שר המשפטים הבא? זו תוכניתו של לוין לשינויים במערכת המשפט

יריב לוין, מקורבו של נתניהו, נחשב למועמד המוביל • הוא צפוי לקדם את 'חוק יסוד: החקיקה' - שיסדיר את סמכות בג"ץ להתערב בחקיקת הכנסת
חרדים 10
י"ז חשון התשפ"ג / 11.11.2022 09:42

יו”ר צוות המו”מ הקואליציוני, מקורבו של נתניהו ומי שממוקם במקום השני ברשימת הליכוד, ח”כ יריב לוין, נחשב מועמד בולט לתפקיד שר המשפטים בממשלה המתגבשת.

העיתון ‘ישראל היום’ מדווח, כי אם לוין ימונה, אחד הנושאים המרכזיים שהוא צפוי לקדם – יהיה  קידום ‘חוק יסוד: החקיקה’, שאותו כבר הגיש בכנסת האחרונה.

לצד שינוי בחירת שופטי העליון בישראל ופסקת ההתגברות, תוכנית הדגל של לוין למערכת המשפט היא העברת ‘חוק יסוד: החקיקה’, אשר יסדיר את מנגנון העבודה של הכנסת בחקיקת חוקים אל מול הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון והיכולת של שופטים לפסול חוקים.

לפי הצעת החוק, שאותה הגיש לוין בשבתו באופוזיציה, העליון לא יוכל לפסול חוקי יסוד של הכנסת, בניגוד למצב כיום שבו השופטים הרחיבו את סמכותם, לרבות פסילת חוקי יסוד.

מנגד, החוק מאזן ומגביל גם את היכולת של הכנסת לחוקק חוקי יסוד ברוב של 61 ח”כים בארבע קריאות – כך שהקריאה הרביעית תתבצע רק בכנסת הבאה, לאחר זו שהחלה בחקיקת חוק היסוד בקריאות הראשונות. המטרה היא לא לאפשר לרוב קואליציוני רגיל לחוקק חוקי יסוד, וכך ליצור הגבלה משמעותית על היכולת של הכנסת לחוקק חוקים כאלה – בניגוד למצב כיום.

עוד מוצע, כי שופטי העליון יוכלו לבטל חוקים רגילים רק בדיון שייערך בהרכב מלא של בית המשפט העליון, 15 שופטים, ורק אם 80 אחוז מהשופטים יתמכו בביטול החוק.

במסגרת ‘חוק יסוד: החקיקה’ של לוין מעוגנת פסקת התגברות, שמאפשרת לכנסת לחוקק מחדש חוקים רגילים שנפסלו על ידי שופטי העליון ברוב רגיל של פחות מ־61 ח”כים, בדומה לנהוג בקנדה.

עם זאת, החוק מגביל את ההתגברות של הכנסת על חוק שנפסל לקדנציה אחת, כך שהכנסות הבאות יוכלו לדון מחדש בהשארת הפסילה על ידי השופטים בתוקף.

בדברי ההסבר לחוק כתב לוין: “בדומה למקובל בקנדה, מוצע כי ההתגברות תהיה ברוב רגיל, שכן אין מדובר בתיקון חוקתי קבוע. מוצע כי ההתגברות תהיה מוגבלת למשך תקופת כהונה אחת של הכנסת, ונבחרי הציבור בתקופת הכהונה הבאה ישקלו מחדש את האיזון החוקתי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות