התרגיל שמכין נתניהו לסמוטריץ’: הציונות הדתית תהיה אחרונה במומ

ההערכה: השבעת הממשלה לא תהיה לפני השבוע הבא • נתניהו מתכנן לאלץ את סמוטריץ' לקחת תיק בינוני במקום האוצר והביטחון • בציונות הדתית זועמים: "הוא עדיין חושב כמו פעם, שלציונות הדתית יש 'לב ענק ומוח קטן'" • גורמים: "נתניהו מנסה לעשות הפרד ומשול עם בן גביר"
חרדים 10
י"ח חשון התשפ"ג / 12.11.2022 21:03

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו יקבל מחר (ראשון) בצהרים מנשיא המדינה יצחק הרצוג את המנדט הרשמי להרכבת הממשלה ה-37.

לפי דווח ב’כאן חדשות’, בעקבות קשיים במגעים להקמת הקואליציה, בעיקר עם מפלגת הציונות הדתית, נתניהו החליט לדחות את השבעת הממשלה לשבוע הבא – ולא להתעקש להציג את ממשלתו כבר בשבוע הזה.

בציונות הדתית זועמים על נתניהו וטוענים כי הוא מזלזל בהם. במפלגה אומרים: “הוא עדיין חושב כמו פעם, שלציונות הדתית יש ‘לב ענק ומוח קטן'”.

לפי הדיווח, בעקבות מה שהם מכנים “גרירת רגליים”, דורשים עכשיו בציונות הדתית הסכם קואליציוני מפורט, שעשוי לעכב סגירה מהירה של המו״מ. גורמים במפלגה אומרים: “נתניהו מנסה לעשות הפרד ומשול עם בן גביר”.

על פי תמונת המצב הנוכחית הערב, גורמים המקורבים למו”מ להרכבת הממשלה אומרים כי בסבירות גבוהה תיק הביטחון יישאר בליכוד.

המשמעות: סמוטריץ’ מתקרב לתיק האוצר, ובהתאם לכך יו”ר ש”ס אריה דרעי ככל הנראה יקבל את תיק הפנים ואת משרד הדתות – עליו נאבק מול הציונות הדתית.

הפרשן עמית סגל דיווח, כי נתניהו מנסה לדחוק את מפלגת הציונות הדתית לסוף המגעים הקואליציוניים ולהקטין את חלקה, למרות שהיתה למפלגה השלישית בגודלה בבחירות.

על פי הדיווח, ההנחה של נתניהו היא שאם יסגור עם איתמר בן גביר והחרדים ויחלק את התפקידים בליכוד, לסמוטריץ’ לא תהיה ברירה להצטרף – אחרת יואשם בהפלת ממשלת ימין.

במצב כזה מתכנן נתניהו לתת לו את תיק החינוך או התחבורה ואם יצטרך להגדיל את ההצעה ייתכן שאת תיק המשפטים.

נתניהו לוחץ לסגור את כל ההסכמים הקואליציוניים עד ליום שני ואז בעצם לבוא לסמוטריץ’ ולהציב בפניו מצב מוגמר.

במקביל, יו”ר ש”ס אריה דרעי יוכל לבחור בין תיקי האוצר או הפנים שיורחב, אם סמוטריץ’ יקבל בסופו של דבר את האוצר.

הערב תיערך ישיבה של מועצת חכמי התורה של ש”ס, שם ידונו האם אריה דרעי יתעקש לקבל את תיק האוצר, וכן יתקיים דיון בשאר התיקים שש”ס יקבלו.

לפי ‘ישראל היום’, במפלגות החרדיות טוענים כי לא נראה שבקצב הזה תקום ממשלה ביום רביעי כל עוד הנושאים העקרוניים כמו התקציבים להשוואת מימון מוסדות החינוך והתלמודי תורה לא הגיעו לסיכום.

גורמים שמעורבים במו”מ אומרים כי גם ביחס לפסקת ההתגברות אין עדיין התחייבות סופית מהליכוד כי היא תקודם בשלב הראשון של הממשלה. בליכוד טוענים כי צריך ללכת לרפורמה משפטית רחבה ולא רק למהלך של פסקת ההתגברות, אך במפלגות החרדיות מתעקשים לפתרון משפטי בדוגמת פסקת ההתגברות או רפורמה אחרת שתקודם ישר עם הקמת הממשלה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    חחחההה
    13/11/2022 04:48
    אורי
  1. ביבי משחק באש ! לסמוטריץ אין בעיה להפל תממשלה בכלל .. כולנו נעמוד אחריו על מלא מלא ! הגיע הזמן להעמיד במקום את ביבי דרעי ושות’ …