השר גנץ נפרד: “לישראל יש יכולת לפעול באיראן, נתניהו יהיה שקול”

שר הביטחון בני גנץ לקראת הפרידה מהמשרד: "צופה שהתעוזה האיראנית תקבל 'בוסט' כתוצאה מהקשרים עם רוסיה" • על האפשרות להעברת סיוע לאוקראינה: "אי אפשר לרוקן את מערכות ההגנה האווירית שלנו" • ועל מטוס הנשיא וראש הממשלה: "אני בעד להשמיש את מטוס כנף ציון"
חרדים 10
ט"ו חשון התשפ"ג / 09.11.2022 11:37

בני גנץ, שר הביטחון היוצא,  קיים אתמול (שלישי) בקריה בתל אביב תדרוך לעיתונאים לקראת סיום תפקידו.

בנושא האיראני התריע גנץ: “אני צופה שהתעוזה האיראנית תקבל ‘בוסט’ כתוצאה מהקשרים עם רוסיה והמאבק בין המעצמות. תהיה לכך השפעה על האזור כולו”.

הוא הדגיש: “התחרות מול איראן היא על כל הספקטרום – טכנולוגיה, אקדמיה, מלחמת האש, חלל, העברת אמל”ח לארגוני טרור. יש לנו הצלחות משמעותיות בזירה הצפונית. לישראל יש יכולת לפעול באיראן ואנחנו מחויבים להמשיך ולחזק אותה”.

הוא הוסיף: “יש לנו מוכנות, יכולות פיתוח, תהליכים ארוכי טווח שאנחנו מנהלים – ולא נרחיב. צריך להכין את האפשרות הזו וצריך יהיה גם לשקול טוב מאוד את הנושא הזה לפני ביצוע. בפעם האחרונה שצה”ל היה ברמת המוכנות הגבוהה, אני הייתי רמטכ”ל וכמו שפורסם – הוחלט על ידי אותו ראש ממשלה שצפוי להיכנס לתפקיד, שלא לעשות זאת. אני חושב שבהקשר הזה נתניהו יהיה שקול”.

על דרישת אוקראינה לקבל סיוע ביטחוני מישראל, אמר:  “אין לנו בסיס ייצור מספיק גדול בשביל זה. ברור שגם אם יוחלט לשנות מדיניות – אי אפשר לרוקן את מערכות ההגנה האווירית שלנו. אלו דיבורים באוויר. אנחנו בודקים מה אפשר לעשות ולהרחיב, אבל אסור לשכוח שמאחורי אוקראינה עומדת נאט”ו”.

גנץ גם התריע מפני הסלמה בהר הבית ושינוי הסטטוס קוו: “אני מקווה שלא נראה רף אלימות גבוה משראינו עד כה, שיתחיל מירושלים ויקרין ליו”ש, עזה, ואולי גם לזירה הצפונית. אולם, נוכח המציאות לא מדובר בתרחיש בדיוני”.

על מערכת היחסים שניהל מול יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר גנץ: “באתי לדבר עם מי שאפשר ולהילחם במי שצריך – וזה לא סותר. הצעדים שהפלסטינים עושים כרגע בהאג ובאו”ם חמורים, פוגעים ביכולת לשפר את המצב באזור, ולא משרתים את האינטרסים שלהם”.

גנץ נשאל על דרישתו של מי שמתמודד על תפקיד שר הביטחון, ח”כ בצלאל סמוטריץ’, לבטל את המנהל האזרחי ביו”ש, וענה: “אני לא חושב שיש דרך לעשות את זה, וזה בוודאי לא נכון. אני חושב שצריך להגדיל את היכולות של הפיקוח ואת התקציבים של המנהל האזרחי. אני לא חושב שבאמת יבטלו את המנהל האזרחי ושזה אפשרי”.

יו”ר המחנה הממלכתי תומך בהפעלת מטוס ‘כנף לציון’ לטיסות הנשיא וראש הממשלה: “אני בעד להשמיש את מטוס כנף ציון. הפרויקט עצמו לא היה נכון והביצוע הוא בגדר תקלה, אבל זה מה שיש כרגע, ומדינה צריכה שיהיה לה מטוס”.

גנץ שיבח את האלוף הרצי הלוי, הרמטכ”ל הנכנס: “הרצי יהיה רמטכ”ל מצוין, והייתי צריך לבחור בין מצוין למצוין בין המועמדים שהיו לרשותי. אני מכיר אותם. הרצי נכנס להרבה תפקידים בכל מקום שהוא היה בו דיבר מעט וכשהוא יצא היו תוצאות.  אני חושב שיש לנו רמטכ”ל מצוין גם היום, הוא עשה תהליכים גדולים בצבא, הוא עמד בשני מבצעים וראיתם את התוצאות, הוא בנה את הכוח, ראיתם את ההתפתחות במב”מ וראיתם את כנס החדשנות שהוא הוביל. אני לא חושב שנתניהו יחליט להחליף את הרמטכ”ל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות