החרדים מתוסכלים: “פער משמעותי במו”מ, ההצעות משפילות ומבזות”

חוסר ההסכמה בנושאי תקציבים, גיוס וגיור מעורר תסכול ביהדות התורה: "שכח שהלכנו איתו לגלות שלוש שנים, ירקנו דם. נתניהו צריך להפסיק להתייחס אלינו בפטרונות" • הצעת פשרה: משרד האוצר יעבור לסמוטריץ', אך יקחו ממנו את רשות החברות או אגף התקציבים
חרדים 10
כ"ד חשון התשפ"ג / 18.11.2022 01:45

המו”מ הקואליציוני: האם נתניהו יצליח לעמוד ביעד שהציב לעצמו – להשביע את ממשלתו השישית ביום רביעי הקרוב? לפי שעה, מול הציונות הדתית ממשיכים להירשם פערים גדולים בתיק האוצר, למרות שבפגישת הצוותים נרשמה התקדמות בעניין קווי היסוד.

בציונות הדתית אמרו, כי אם נתניהו יחליט להשביע ממשלת מיעוט בלעדיהם, הם יסרבו לתמוך בה.

לפי דיווח בחדשות 12, בליכוד ובש”ס הציעו אמש הצעת פשרה לפיה יו”ר ש”ס אריה דרעי יוותר על משרד האוצר לטובת סמוטריץ’, אך מהמשרד יילקחו נתחים משמעותיים כמו רשות החברות ו/או אגף התקציבים.

גם ביהדות התורה מאותתים על אי שביעות רצון מאופן התקדמות השיחות עם הליכוד. עם כניסת צוות המו”מ למלון קראון פלאזה בירושלים לפגישה עם צוותי המו”מ של הליכוד, אמרו גורמים במפלגה החרדית כי תחושתם היא שבליכוד  “מורחים” אותם.

“יש פערים משמעותיים”, אמר גורם ביהדות התורה, “נתניהו מתייחס אלינו בזלזול”.

המו”מ הקואליציוני עם יהדות התורה שונה מיתר המפלגות בגוש, מכיוון שסוגיית התיקים איתם כבר סגורה. אולם, הם מגיעים לשיחות עם דרישות כמו מלגות לאברכים, חוק הגיוס, חוק יסוד לימוד התורה – ובליכוד לא מחזירים תשובות.

לפי דיווח באתר ynet, בנושא התקציבי והכלכלי קיים חוסר הסכמה סביב דרישות החרדים לבנות 400 אלף יחידות דיור ולהשוות את שכר המורים בתלמודי התורה לזה שבחינוך הממלכתי.

גם בנושאי דת ומדינה ישנן מחלוקות, בעיקר סביב סוגיות הגיוס והגיור. החרדים מבקשים להסדיר את מעמדם של תלמידי הישיבות באמצעות חוק יסוד לימוד תורה, ולחזור למתווה חוק טל שנפסל בשנת 2012. במקביל, עולה דרישתם לעגן בחוק את מעמדו הבלעדי של הגיור הממלכתי של הרבנות הראשית, ובכך לעקוף את פסיקות בג”ץ בשנים האחרונות שהכירו בגיורים פרטיים שבוצעו בארץ או בחו”ל.

גורם ביהדות התורה אמר ל-ynet: “נתניהו מתייחס אלינו בזלזול כאילו רק הוא הביא את הניצחון הזה, הוא כנראה שכח שאנחנו הלכנו איתו לגלות במשך שלוש שנים – ירקנו דם בוועדות בזמן שהוא וכל הליכודניקים שלו טיילו בכל הארץ עם הפריימריז שלהם”.

הוא הוסיף:  “עם כל הכבוד, נתניהו צריך להפסיק להתייחס אלינו בפטרונות, להתחיל לראות בנו שותפים ולתת מענה רציני לצרכים שלנו ולדרישות שלנו. בינתיים ההצעות שלו משפילות ומבזות”.

בנושא סוגית הגיור, נציין, נתניהו חושש שהיענות לדרישתם של החרדים תגרום למשבר חסר תקדים מול יהדות התפוצות, וזו הסיבה שבגינה חזר בו ב-2017 מחוק הגיור שקידם. גם סוגיית הגיוס מעלה חששות בליכוד, שכן חזרה לחוק שנפסל לפני עשור – לצד החלת פסקת ההתגברות – תיתפס כצעד דורסני מדי. לכן, נתניהו מעדיף מתווה מאוזן יותר, כדוגמת חוק הגיוס האחרון שנחקק ב-2015, או הצעות דומות לזו שקידמה הממשלה היוצאת.

בנושא הגדלת תקציבי הישיבות כבר הושגה הסכמה בין הצדדים, כאשר נתניהו הסכים עקרונית לדרישהלהכפיל את התמיכה הממשלתית בישיבות ובמלגות לאברכים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות