נהלי השימוש במכת”זית נחשפים: איסור מוחלט לבצע התזה לבתים ומרפסות

נהלי המשטרה על השימוש באמצעים לפיזור הפגנות - אלות, בואש, פעילות מכת"זית ורימוני הלם היו במשך שנים רבות מצונזרים • כעת המשטרה חושפת אותם לציבור • ח"כ אורי מקלב: "עדיין כלי זה הוא כלי משחית ואנו מצפים כי השוטרים המפעילים יעמדו בנהלים"
חרדים 10
ה' כסלו התשפ"ג / 29.11.2022 21:10

בתום מאבק משפטי שניהלה האגודה לזכויות האזרח: לאחר שנים ארוכות שבהן הנהלים לשימוש במכת”זית ורימוני הלם היו חסויים בפני הציבור, הערב (שלישי) חושפת המשטרה את הנהלים בפני כלל הציבור.

לפי הדיווח של לירן תמרי ב-mynet,  טווח השימוש בסילון הועלה ל-20 מטר במקום 13 מטר, עוצמת הירי שונתה מ-5 ל-10.

בנוסף, מפעיל הכלי חייב להשתמש כלפי מפירי סדר\ מפגינים בעוצמת זרם נמוכה יותר מכפי שהיתה בהתחלה- 5 בר (יחידת המידה) ורק לאחר מכן לעלות ל-10 בר.

לגבי השימוש בנוזל הבואש – נקבע כי חל איסור מוחלט לבצע התזה בכיוון ישיר, לעבר בתים ומרפסות.

לגבי רימון הלם – נקבע  כי חל איסור מוחלט להשליכו כלפי מבנים סגורים והטלתו תתבצע לעבר מפיר סדר באופן שישאיר טווח של 10 מטר, בין 1 מטר לפחות, בין מקום הטלת הרימון לבין מפירי הסדר.

לגבי הפעלת אלה –  נקבע אופן הפעולה הבא:

1. הדיפה – הדיפת מפירי סדר באמצעות אלה תהיה אך ורק כאשר האלה מושתת, בצורה אלכסונית לכיוון בית החזה של המתפרעים ולא לכיוון פלג גוף תחתון ולא לכיוון הראש.

2. השתלטות בשיטת “לחץ בריח”, השימוש באלה בשיטה זו נועד למצבים של התגברות על התנגדות אקטיבית של מפירי סדר. בשיטה זו, השימוש באלה יתבצע על ידי יצירת לחץ מבוקר ומידתי באמצעות אלה על מפרקי ידיים וכתף.

3. שימוש באלה בטכניקה של חבטות לעבר הירך החיצונית. אין לחבוט לכיוון פיקת הברך, עצם השוק, איברי מוצנעים, ואין לחבוט מעל לפלג הגוף התחתון כלל.

במהלך ההפגנות בירושלים הלינו המפגינים לא פעם על שימוש שאינו מידתי במכת”זית. כך, למשל, בשכונת בר אילן התלוננו משפחות המתגוררים סמוך לצומת בר אילן כי המכת”זית גרמה לנזקים בביתם ובין היתר נופצו החלונות ונהרסו משחקי הילדים והספה. בהזדמנות אחרת השוטרים פגעו בשלט של חנות פיצה ביתית ואף חדרו מי בואש לחנות – והמשטרה נאלצה לשלם 17000 ש”ח.

לפני חודשיים, במהלך הפגנה של ‘הפלג הירושלמי’ ספגו בני זוג חרדים מבוגרים מטח מים כחולים שכוונו לעברם מהמכת”זית – והם הוטחו מעוצמת הזרם אל הקרקע. האישה נחבלה ושברה את ידה. בני הזוג לא היו מעורבים בהפגנה, וכי הם עומדים במרחק ניכר מהמיקום שבו התקיימה.

ח”כ אורי מקלב הגיב על פרסום נוהל המשטרה להפעלת המכת”זיות: “אנו מברכים על פרסום נהלי המשטרה, אך עדיין כלי זה הוא כלי משחית ואנו מצפים כי השוטרים המפעילים יעמדו בנהלים אלו.

“נהלים אלו מעידים את נחיצות הצעת החוק שלנו שתביא לאכיפת הנהלים באמצעות צילום פעילות השוטרים בכלים אלו. אנו נמשיך לקדם את הצעת החוק במושב זה של הכנסת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות