קצין: “גיוס החרדים בשפל, מי שמע לאחרונה על ביקורת בישיבות?”

קצין שעסק שנים רבות בפרויקט גיוס החרדים, מתריע במכתב ששיגר לרמטכ"ל אביב כוכבי - על טיפול לקוי ללא יד מכוונת • גיוס אוגוסט ללוחמה ולתומכי לחימה כשל, ומחלקת החרדים בגבעתי ובצנחנים הצטמצמה ל-20 איש • הנתונים: רק כ-10% מהחרדים המיועדים לגיוס לצה"ל מתגייסים
חרדים 10
כ' חשון התשפ"ג / 14.11.2022 13:39

קצין צה”ל שעסק שנים רבות בפרויקט גיוס החרדים טוען במכתב ששיגר לרמטכ”ל אביב כוכבי, כי “פרויקט הגיוס נמצא בשפל חסר תקדים״.

הקצין ששירת במגוון תפקידים וספג עם משפחתו איומים, אלימות והפגנות בשל תפקידו, התריע במכתב שתוכנו פורסם היום (שני) על ידי העיתונאית כרמלה מנשה בתוכנית ‘בחצי היום’ ברשת – על “חוסר מנהיגות ופיקוד, אי הכרת השטח, טיפול לקוי ללא יד מכוונת”.

״מי שמע לאחרונה על ביקורת בישיבות? אין ועדה ממשלתית שמפקחת על תהליכי העבודה בצבא”, כתב הקצין.

לדבריו, גיוס אוגוסט ללוחמה ולתומכי לחימה כשל, ומחלקת החרדים בגבעתי ובצנחנים הצטמצמה ל-20 איש. הוא ציין כי גם הגיוס לשח״ר – שילוב חרדים למקצועות עורפיים – שעליו החליטה הממשלה בשנת 2007 עומד על מספרים נמוכים.

במכתבו לרמטכ”ל כתב הקצין, כי ישנן 56 ישיבות חרדיות עם מאות תלמידים, שממתינות לאישור להיכלל ברשימת מוסדות הלימודים החרדיים, כדי שתלמידיהן יוכלו לקבל מעמד של בן ישיבה כולל דחית גיוס.

מדובר באישור שמכונה ״צו השר״, שטרם עודכן, ותלמידי הישיבות מחויבים בגיוס רגיל. “לא ברור מי מהם התגייס, אם בכלל, ואין אכיפה או בדיקה של מי שלא התגייס ונחשב משתמט”.

על פי נתונים רשמיים של צה”ל שהגיעו לידי ‘כאן חדשות’, רק כ-10% מהחרדים המיועדים לגיוס לצה”ל מתגייסים בכל שנתון.

בשנת 2019 התגייסו 1,222 חרדים, בשנת 2020 התגייסו 1,193 חרדים ובשנת 2021 התגייסו 1,185 חרדים – מתוך כ-12 אלף חייבי גיוס מדי שנה.

מצה”ל נמסר בתגובה ל’כאן חדשות’: “תהליך גיוס החרדים מנוהל תחת מדיניות ובקרה סדורים וקיים הליך סדור לאימות מעמדו של הפרט כתלמיד ישיבה. נתוני גיוס החרדים נמצאים במגמה יציבה בשלושת שנתוני הגיוס האחרונים כך שטענתו של הקצין אינה נכונה.

“זוהתה מגמה בשנים האחרונות שבה מספר רב יותר של חרדים מעדיף להתגייס למסלולי שירות רגילים. לכן, הוחלט לצרף מחלקת בני ישיבות לחלק מיעדי גיוס החרדים, על מנת לשמר את מסגרות הלחימה בחטיבות החי״ר.

“בשנה האחרונה צה״ל פועל להרחבת מסלולי הגיוס הקיימים, ולגיבוש מסלולי שירות חדשים ומותאמים עבור המשרתים החרדים אשר יאפשרו להם בעתיד שילוב מהיר ונוח בשוק התעסוקה. נדגיש כי היחס לקצין כותב המכתב היה מכבד ומקצועי, וכלל מענה ראוי לכל פניותיו”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רם
    14/11/2022 17:17
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. מצויין ברוך ה’.

  2. מילואימניק בעבר
    14/11/2022 19:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. שישאר ככה.לכו תחפשו עבדים במקום אחר.