סגל: סקר שלישי מראה מגמת עלייה לשקד • ומה גילה מחקר מגמות?

פרשן חדשות 12 עמית סגל: ״האם סימני ההתעוררות מעידים על מקרה גנץ 2 או שלא?" • מחקר מגמות שערך מכון מחקר אסטרטגי טוען: מפלגת הבית היהודי מתחזקת ועשויה לעבור את אחוז החסימה
אריה ריבקינד
ג' חשון התשפ"ג / 28.10.2022 11:35

עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, מתייחס לסקרי המנדטים האחרונים ומציין ששלושה מהם מראים שהבית היהודי במגמת עלייה.

סגל כתב בחשבון הטלגרם שלו: “סקר שלישי ביממה האחרונה שמעניק לשקד -2% ומעלה ומראה מגמת עלייה. סימן לבאות? האם יהיה לה מספיק זמן לעבור את אחוז החסימה? האם סימני ההתעוררות מעידים על מקרה גנץ 2 או שלא? תשובה בשלישי”.

חברת Labs Political של שמואל ואזנה מפרסמת מחקר שבוצע אתמול (חמישי), העוקב אחרי מגמת ההצבעה לקראת יום הבחירות, ממנו עולה כי זיהה בימים האחרונים מגמת עליה חדה בתמיכה בבית היהודי.

“המגמה החדשה ככל הנראה מעבירה את איילת שקד מעבר לאחוז החסימה. ניתוח ראשוני של מקור התומכים החדשים מלמד שמדובר בתומכי ימינה שעזבו כשבנט פרש מראשות הממשלה וכעת חלקם חוזרים לתמוך באיילת שקד. נראה שהצהרותיה החד משמעיות של שקד שאינה מתכוונת לפרוש לפני הבחירות שכנעו חלק מהבוחרים לתמוך בה.

“בנוסף, ההתקפות הברוטאליות נגדה מכיוון הליכוד מביאים לתוצאה הפוכה ומעודדים בוחרים מתלבטים להעביר אליה את תמיכתם. אם תצליח שקד לשמור על המגמה הזו עד ליום הבחירות היא עוברת את אחוז החסימה”, אומרים בחברה שערכה את המחקר.

מגמה נוספת שזיהו בחברה היא התחזקות מפלגת הציונות הדתית על חשבון הליכוד. “בתחילת ספטמבר זיהינו בסקר המגמות עליה משמעותית בתמיכה בציונות הדתית. חלק ניכר ממצביעי הליכוד העבירו את תמיכתם לציונות הדתית. לאחר תקופה מסויימת של מצב סטאטי, אנו שוב רואים היום מגמת עליה קלה של הציונות הדתית, שוב על חשבון הליכוד.

“הכל נשאר בתוך הגוש, אך יש משמעות גם ליחסי הכוחות הפנימיים בין המפלגות, כפי שעולה מכותרות השעות האחרונות המצטטות דרישות של סמוטריץ’ לתיקים בכירים. למרות הדלפות ותדרוכים של גורמים בליכוד, הציונות הדתית ממשיכה לעלות ולא נראית השפעה של קמפיין הליכוד על הבוחרים”.

ויש גם הערכות לגבי גוש השמאל-מרכז. “את השבוע האחרון לפני הבחירות פתחה יש עתיד במגמת עליה בתמיכה, על חשבון מפלגות העבודה ומרצ החברות אתה בגוש. בסוף השבוע אנו רואים ירידה במגמת התמיכה ונדידה של קולות חזרה למפלגות העבודה ומרצ. נראה שקמפיין הבלימה של מרצ והעבודה נגד מסר ‘המפלגה הגדולה’ של יש עתיד השפיע על הבוחרים האסטרטגיים שחזרו לתמוך במפלגות הקטנות יותר מחשש שייפגעו ואולי אף לא יעברו את אחוז החסימה”.

“המחנה הממלכתי במגמת ירידה קלה. לא היתה למפלגה פריצה משמעותית והיא אינה מאיימת על הבכורה של יש עתיד בראשות הגוש”.

על  העבודה ומרצ: “שתי המפלגות חולקות מאגר בוחרים משותף המעבירים את תמיכתם מאחת לשניה בהתאם למצב המפלגות בסקרים. בשבוע האחרון מרצ שידרה מצוקה גדולה יותר ולפיכך היא גם מקבלת יותר תמיכה מקהל זה”.

המסקנות 5 ימים לפני הבחירות: “השינוי המעניין המתרחש כעת הוא מגמת העליה של הבית היהודי, שאם תמשך תביא את המפלגה מעל לאחוז החסימה. הציונות הדתית שומרת על כוחה ואף מתחזקת עוד קצת בעוד הליכוד לא מצליחה להשפיע על הבוחרים לא נגד איילת שקד ולא נגד בן גביר.

“במרכז שמאל תנודות קלות בין יש עתיד לעבודה ומרצ, אבל התמונה הכללית היא שאין הכרעה בין הגושים ותנודה קלה לכאן או לכאן יכולה להכריע אם מי מהצדדים יוכל להקים ממשלה לאחר הבחירות או שאנו נדונים לסיבוב שישי.

“נראה שאחוזי ההצבעה במגזר הערבי יהיו הפעם נמוכים מאוד. לפיכך יוכרעו תוצאות הבחירות לפי אחוז ההצבעה של מצביעי הליכוד”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות