פרשן ‘הארץ’: נתניהו חרד ומודאג יותר מסמוטריץ’ מאשר מבן גביר

יוסי ורטר, הפרשן הבכיר של 'הארץ', מעריך כי ראש הממשלה המיועד מעדיף במשרדי האוצר והביטחון שר צייתן ולא את ח"כ בצלאל סמוטריץ' העצמאי • "לפני כמה ימים הציע שם מישהו שדרעי ימונה דווקא לשר הביטחון - שוב, כתרופה למכה"
חרדים 10
י"ז חשון התשפ"ג / 11.11.2022 10:13

פרשן ‘הארץ’ יוסי ורטר טוען בטורו המתפרסם היום (שישי) כי ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו מודאג מיו”ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ’, הרבה יותר מאשר מיו”ר מפלגת עוצמה יהודית איתמר בן גביר.

“ביום רביעי הקרוב, אם לא ישתבש דבר מה, יעלה בנימין נתניהו על דוכן הכנסת ויציג את שרי ממשלתו השישית. איתמר בן גביר יהיה השר לביטחון הפנים. ההזיה תהפוך למציאות. בצלאל סמוטריץ’ מיועד לאחד משני התפקידים הבכירים ביותר, אוצר או ביטחון. חתיכת צרה. נתניהו לא היה רוצה אותו באף אחד משני המשרדים הרגישים. אם הדבר היה תלוי בו, אלי כהן היה הולך לאוצר; טיפוס צייתן ומרצה, כהן. נייר במדפסת הוא לא יעז להחליף ללא אישור מלשכת ראש הממשלה”, כותב ורטר.

לטענתו, “יואב גלנט, אלוף במיל’, הוא מועמדו של נתניהו לשר הביטחון. מועמד סביר, בוודאי בהתחשב באלטרנטיבה. לא שנתניהו מעריך אותו במיוחד (טוב, הוא לא מעריך איש, מלבד יריב לוין). ועדיין, בכל הנוגע לאחריות ביטחונית, שיקול דעת, הכרת השטח וניסיון צבאי, גלנט עדיף בהרבה על המועמד האחר. שר הביטחון הוא הריבון על השטחים. על המתנחלים ועל הפלסטינים. כל הנושאים האזרחיים הנוגעים לתנאי חייהם של הפלסטינים, כמו הקמת והסרת מחסומים, הינם בסמכותו; מישהו מעלה על דעתו שסמוטריץ’ יאשר לצה”ל לפנות ולו אחד מעשרות מאחזי הרפאים בגדה? הוא ימהר לשם להגן על העבריינים בגופו. אחיו הם”.

לדברי ורטר, “ישנו הפן האסטרטגי של יחסי ישראל־ארה”ב. הקשר בין שרי הביטחון הישראלים לבין הממשל האמריקאי, בכל דרגיו, הוא החשוב ביותר אחרי זה של ראש הממשלה. בתקופות מסוימות הוא אף היה הקשר החשוב יותר, שאיזן את הנכלוליות והבוז שהפגין נתניהו כלפי הנשיאים הדמוקרטים ברק אובמה וביל קלינטון. יחסים אלה עלולים להיפגע קשות, אם נתניהו ייכנע ללחצים שמפעיל עליו סמוטריץ’. אלה המסרים שהגיעו מהממשל.

“גם התוצאות המסתמנות של בחירות האמצע בארה”ב לא יסייעו לנתניהו לתמרן כפי שהוא אוהב, ולרוב נכשל, בין שתי המפלגות. הוא ייחל לגל אדום שהכזיב לא פחות מדונלד טראמפ. נקודת הפתיחה שלו בעייתית יותר משקיווה”.

הפרשן מספר, כי “יותר משנתניהו מודאג מבן גביר, הוא ‘נטרף’ מהשיח שלו עם סמוטריץ’, לדברי בכיר שבקיא במתרחש ביניהם. בן גביר הוא סמל לקיצוניות וגזענות, אך ראש הממשלה המיועד סבור שיהיה בכוחו לרסנו. סמוטריץ’ בביטחון יכניס אותו לעימות עם ארה”ב. אם יילך לאוצר, החרדים יכעסו. שמו של אריה דרעי עלה כשר אוצר, על תקן של אמצעי מניעה. אין בעיה, אמר סמוטריץ’, אז אקח את הביטחון.

“החרדה בסביבתו של נתניהו היא כה גדולה, עד שלפני כמה ימים הציע שם מישהו שדרעי ימונה דווקא לשר הביטחון – שוב, כתרופה למכה. דרעי פרגמטיסט, נימק לי מקור בכיר הבקיא בדיונים, מתון ביטחונית, בעל ותק של עשרות שנים בקבינט, רמטכ”לים וראשי אמ”ן לדורותיהם מעריכים אותו. השגריר האמריקאי מיודד עמו. למה לא?”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות