סמכויות חדשות לבן גביר, הדרישות של ג’: מה קורה במו”מ הקואליציוני

למה יריב לוין נוטה לוותר על תיק המשפטים • בן גביר דורש סמכויות מורחבות בביטחון פנים - ועוד שני תיקים • יהדות התורה לא תתקדם "ללא פסקת ההתגברות" • ואיך דרעי מצא עצמו בצד של נתניהו • מחממים מנועים לקראת המו"מ
חרדים 10
י"ד חשון התשפ"ג / 08.11.2022 01:50

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לא הצליח לשכנע את שותפיו לקואליציה החדשה להשביע את הממשלה כבר ביום רביעי הבא – ללא הסכמים קואליציוניים.

לפי דיווח ב’ישראל היום’, בסביבת נתניהו מתעקשים כי רצונו להשביע ממשלה ללא סיכום על קווי יסוד וחקיקה לא נובע מהתחמקות מקביעת לו”ז למהלכים שנויים במחלוקת כמו פסקת ההתגברות, אלא מרצונו להחליף את לפיד וממשלתו כמה שיותר מהר.

אולם שותפיו משה גפני, בצלאל סמוטריץ’ ואיתמר בן גביר – מסרבים בתוקף.

האחרון שיצא מלשכת נתניהו במצודת זאב בתל אביב הוא איתמר בן-גביר. השניים הצטלמו יחד לראשונה. מכל הדרישות הקואליציוניות דווקא עם זו של בן-גביר אין לנתניהו בעיה. הוא ימנה אותו לשר לביטחון הפנים, וכנראה יעניק לו את כל הדרישות הנלוות לכך.

בן גביר דורש לא רק על תקציבים, אלא גם שינוי מהותי של התפקיד –  ביטחון פנים “מורחב”, שיהיה בתפקוד דומה ליחסים שבין שר הביטחון לצה”ל.

מקורביו משווים זאת לסמכות שיש לראש עיר אמריקנית למשטרה העירונית שתחתיו: לא רק התוויית מדיניות כללית ותעדוף סדרי כוחות, אלא ניהול קרוב יותר. לשם כך תצטרך הכנסת לבצע שינויי חקיקה, שתעניק לשר בן גביר את הסמכויות החדשות הנדרשות.

מלבד בקשתו לקבל את תיק ביטחון הפנים, בן גביר הוסיף דרישה לקבל תיק משמעותי – החינוך או התחבורה ליצחק ואסרלוף, מספר 4 ברשימתו, ותיק נוסף קטן יותר.

נתניהו הציע לו: “בוא נסגור עניינים, נקים ממשלה על סמך תפקידים”. בן גביר השיב: “לא. אני רוצה לסכם מראש את הרפורמות שייכנסו”.

בשיחה השניים סיכמו להתחיל מו”מ, ככל הנראה כבר ביום רביעי – ובשיטה של שולחן עגול, ולא בהכרח במו”מ של כל מפלגה לבד מול נתניהו.

לוין מהסס?

בינתיים, בתיק המשפטים – האיש בעל הסיכויים הגדולים ביותר לקבלו,  כנראה מוותר על התפקיד.

הסיבה, לפי דיווח בחדשות 13, יריב לוין מסביר בשיחות סגורות כי התוכנית שלדעתו יש לעשות במערכת המשפט היא כה אמביציוזית – שתגרום לנשיאת העליון לאיים או להתפטר מתפקידה, ואז – על-פי אותו תרחיש – נתניהו לא יעמוד מאחוריו או ייתן לו גיבוי, והוא יישאר לבדו ויספוג את ההתנגדויות. התוכנית, כך לפי לוין, לא תצא לפועל. לפי שעה, הוא מעוניין בתיק החוץ או האוצר.

עם זאת, לפי דיווח בחדשות 12, לוין לא ויתר על התיק, וגם הוא דורש את פסקת ההתגברות.

 מציבים דרישות

הדרישה המרכזית גם של יהדות התורה וגם של הציונות הדתית היא פסקת התגברות ברוב של 61. נתניהו לא מתלהב מכך, אולי כטקטיקה של מו”מ, אך ככל הידוע נתניהו מתכוון לאפשר ולאשר פסקת התגברות ברוב של 61.

כך או כך, זו דרישה חד-משמעית של השותפות. לפי דיווח ב’כאן חדשות’, בפגישה שקיימו חברי הכנסת של אגודת ישראל עם האדמו”ר מויז’ניץ נאמר לח”כים: ללא פסקת התגברות אין ממשלה. זה יותר חשוב מכל תקציב או תפקיד כי בג”ץ מתערב בכל נושא ביהדות.

בעקבות כך המסר שעבירה יהדות התורה לנתניהו היה: “לא נתקדם להסכמות קואליציוניות – ללא פסקת ההתגברות”.

מנגד, גורמים ביהדות התורה יצאו נגד יו”ר ש”ס אריה דרעי, שתומך בעמדת נתניהו לחתום על הסכם קואליציוני מלא ופסקת התגברות רק אחרי הקמת הממשלה. “נראה שדרעי עובד אצל נתניהו או ח”כ בליכוד”, עקצו.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ברכת הצלחה לממשלה החדשה!, איחולי ברכות בהגשמת היעדים עם ישראל מאחוריכם!
    09/11/2022 17:46
    אבריימי
  1. עלו והצליחו!

  2. בג״ץ ימח שמם
    09/11/2022 23:33
    אסף
  3. בקיצור גפני וכמובן האדמור שליטא לוחצים על נכפתורים הכי חשובים מה עם שס מקווה שהם מבינים כמה זה חשוב אם הם לא יעמדו על זה פעם הבאה אבחר בדגל בלי נדר