מחקר: חברת הטבק התמקדה בפרסום על סיגריות דווקא בחרדים

מחקר של האוניברסיטה העברית חשף: 55% מהמודעות שפרסמה חברת הטבק 'פיליפ מוריס' עבור אוכלוסיות מסוימות - כוונו לציבור החרדי; 6% לחברה הערבית והשאר יועדו לאוכלוסייה דוברת רוסית
חרדים 10
כ"ג חשון התשפ"ג / 17.11.2022 15:46

ממחקר חדש שנערך באוניברסיטה העברית עולה, כי חברת הטבק פיליפ מוריס פרסמה מודעות לשימוש בסיגריות בשיעור גבוה בחברה החרדית, ביחס לאוכלוסיות מיעוט אחרות בישראל.

לפי נתוני המחקר, אותו חשפה היום (חמישי) דקלה אהרן שפרן ברשת ב, מאז נכנסו לשוק הישראלי סיגריות האייקוס (IQOS) לחימום טבק, פורסמו 216 מודעות פרסומת שממוקדות לאוכלוסיות מסויימות: 55% מהן יועדו לחברה החרדית, 6% לחברה הערבית והשאר יועדו לאוכלוסייה דוברת רוסית.

בנוסף, מחודש דצמבר 2016 ועד חודש אוגוסט 2020 פורסמו 561 מודעות לסיגריות רגילות עבור אוכלוסיות ספציפיות. מתוכן 87% יועדו לחברה החרדית, 4.3% לחברה הערבית והשאר לאוכלוסיית דוברי הרוסית.

המחקר בוצע על ידי הדוקטורנטית אמל חייט, בהובלת ד”ר יעל בר זאב מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית.

ד”ר בר זאב, יו”ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית, האשימה כי לפי ממצאי המחקר, למרות החקיקה על איסור הפרסום, חברות הטבק ממשיכות להוציא סכומי כסף עצומים במטרה למשוך קהלי יעד נוספים, וכי ייתכן שהן מתמקדות באוכלוסיות ספציפיות כמו האוכלוסייה החרדית.

בר זאב אמרה עוד, כי ממחקרים בעולם ידוע כי לחברות הטבק יש נטייה לכוון את הפרסום דווקא לאוכלוסיות מרמה סוציואקונומית נמוכה, מה שמגביר ותורם משמעותית לאי השיוויון בבריאות של אוכלוסיות אלו.

לפי דוח של שר הבריאות לשנת 2020, שיעור העישון בקרב גברים ערבים עומד על יותר מ-38% לעומת 22.5% בקרב גברים יהודים. לגבי האוכלוסייה החרדית, לא בוצע בשנים האחרונות סקר ייעודי לאוכלוסייה זו.

הסקר האחרון הייעודי היה לפני עשור, והראה שיעור עישון של כמעט 14% בקרב גברים חרדים.

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-8,000 בני אדם מתים בישראל מדי שנה כתוצאה מנזקי העישון. כ-10% מהם כתוצאה מחשיפה לעישון כפוי.

מחברת פיליפ מוריס בע”מ נמסר לכאן חדשות: “חזון החברה ל’עתיד ללא עשן’ הוא להפסיק למכור סיגריות, בכמה שיותר שווקים בעולם. הבחירה הנכונה היא לא להתחיל לעשן – או להפסיק. בד בבד, אנו מאמינים כי אלו שממשיכים לעשן ראויים לחלופות פחות מזיקות.

“לכן השקענו משאבים ניכרים במחקר מדעי ופיתוח מוצרים מופחתי חשיפה כחלופות לעישון סיגריות. תודות לנחישות ולהתמדה של מאות מדענים, מהנדסים וטכנאים, והשקעה של יותר מ-9 מיליארד דולר בחדשנות מבוססת מדע, אנו בדרך הנכונה להגשמת חזון זה.

“מאמצים אלו זכו להכרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) כאשר מוצרי החברה קיבלו היתר לשיווק בארצות הברית בצירוף המידע כי ‘מחקרים מדעיים הראו שמעבר מוחלט מסיגריות קונבנציונליות ל-IQOS מפחית משמעותית את החשיפה של הגוף לכימיקלים מזיקים’. כיום, קרוב ל-19 מיליון מעשנים בגירים בעולם משתמשים במוצרים פורצי דרך, ללא עשן, שפותחו על ידנו. רובם המכריע (13.5 מליון, הפסיקו לחלוטין לעשן סיגריות).

“באשר לאופן שיווק המוצרים שלנו, כמו ביתר תחומי פעילותנו, אנו פועלים על פי חוק ותחת רגולציה עצמית מחמירה ביותר. החברה מפרסמת בהתאם לחוק הישראלי, שמתיר את פרסום מוצריה (גם בתקופת המחקר וגם כיום), ואף מדווחת על כך למשרד הבריאות כנדרש לפי חוק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות