‘נעשה היסטוריה יחד’: הנשיא ביידן התקשר לברך את נתניהו

אחרי שמנהיגים רבים מכל העולם כבר בירכו - הערב קיבל נתניהו את השיחה לה ציפה מנשיא ארה"ב • ביידן: "אנחנו אחים. דרישת שלום חמה לשרה" • נתניהו: "נביא עוד הסכמי שלום היסטוריים, זה בהישג יד" • הבית הלבן: "ביידן ונתניהו סיכמו לשוחח שוב בתום תהליך הרכבת הממשלה"
אריה ריבקינד
י"ג חשון התשפ"ג / 07.11.2022 20:44

השמאל יכול להפסיק לספור את הימים: נשיא ארה”ב ג’ו ביידן התקשר הערב (שני) אל ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, כדי  לברך אותו על ניצחונו הגדול בבחירות.

הנשיא ביידן אמר לנתניהו – שצפוי לקבל את המנדט להרכבת ממשלה כבר השבוע: “אנחנו אחים, נעשה היסטוריה ביחד. המחויבות שלי לישראל היא בלתי ניתנת לערעור. ברכות, חבר, ודרישת שלום חמה לשרה”.

ראש הממשלה המיועד נתניהו אמר לנשיא ביידן: “נביא עוד הסכמי שלום היסטוריים, זה בהישג יד. המחויבות שלי לברית בינינו וליחסים בינינו חזקה מתמיד. דרישת שלום חמה לרעייתך ג׳יל”.

לאחר השיחה כתב נתניהו בחשבון הטוויטר שלו: “הנשיא ביידן התקשר ובירך אותי על הניצחון בבחירות ואמר שהברית בין ישראל לארה”ב איתנה מתמיד. הודיתי לנשיא ביידן על ידידותו האישית שחובקת 40 שנה בינינו ועל המחויבות שלו למדינת ישראל.

“אמרתי לו שבכוחנו להשיג הסכמי שלום נוספים וגם להתמודד עם האיום של התקופנות האיראנית”.

השיחה בין הצדדים, שארכה 8 דקות, תואמה במהלך היום, לאחר שהובטח לצד הישראלי כי ביידן ייצור קשר עם נתניהו בסוף השבוע.

הבית הלבן פרסם הודעת סיכום בעקבות השיחה בין הנשיא לראש הממשלה המיועד.  בהודעה נכתב: “הנשיא אישר מחדש את עוצמתה של השותפות הדו-צדדית בין ארה”ב לישראל, המבוססת על מצע של ערכים דמוקרטיים משותפים ואינטרסים הדדיים, והדגיש את תמיכתו הבלתי מעורערת בביטחון ישראל”.

עוד נכתב כי השניים “סיכמו לשוחח שוב בתום תהליך הרכבת הממשלה”.

גורמים אמריקניים אמרו לערוץ 7 כי עיכוב השיחה לא נבע מניסיון של הממשל להעביר מסר לנתניהו, אלא בשל העובדה שביידן עסוק עד מעל לראש בבחירות האמצע לקונגרס ולסנאט שייערכו מחר ברחבי ארצות הברית.

גורם בבית הלבן אמר כי לנשיא ארה”ב חשוב לפתוח דף נקי, כלשונו, עם נתניהו וממשלתו החדשה.

זמן קצר אחרי שיחתו עם נשיא ארצות הברית, שוחח נתניהו בטלפון עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, באמצעות האפליקציה המאובטחת ‘סיגנל’. מלשכתו של נתניהו נמסר כי לאחר שייכנס לתפקידו הוא “יבחן בכובד ראש את סוגיית אוקראינה”.

לאחר השיחה, זלנסקי כתב בטוויטר כי הוא הביע בשיחה תקווה שרמת האינטראקציה בין ישראל לאוקראינה תתאים לאתגרי הביטחון העומדים לפני המדינות. גורם אוקראיני אמר לכאן חדשות שנשיא אוקראינה הזמין את נתניהו לבקר בקייב והוסיף: “הייתה שיחה חמה. יש להם מערכת יחסים ארוכת שנים”.

הרב משה ראובן אסמן, מרבני אוקראינה אמר לאחר השיחה: “אני מברך על שיחתם החמה והידידותית של ראש ממשלת ישראל הנבחר ידידי בנימין נתניהו ונשיא אוקראינה ידידי ולדימיר זלנסקי. אני מקווה ומתפלל שהידידות בין המנהיגים, תסייע לרווחתם ושגשוגם של שני העמים, ובפרט לעם האוקראיני הנמצא בימים אלו בעיצומה של מלחמה עקובה מדם ובתנאים בלתי פשוטים”.

נתניהו זכה כבר לברכות ממנהיגים רבים מרחבי העולם.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק כתב לו היום: “בשם העם הבריטי, אני רוצה לברך את בנימין נתניהו על ניצחונו בבחירות בישראל. בנושאים כגון מסחר, ביטחון וטכנולוגיה למדינות שלנו יש שיתוף פעולה רב ואני מצפה לעבוד עם ראש הממשלה החדש”.

נתניהו השיב: “תודה לראש ממשלת בריטניה רישי סונאק על הברכות לרגל הניצחון בבחירות. נעבוד יחד כדי לחזק את היחסים בינינו”.

לפי דיווח בחדשות 12, נושא הממשלה החדשה עלה לדיון גם בוועידת האקלים, שבה מייצג את ישראל הנשיא יצחק הרצוג. בשיחות עם מנהיגי ירדן, מצרים ואיחוד האמירויות.

הנשיא הרצוג שמע דאגות וחששות מהרכב הממשלה המסתמן וניסיון לתהות על קנקנה.

המסר העיקרי של הרצוג בפגישות היה: צריך לבחון את הממשלה החדשה במעשים ולא בדיבורים. ישראל, ללא קשר לממשלה, שואפת ליציבות באזור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות