ממצא נדיר: זה המקום בו התגלתה פריחה של ‘סתוונית ירושלים’ הנדיר

סתוונית ירושלים, פרח נדיר בישראל ובעל אחד הפרחים הגדולים ביותר בארצנו, המאופיין בפרח ורוד וגדול אתרי הפריחה הבולטים של 'סתוונית ירושלים' הם באזור מחלף גולני -וכמובן בירושלים
שלמה בן חיים
ה' חשון התשפ"ג / 30.10.2022 19:37

מקבץ פריחה של סתוונית ירושלים, פרח נדיר בישראל ובעל אחד הפרחים הגדולים ביותר בארצנו, המאופיין בפרח ורוד וגדול, התגלה השבוע במהלך סקר שעורכת החברה להגנת הטבע במועצה המקומית בית אל.

יצחק כהן, סוקר בכיר ביחידת סקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, שמרכז את הסקר ותיעד את הפריחה הנדירה, מציין כי סתוונית ירושלים מתחילה לפרוח בתחילת אוקטובר ללא קשר לגשמים, בניגוד לקרובת משפחתה, סתוונית היורה, אשר פורחת רק לאחר גשם ראשון משמעותי.

“הצמח הזה נדיר וגדל בעיקר בהרי המרכז הגבוהים, אולם בתי הגידול שלו – קרקעות עמוקות – נמצאים בסכנת הכחדה עקב שימוש חקלאי נרחב. כתוצאה מכך, אנו רואים שהסתוונית עברה התאמה לבית גידול שנחרש לעיתים קרובות והפקעת שלה נמצאת בעומק של עד 40 ס”מ בלבד. אני מאושר שמצאנו אוכלוסיה מקומית בבית אל ומקווה שבעזרת התושבים, נוכל לשמור עליה” .

בחברה להגנת הטבע מציינים, כי אתרי הפריחה הבולטים של סתוונית ירושלים הם באזור מחלף גולני וכמובן בירושלים, בעמק המצלבה, גן לאומי עמק צורים וכו’.

“גם בירושלים עצמה, התמעטה מאד אוכלוסיית סתוונית ירושלים, בעיקר כתוצאה מבנייה נרחבת”, אומר הסוקר יצחק כהן.

סתוונית ירושלים בבית אל. צילום: יצחק כהן, החברה להגנת הטבע

מירי פקטור, מנהלת מחלקת התיירות בבית אל: “הטבע בבית אל מלא במגוון צמחייה, בעלי חיים וציפורים, כל עונה והייחוד שלה. מדובר באזור שלא נחקר מספיק לעומק וכל הזדמנות להכיר יותר את פלאי הטבע באזור ייחודי זה היא מבורכת. אנו שמחים על שיתוף הפעולה עם החברה להגנת הטבע ובטוחים שעוד נכונו לנו גילוים מרעישים רבים באזור בית אל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות