מדאיג: לא תאמינו כמה אחוז מאמינים שתוצאות הבחירות יזויפו

כ-40% אינם מאמינים כי תוצאות הבחירות ישקפו את ההצבעה בקלפי • בקרב המסורתיים שיעור הספקנים היה הגבוה ביותר • מחצית מכלל הציבור סבורים כי תמיכת ראשי מערכות הביטחון בחתימת הסכם הגז עם לבנון הושפעה גם משיקולים פוליטיים
אריה ריבקינד
ב' חשון התשפ"ג / 27.10.2022 11:58

מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה התפרסם הבוקר (חמישי) חושף, כי חלק  גדול בציבור הישראלי מאמין כי התוצאות עלולות להיות מזויפות.

39% בכלל המדגם אינם מאמינים כי תוצאות הבחירות כפי שיפורסמו ישקפו היטב את ההצבעה בקלפי. מדובר בנתון מדאיג – השני בגובהו מאז החלו במדד הקול הישראלי לבדוק זאת ב-2019.

פילוח לפי לאום מראה, כי בקרב היהודים אי האמון בטוהר הבחירות נמוך במידה ניכרת מאשר בקרב הערבים (36% מהיהודים אינם נותנים אמון לעומת רוב של 51.5% בקרב הערבים).

מפילוח מדגם היהודים לפי מחנות פוליטיים, מידת האי אמון עומדת בשמאל על 32%, במרכז על 34% ובימין על 38%.אי אמון בטוהר הבחירות

פילוח לפי דתיות לא העלה הפעם הבדלים גדולים בין הקבוצות השונות אם כי בקרב המסורתיים שיעור הספקנים היה הגבוה ביותר (חרדים –35.5%, דתיים – 34%, מסורתיים דתיים – 41%, מסורתיים לא דתיים – 38.5%, חילונים – 34%).

ההבדלים בין המחנות הפוליטיים (יהודים) גם הם קטנים: בשמאל 32% מביעים אימון נמוך או אי אמון בתוצאות, במרכז – 34% ובימין – 38%.

עוד נבדקו עמדות הציבור בנוגע להסכם הגז עם לבנון: מחצית מכלל הציבור סבורים כי תמיכת ראשי מערכות הביטחון בחתימת הסכם הגז עם לבנון הושפעה גם משיקולים פוליטיים, שליש שהחלטה הייתה מקצועית בלבד, ועוד 17% אינם יודעים.

מבדיקה לפי מחנות פוליטיים (יהודים) עולה, כי רוב בימין (65%), לעומת מיעוט במרכז ובשמאל (37.5% ו-28% בהתאמה), סבורים כי עמדת ראשי מערכת הביטחון הושפעה גם משיקולים פוליטיים ולא רק משיקולים מקצועיים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות