נתניהו רוצה לחלק תיקים ולהקים ממשלה בלי לחתום על הסכמים

לפי התכנית שהציג נתניהו לראשי גוש הימין, הממשלה תוקם עם 'הסכם רזה', שעוסק רק בתפקידים וכותרות כלליות של השינויים והדרישות - כדי להקים ממשלה במהירות • סמוטריץ' וראשי יהדות התורה התנגדו • שמעון ריקלין: "אני חושש שנתניהו הולך למרוח את ההישג העצום של כולנו"
חרדים 10
י"ג חשון התשפ"ג / 07.11.2022 09:29

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הציע אתמול לחברי הכנסת יצחק גולדקנופף, משה גפני ובצלאל סמוטריץ’ להסכים לחתימה על הסכם קואליציוני בשני שלבים – ובכך לאפשר הקמת ממשלה תוך 10 ימים. כך פורסם הבוקר (שני) ברשת ב’ ובאתר ‘וואלה’.

על פי הפרסום, התוכנית של נתניהו היא כי הממשלה תוקם על פי ‘הסכם רזה’ – כאשר שלב א’ ייחתם עכשיו והוא יעסוק רק בחלוקת התפקידים ותיקי הממשלה השונים, עם כותרות כלליות בלבד של הדרישות והשינויים אליהם היא מחויבת, ושלב ב’ ייחתם תוך כדי הקדנציה, אחרי שהממשלה כבר תוקם וכל שר ייכנס למשרדו.

באותו שלב ידברו גם על הרפורמות השונות במערכת המשפט, בענייני דת ומדינה ובתוכניות השונות בנושאי דיור ויוקר מחייה ושאר ענייני מהות.

המטרה בהצעת נתניהו נועדה לקצר את המו”מ בשלב הזה ולהמשיכו בפועל מתוך הממשלה.  נתניהו הסביר כי כך יהיה ניתן להוציא את לפיד ושרי הממשלה ממשרדיהם “מהר ככל הניתן”, כלשונו.

נתניהו אמר אתמול, כי הוא מעוניין להשביע את הממשלה ב-16 לנובמבר, יממה לאחר השבעת הכנסת, זאת בכפוף לסיכומים עם ראשי המפלגות.

אלא שגם ראשי יהדות התורה  וגם סמוטריץ’ הודיעו לנתניהו כי הם מסרבים להצעה ודורשים שלפחות נושאי הליבה שחשובים להם, יידונו כבר עכשיו וינוסחו בהסכמים – מחשש כי חלק מדרישותיהם לא ייענו בהמשך.

לפי הדיווח ב’וואלה’, כוונת נתניהו היא לנסח מסמך כללי שבו תופיע למשל גם ההתחייבות לתיקונים במערכת המשפט, אך מבלי להחליט אם מדובר בפסקת התגברות או בחוק יסוד חקיקה, וכן התחייבות לביטול התוכניות הכלכליות של הממשלה הקודמת נגד הציבור החרדי.

לעומת זאת, דרישות תקציביות של הסיעות החרדיות, של בן גביר וסמוטריץ’ יובאו בהסכמים שינוסחו מאוחר יותר או סמוך לאישור תקציב המדינה.

על פי ההצעה, ההסכם הקואליציוני יכלול ערובה שתקבע כי אם דרישות ספציפיות של המפלגות לא ייענו בהמשך, תהיה להן אפשרות להצביע נגד אישור תקציב המדינה ולהביע אי-אמון בממשלה.

היום ייפגש נתניהו עם חבר הכנסת איתמר בן גביר. מדובר בפגישה ראשונה שבה צפוי להתפרסם תיעוד רשמי של נתניהו ובן גביר, זאת לאחר שראש הממשלה המיועד ניסה להימנע מכך במהלך קמפיין הבחירות ועוד קודם לכך.

גם בן גביר צפוי להשיב ליו”ר הליכוד, כי הוא מתנגד להתקדם עם ‘הסכם רזה’.

פרשן ערוץ 14 ואיש התקשורת שמעון ריקלין לא אהב את הדיווחים – וצייץ:  ”כשאני שומע שנתניהו מתנגד לכתוב קווי יסוד לממשלה וגם להסכמים קואליציוניים. אני חושש שנתניהו הולך למרוח את ההישג העצום של כולנו. הלוואי שאני טועה”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מה עם דרישות דתיות?
    07/11/2022 11:32
    זושא
  1. מה לגבי גיור כהלכה? מה לגבי חזרה לסטטוס קוו בענין השבת? מה לגבי הרכב הוועדות לבחירת רבנים ודיינים?
    אל תפתו את הציבור עם ג׳ובים וכסף! מצפים מכם לפעול גם בנושאים דתיים

  2. לחוקק את החוק היהודי חוק מיהו יהודי או שגם הימין יתחילו הפגות בכל הארץ ולא רק בפלפור
    07/11/2022 18:05
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  3. לחוקק את החוק היהודי חוק מיהו יהודי או שגם הימין יתחילו הפגות בכל הארץ ולא רק בפלפור

  4. שלא יחלום לדבר על מסירת שטחים ולא רק נגד מסירת הר הבית לערבים , אחרת יעוף עם טראפ לצמיתות
    07/11/2022 18:06
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. שלא יחלום לדבר על מסירת שטחים ולא רק נגד מסירת הר הבית לערבים , אחרת יעוף עם טראפ לצמיתות