עתירה לבג”ץ: למנות מיד אחראי על ניהול הילולת הבאבא-סאלי

בג"ץ יכריע כיצד תתנהל הילולת הבאבא סאלי בנתיבות? בעקבות מסקנות הביניים של ועדת החקירה ל'אסון מירון', עתרה עיריית נתיבות לבג"ץ בדרישה להסדיר את הילולת הבאבא סאלי שתתקיים בחודש שבט • מתריעה מפני מחדל גדול ודורשת מינוי גורם ממשלתי שיהיה אחראי כולל
חיים טוויל ויוסף גרינבוים
י"ב חשון התשפ"ג / 06.11.2022 13:25

המלצות לחוד, ומציאות לחוד: שנה וחצי לאחר ‘אסון מירון’ שגבה את חייהם של 45 קורבנות, ובניגוד להמלצות הביניים של ועדת החקירה הממלכתית לחקר האסון, ולמרות הנחייה מפורשת של המשנה ליועמ”ש – בממשלת ישראל עדיין לא מינו גורם שיהיה אחראי על הילולת הבבא סאלי בנתיבות.

על רקע זאת, עתרה הבוקר (ראשון) עיריית נתיבות לבג”ץ למתן צו על תנאי, בדרישה לחייב את הממשלה למנות בדחיפות את השר לביטחון פנים או כל שר אחר שיהיה אחראי על ארגון וניהול הילולת הבבא סאלי, שאמורה להיערך בעוד פחות משלושה חודשים במתחם קברו של הבאבא סאלי בנתיבות.

בעתירה שהגישה עיריית נתיבות, באמצעות עורכי הדין רון צין ושלי לב-שרמן ממשרד יגאל ארנון-תדמור לוי, הוסבר כי כבר לפני כשנה, בצל ‘אסון מירון’, קבע המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו”ד ד”ר גיל לימון, כי לנוכח הסיכונים עליהם הצביעה המשטרה לשלום הציבור ולביטחונו הכרוכים בקיום אירוע ההילולה, ולאור העובדה כי העירייה אינה בעלים או חוכרת של המקרקעין עליו נערכת ההילולה השנתית – על הממשלה למנות בהקדם האפשרי גורם ממשלתי שיהיה אחראי על ארגון וניהול האירוע.

לכל הפחות, קבע בזמנו המשנה ליועמ”ש, על המדינה לשכור שירותים של חברת הפקה שתפעל לקיום דרישות הבטיחות בהתאם לחוק ולדרישות המשטרה.

אלא שבעתירה הדחופה שהוגשה כעת, חושפת העירייה: “עד היום, למרות שחלפה קרוב לשנה מאז הנחיית המשנה ליועמ”ש, לא מונה גורם ממשלתי אשר יהיה אחראי על תכנון ותפעול אירוע ההילולה, הצפויה להתקיים גם השנה בחודש ינואר 2023”.

לטענת העירייה, “בשים לב להמלצות הביניים של ועדת החקירה שיפות גם לעניינה של הילולת הבבא סאלי, ניסתה העירייה מספר פעמים להניע את המדינה להפיק לקחים לקראת ההילולה הבאה וליישם את הנחיית המשנה ליועמ”ש – אולם העלתה חרס בידיה”.

בעתירה שהוגשה, בין היתר, נגד ממשלת ישראל, העומד בראשה, ומשרדי האוצר, הנגב והגליל, לשירותי דת, לביטחון פנים והפנים, הסבירה העירייה כי בהילולה שנערכה בשנה שעברה היא “נכנסה מתחת לאלונקה”, ושכרה בעצמה חברת הפקת לצורך קיום דרישות הבטיחות עוד בטרם קבלת התקציבים הממשלתיים – אך הדגישה כי “מצב זה אינו יכול להימשך, במיוחד על רקע המלצות הביניים של ועדת החקירה לעניין אסון מירון אשר בהן נקבע בין היתר כי יש למנות שר אחראי שיארגן וינהל את הילולת הרשב”י תחת הנחייתו ובכפוף להוראותיו”.

ההילולה השנתית ההמונית בציון ‘הבבא סאלי’, מושכת אליה רבנים, אישי ציבור, פוליטיקאים ואת הציבור הרחב.

עד לאסון מירון, אירוע ההילולה אורגן על ידי חברת הפקה, שפעילותה מומנה בחלקה על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, בשיעור של כ-80%; והיתרה מומנה על ידי עיריית נתיבות מתקציבה.

אולם בשל אסון מירון, דרישות הבטיחות של המשטרה לקיום אירוע הילולת הבבא סאלי הוחמרו באופן משמעותי, וכנגזרת – גם עלות קיום דרישות הבטיחות האמירה באופן דרמטי.

לצד זאת, לא הועבר המימון הממשלתי לצורך קיום ההילולה, כבשנים עברו, ומשטרת ישראל הביאה את הנושא לפתחו של המשנה ליועמ”ש שקבע את ההנחיה האומרת כי יש למנות גורם ממשלתי אשר יהא אחראי על ארגון וניהול אירוע ההילולה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות