הפרשנים אבי בניהו, נדב פרי ושרי רוט מנתחים את הקמפיינים • צפו

אמנון לוי מנתח בתוכניתו 'שש', יחד עם אבי בניהו, נדב פרי ושרי רוט, את הקמפיינים של נתניהו, לפיד, בן גביר וגנץ: מי הצליח ומי נכשל? • "האיש הזה, למרבה הצער, הוא המרענן הרשמי של מערכת הבחירות הזו, בלעדיו היה פה פיהוק גדול"
חרדים 10
ז' חשון התשפ"ג / 31.10.2022 23:59

אמנון לוי: נתניהו החל בקמפיין געוואלד. ירדנו בסקרים, היינו כבר תיקו, ירדנו…

אבי בניהו: ביבי קורא הלילה לשיחת פייסבוק חירום, זה היה צפוי, זה חוזר על עצמו שוב ושוב, ומחר יהיו עוד שניים-שלושה כאלו בהמשך היום, גם ישיבת חירום וגם קריאות חירום. הוא רוצה להגיד לאנשים שלו ‘אנחנו בתיקו’, מה שהוא אומר כל הזמן, רק לעשות את זה עם תחושת דחיפות יותר גדולה. זה מיחזור של פטנטים ישנים. ואני חייב לומר לך שאנחנו זוכרים אותו כ…קוסם, אז זה קצת פג. קצת…

נדב פרי: לא הייתי מתיימר לצאת בהצהרות 24 שעות או 28 שעות לפני השעה 10 בלילה מחר…

על המסך, ההודעה ה’דרמטית’ של נתניהו בפתח הקמפיין בה נתן לציבור את מספר הטלפון שלו, חופשי…”שלכולם יהיה”…0548776658. “צלצלו אלי”.

אמנון לוי: צלצלו אלי, ואחר כך גם ה’ביבי-באס’ בו הוא חרש את הארץ, שרי, ציון שאת נותנת לקמפיין שלו?

שרי רוט: אם אתרכז במגזר החרדי. במוצאי שבת הוא הגיע בבהלה לבני ברק בטענה, כך אמרו לי אנשיו, שיש מנדט שיושב בבית, לפי הסקרים שבידו. עכשיו, חיפשתי אותם, אני מחפשת אותם כל השבוע האחרון, ואין! אין יושבים בבית. יש את הפלג הירושלמי, אבל הם יושבים בבית מתוך עקרון, בטח לא נתניהו ישכנע אותם להצביע. אם כבר הם יגידו – איך הם שרו לו בירושלים? – ‘הכויפר’… ורק ירגיז אותם לחשוב ש’דגל’ רצה איתו, אז בטח שלא יצביעו. אז בשביל מי הוא בא? בשביל אלו שנותנים את קולם לבן גביר? זה לא אנשי ספה שיושבים בבית.

אמנון לוי: נדב, אומר בניהו, ‘פג הקסם’. יכול להיות…

אבי בניהו: לא פג, התעמעם.

אמנון לוי: כשאתה רואה את הסרטון על “נקפיא לה את המשכנתא בשנה הקרובה”, מה אתה חושב?

נדב פרי: כן, זו הייתה נפילה, אבל זה עדיין קצף על פני המים.

אמנון לוי: אומר אדם, אקפיא משכנתאות, כשאין לו שום סמכות לעשות את זה…

נדב פרי: אז אמר. אומרים כל כך הרבה דברים. מה שמדהים, בסיטואציה הכאוטית בה אנחנו נמצאים ברגע הזה, זה לעשות זום אאוט. מערכה חמישית, האינטרוולים הם כל כך גדולים, גס ליבנו, כלומר עוד לפני שני סיבובים גס ליבנו, אז נכון, אז אמר. אם אני מסתכל על הקמפיין של הליכוד במערכה הזאת, אני לא יודע להגיד מה היה המסר.

אמנון לוי: וציון?

נדב פרי: ציון קובעים אחרי שיודעים את התוצאות.

בניהו: אגב, אין פה קמפיין של מפלגה, יש פה קמפיין של איש אחד. רובם בתוך המחסנים. 2. אם נגיד משהו מעבר לקמפיין, עבור נתניהו זה הניקוב האחרון בכרטיסיה הפוליטית שלו.

אמנון לוי: אתה יודע כמה פעמים אמרו את זה עליו?

בניהו: אבל עכשיו, אתה שומע את גפני, את האחרים, לא יהיה סיבוב נוסף.

אמנון: וציון?

בניהו: מבחינת הקריאטיביות של הדיגיטל, גם אם הוא עושה שטויות מידי פעם, עם הכוסות וזה, הוא מוביל בדברים האלו. הוא ראש החוג לדרמה.

נדב פרי: אין ספק שהוא היה מאד אקטיבי. להבדיל מלפיד, שתיכף נגיע אליו, הוא הפיק כמעט כל יום סרטון, אבל לדעתי היה קמפיין קצת מבולבל, עם יותר מדי מסרים, אני אפילו לא יודע להגיד לך מה היה הקו. הפלוס הוא שמדפיציט רציני הוא הגיע למצב שהוא יכול לעשות את זה מחר.

אמנון לוי: איך לפיד, אדם כה מיומן, משופשף בתקשורת, הסתבך עם הפלאטה הזו? (על המסך, ראיון שלו לחדשות 13 ובו הוא מספר שאת שירותו הצבאי עשה… בבמחנה. בניגוד לגרסאות קודמות שלו, “ואחרי זה עשיתי מילואים, שם פגשתי את אשתי”)

שרי רוט: אין לי בעיה ששואלים אותו על זה, מאד לא אהבתי כשעשו את זה לאשתו. בשידור חי.

אמנון לוי: למה?

שרי רוט: קודם כל, אשה לא חייבת לדעת. אתה חושב שאני יודעת על כל המקומות שבעלי עבד בהם, משנה זו ועד שנה זו? איזה עיתון, מה הוא ערך, איזה מוסף… אני לא בטוחה. אבל ב. היא אשה שהיא לא נבחרת ציבור, תניחו לה. אני מאד לא אוהבת את זה שיורדים לחיי נשים בגלל הבעל שאיתם. לא אהבתי שעשו את זה לאשתו של בנט, וממש לא אהבתי גם כשעשו את זה לשרה נתניהו.

בניהו: זה מעצבן את האנשים. תשמע, הוא לא ראש הממשלה הראשון שבא מעיתון ‘במחנה’, אתה יודע.

אמנון לוי: זו לא הנקודה.

בניהו: אגיד לך. ישראל היום עשה תחקיר עליו והטיל כמה סימני שאלה על השירות הצבאי שלו. אני חושב שהתשובה הראשונה שלו הייתה מצוינת. ‘יאיר לפיד השלים שירות צבאי מלא של שלוש שנים’. נקודה. כל דבר אחר מעבר לזה זו תסבוכת.

שרי רוט: רק שהיא לא הייתה התשובה היחידה. היו כל מיני.

בניהו: וזו הבעיה.

נדב פרי: ואני מוחה שהיו שני ראשי ממשלה מ’במחנה’ ואף לא אחד מגלי צה”ל…

אמנון לוי: אתם מיתממים, או מה? ברור שאין שום בעיה בזה שהוא היה ב’במחנה’, יש בעיה בזה שהוא מסר כמה גרסאות.

נדב פרי: זה מאד דומה לדוגמה שהבאת מקודם על נתניהו. זה ליפול בקטנות.

אמנון לוי: אבל זו קטנה גדולה שיזכרו לו. אבל בואו נדבר על מדיניות הקמפיין שהיא כן בעיני חכמה: שקט תעשייתי.

נדב פרי: שוב. חכם נדע בדיעבד. אנחנו לא יודעים היום להגיד מה חכם ומה לא חכם. תראה, המכונה של ‘יש עתיד’ היא מכונה שעובדת. אנחנו יודעים את זה. ומחר הם ינהלו יום בחירות כמו יחידה צבאית משומנת, ויביאו את האנשים. דבר אחד אני חייב להגיד על הקמפיין שלהם: הוא היה קמפיין מאד יוצא דופן, הוא כמעט לא היה קמפיין. רק ראש ממשלה. טיפה מזכיר את פרס ב-96′, הם בוודאי לא ירצו שזה יסתיים באותן תוצאות, של קמפיין שהוא לא קמפיין, כמעט לא מורגש.

בניהו: יש לחלק את זה לשניים. יש את הקמפיין של יאיר לפיד, שהוא קמפיין של ראש ממשלה מכהן. הוא נוסע, הוא נפגש, הוא היה פה והוא היה שם, ויש לו פוזה ויש לו פודיום – לבין קמפיין המפלגה שלו שעושה עבודה בשטח וכמו שאני רואה, טובה מאד.

אמנון לוי: נעבור למי שמסתמן כהפתעת הבחירות האלו, איתמר בן גביר. קודם כל הוא מחק כמעט לגמרי את סמוטריץ’, שצריך להמציא כל מיני דברים כדי להופיע בתקשורת…

שרי רוט: וגם מחק את דמותו הישנה.

אמנון לוי: תיכף נדבר על זה, אם קונים את זה או לא. כי מצד אחד הוא ניסה למכור לנו מתינות, אבל אז נתפס ברגעים פחות מתונים (וידאו ברקע…”אם זורקים אבנים יורים בהם”) את קונה את ההתמתנות שרי?

שרי רוט: א. לא. ב. כחרדית, כואב לי הקטע הזה של אנשים משלנו, מהציבור החרדי, שקונים את הדבר הזה. וחב”דניקים ששוכחים למשל שהוא עולה להר הבית…

בניהו: לא תאמין, אבל יושבים לך אנשים, מנהלי פלחה, מנהלי מטעים, שלוקחים להם פרוטקשיין, ששורפים להם את השדות, ובאים אליהם עוד פעם השר לבטחון פנים הזה והשר לבטחון פנים ההוא, והמפכ”ל, ולא קורה כלום. ואני שומע את החברים של הילדים שלי בקיבוץ, בן גביר מחזיק בין חמישה לשישה מנדטים שלא שייכים לגוש הימין בכלל. אתה תראה את תוצאות ההצבעה בצה”ל.

האיש הזה, למרבה הצער, הוא המרענן הרשמי של מערכת הבחירות הזו, בלעדיו היה פה פיהוק גדול, הוא יציר כפיה של התקשורת. לא מזמן הוא ביקש לדבר איתי, אמר לי, תשמע, יכול להיות שאתה חושב שאני קיצוני, אני אוסף את כוחי בקיצוניות ואממש את חזוני במתינות. ואגיד לך משהו? כשהוא יהיה שר, זה יקרה גם.

שרי רוט: אריק שרון עשה את אותו דבר.

על המרקע דברי אייל ארד על כך שבן גביר נהנה מזמן מסך רב בתקשורת, “הוא עובר תהליך של נרמול, כי מי שמקבל הרבה זמן חשיפה בתקשורת ובטלוויזיה יותר אנשים יחשבו שדעותיו נורמליות”.

נדב פרי: היה פוליטיקאי אחד, שולי, לא מוכר, בארה”ב, טארמפ. הוא התחיל כקוריוז, כמועמד יעני שולי, יעני גימיק במפלגה הרפובליקנית. אבל התקשורת התאבססה עליו, כי הוא נתן לה רייטינג. עד שהוא הפך לנשיא ארצות הברית.

אני הייתי עיתונאי והייתי מגיש תוכניות, והתקשורת הולכת אחרי מי שמספק לה את הסחורה. ואיתמר בן גביר מספק את הסחורה כי הוא נותן רייטינג. וזה מעגל שמזין את עצמו.

בניהו: הוא כתב אישום לממשלות ישראל שהזניחו את הנגב, את הבטחון האישי.

שרי רוט: אני לא חושבת שזו רק התקשורת. בואו, הדר מוכתר עשתה גימיקים יותר חמודים ממנו, וזה לא תפס. יש בו משהו שתופס, ואבי צודק, זה המצב הקשה. כשהוא מגיע לעיר כמו אלעד, תופס את ההמונים ואומר, אני אציל אתכם מהמפגע הבא ומהגרזן הבאה, זה תופס. מה לעשות.

נדב פרי: אני רוצה לומר על התקשורת, אובייקטיבית, הוא הפוליטיקאי עם הכי הרבה הופעות תקשורתיות. ואני לא מצטעצע, אני לא חושב שהתקשורת צריכה לחסום את אולפניה.

אמנון לוי: נו כי הוא עולה להר הבית וכאלו.

בניהו: אגב, הוא זה שיוציא את הערבים להצביע מחר.

אמנון לוי: נעבור למחנה הממלכתי. ראיתי בזמן אמת את אייזינקוט מגיע ל’פגוש את העיתונות’ ומסתבך, אני חייב לומר שנשבר לי הלב (מוצג הקטע בו הוא אומר שלא יכול להיות ראש ממשלה עם מספר מועט של מנדטים).

בניהו: אני מכיר אותו מצוין, הוא איש ערכי, אבל הוא לא מגנט של מנדטים, הוא לא פוליטיקאי, נקודה. גם רבין לא היה פוליטיקאי. הייתה לו מסביבו מערכת.

נדב פרי: הבעיה של גנץ היא שהוא לא הצליח לפצח את התודעה הזו שהוא שלישי במרוץ.

בניהו: גדי אייזנקוט ייבחן אם הוא יגיע לתפקיד ביצועי. שם הוא ייחשף במלוא האיכויות שלו.

שרי: אתם שוכחים שהוא חדש. גם בני גנץ כשהיה חדש, עשה פה המון פדיחות עם הגמגומים. והוא כל כך השתנה. והיום הוא מתאים לתפקיד הפוליטי.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות