קורע לב: הלווית הילד יואל דוד ז”ל • שליח חב”ד: כך בישרתי לאבא

חיים טוויל
|
ב' חשון התשפ"ג / 27.10.2022 01:04
הילד יואל דוד לנאו ז”ל, בן ה-10 מקייב שנהרג בצהרים מפגיעת מערבל בטון, הובא למנוחות בחלקת חב”ד בהר המנוחות • הרב מרדכי לבנהרץ, משליחי חב”ד בקייב, מספר על הילד וכיצד בישר לאביו על האסון • הנהג: נסעתי בירוק, לא ראיתי אותו

הילד יואל דוד לנאו ז”ל, בן ה-10 מקייב שנהרג בצהרים בתאונת דרכים מחרידה ברחוב שרי ישראל בירושלים מפגיעת מערבל בטון, הובא הערב (רביעי) למנוחות בחלקת חב”ד בהר המנוחות.

הנהג שפגע בו הובא היום לחקירה במשטרה. הוא חשוד בגרימת מוות ברשלנות. בתום חקירתו שוחרר למעצר בית.

לפי דיווח ב’כאן חדשות’,  מתחקיר ראשוני עולה כי יואל דוד ז”ל עמד במעבר חצייה, אך זינק לכביש ונדרס למוות. הנהג טוען כי נסע באור ירוק ולא ראה כלל את הילד.

משפחתו של יואל דוד ז”ל התגוררה בקייב בעשר השנים האחרונות, שם פעלו כשליחי חב”ד במגוון תפקידים. יואל דוד הוא הבן השני במשפחה. אחיו המבוגר יותר יחגוג בחודשים הקרובים בר מצווה.

משפחת לנאו הגיעה לישראל בעקבות המלחמה עם רוסיה והתגוררה בשכונת גילה בירושלים. האב, הרב דניאל לנאו, המכהן כמורה צדק בקהילה ומוסר בה שיעורים רבים, חזר לקייב אחת לתקופה, למרות המלחמה.

בחג הסוכות האחרון הוא שהה בבירת אוקראינה עם שני ילדיו הגדולים, בהם יואל דוד ז”ל.

“יואל דוד נולד לתוך עולם השליחות”, אומר הרב מרדכי לבנהרץ, מראשי שליחי חב”ד בקייב, בשיחה עם אתר COL. “הוא היה ילד מיוחד במינו. הפתגם בפי העם הוא ש’הקדוש ברוך הוא לוקח את הטובים’. זה נכון במקרה של יואל דוד. הוא היה ילד מדהים, מהטובים שהכרתי. דיברתי היום עם המורים שלו ועם מי שהכיר אותו וכולם מדברים עליו גדולות ונצורות. היה ילד צדיק וחכם. כל סוכות הסתובב פה בקייב וזיכה יהודים בברכה על ארבעת המינים”.

הרב לבנהרץ מספר כי בימי החג, כאשר שהה יחד עם משפחת לנאו בבית הספר, היה הילד רץ למקלט בעת שמיעת האזעקה. “אנחנו כבר הפסקנו להתרגש מאזעקות”, אומר הרב לבנהרץ, “אבל הוא היה רץ. אני זוכר את זה”.

היום בשעות אחר הצהרים היה זה הרב לבנהרץ שנאלץ לבשר לאב, הרב דניאל, על הטרגדיה הקשה. הוא נחשף למידע לאחר שפרמדיק רפואי מצא מסמכים באוקראינית על גופו של הילד.

“האבא באותה שעה היה בקפריסין. הוא נסע לשם, לאירוע הכנסת ספר תורה שהכניס איש עסקים יהודי מלבוב, מקורב שלו שחזר בזכותו בתשובה – לבית כנסת. לא ידעתי מה להגיד לו. התחלתי להגיד לו בהתחלה שהייתה תאונת דרכים ושבנו נפצע קשה וכדאי שיגיע לארץ. במקביל יצרתי קשר עם ר’ אלכס פרודשנסקי, ששהה לצדו, על מנת שילווה אותו מקרוב. אחרי עשר דקות הודיעו לי שהעניין בטיפול”.

יצוין, כי התושבים באזור התאונה מתלוננים כי העבודות בכביש מסוכנות – וכי כל יום ללא תאונה הוא נס.