 15:16
    רמטכל
  1. כוכבי לך הביתה עם כל הפוליטיקה השמאלנית תבוסתנית שחינכת את צה”ל!
    מזל שהחניכים לא שמרו את החינוך ואיפשרו לו לצאת מהאוזן השניה.
    בוש והיכלם רמטכל נכשל.
    לך הביתה, ושלא נשמע ממך יותר בפוליטיקה.
    הבסת את כבוד ישראל, אבל נאמת נאומי ימין והנני.
    לך הביתה!

  2. רמטכ"ל בסיום כהונתו שמשחק פוליטיקה
    30/11/2022 19:41
    שאול א.
  3. וכצפוי, פוליטיקה מאותו צד של כלל חברי צמרת הצבא שפורשים.
    בבחירות הבאות הוא יהיה “האיזנקוט” הבא.
    זה שכולם ירדפו אחריו רק כדי להיווכח שאין לו כוח פוליטי.

  4. "גאונים"
    30/11/2022 23:53
    משה
  5. בס”ד
    פעם חשבתי שאינך חייב להיות “גאון” כדי להיות חבר במטכ”ל, אבל זה עוזר.
    טעיתי.
    אתה חייב להיות “גאון” כדי להיות חבר במטכ”ל.
    עתה מתברר שה”גאונות” מחלחלת גם לדרגי הביניים, מח”טים, מג”דים, ונראה לי שבקרוב אפילו החפ”שים יהיו “גאונים”.
    ראשית צמיחת גאולתנו.