מדאיג: לא תאמינו כמה אחוז מאמינים שתוצאות הבחירות יזויפו

אריה ריבקינד
|
ב' חשון התשפ"ג / 27.10.2022 11:58
כ-40% אינם מאמינים כי תוצאות הבחירות ישקפו את ההצבעה בקלפי • בקרב המסורתיים שיעור הספקנים היה הגבוה ביותר • מחצית מכלל הציבור סבורים כי תמיכת ראשי מערכות הביטחון בחתימת הסכם הגז עם לבנון הושפעה גם משיקולים פוליטיים

מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה התפרסם הבוקר (חמישי) חושף, כי חלק  גדול בציבור הישראלי מאמין כי התוצאות עלולות להיות מזויפות.

39% בכלל המדגם אינם מאמינים כי תוצאות הבחירות כפי שיפורסמו ישקפו היטב את ההצבעה בקלפי. מדובר בנתון מדאיג – השני בגובהו מאז החלו במדד הקול הישראלי לבדוק זאת ב-2019.

פילוח לפי לאום מראה, כי בקרב היהודים אי האמון בטוהר הבחירות נמוך במידה ניכרת מאשר בקרב הערבים (36% מהיהודים אינם נותנים אמון לעומת רוב של 51.5% בקרב הערבים).

מפילוח מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים, מידת האי אמון עומדת בשמאל על 32%, במרכז על 34% ובימין על 38%.אי אמון בטוהר הבחירות

פילוח לפי דתיות לא העלה הפעם הבדלים גדולים בין הקבוצות השונות אם כי בקרב המסורתיים שיעור הספקנים היה הגבוה ביותר (חרדים –35.5%, דתיים – 34%, מסורתיים דתיים – 41%, מסורתיים לא דתיים – 38.5%, חילונים – 34%).

ההבדלים בין המחנות הפוליטיים (יהודים) גם הם קטנים: בשמאל 32% מביעים אימון נמוך או אי אמון בתוצאות, במרכז – 34% ובימין – 38%.

עוד נבדקו עמדות הציבור בנוגע להסכם הגז עם לבנון: מחצית מכלל הציבור סבורים כי תמיכת ראשי מערכות הביטחון בחתימת הסכם הגז עם לבנון הושפעה גם משיקולים פוליטיים, שליש שהחלטה הייתה מקצועית בלבד, ועוד 17% אינם יודעים.

מבדיקה לפי מחנות פוליטיים (יהודים) עולה, כי רוב בימין (65%), לעומת מיעוט במרכז ובשמאל (37.5% ו-28% בהתאמה), סבורים כי עמדת ראשי מערכת הביטחון הושפעה גם משיקולים פוליטיים ולא רק משיקולים מקצועיים.