דמי הרישום לסמינרים ייפסקו? אושרה ‘ייצוגית’ נגד עיריית בני ברק

בית המשפט אישר תביעה ייצוגית כנגד הסמינרים החרדיים הגובים דמי רישום מאת הבנות המבקשות להתקבל • אחת האימהות לחרדים 10: "הבת שלי לא התקבלה, התקשרתי למנהלת ודרשתי את דמי הרישום, זה ממש גזל" • השופטת: "התשלום המהווה חלק מהליך הקבלה הינו בניגוד לחוק"
אליעזר היון
ב' חשון התשפ"ג / 26.10.2022 22:00

הקץ לגביית ‘דמי הרישום’ בסמינרים החרדיים לבנות? משפחות חרדיות להן בנות בגיל התיכון נתקלו מן הסתם בשלב בו הסמינר הפוטנציאלי בו עשויה ללמוד בתם דורש מהם תשלום עבור הרישום.

כעת, אישר בית המשפט לעניינים מנהליים בלוד תביעה ייצוגית, בשם הורים לתלמידות – כנגד עיריית בני ברק ביחס לגבייה זו.

התביעה הוגשה על עמותת ‘נוער כהלכה’, בראשותו של עו”ד יואב ללום, ועל ידי שלמה מורסיאנו, הורה חרדי.

על פי העתירה, הכסף נגבה מן ההורים גם כאשר בנותיהם כלל לא התקבלו לסמינר: “במכתבים שקיבל [האב] לא היתה התייחסות לדמי הרישום”, נאמר בעתירה.

על פי הנאמר בעתירה, הסבירו עורכי הדין ראובן ביטון ויואב ללום, כי קיים היה קושי למצוא תובע ייצוגי שיסכים לעמוד בחזית בנושאים הקשורים לחינוך החרדי.

עורך דין ביטון סיפר כי, העמותה, “קיבלה פניות מהורים שרשמו את בנותיהם למוסדות חינוך על יסודיים במשיבה, אשר נדרשו לשלם בעת הרישום 50 שקלים וכן נדרשו לשלם 100 -150 שקלים נוספים לאחר שבנותיהם התקבלו, על מנת לממש את הרישום”.

דבריהם של עורכי הדין מקבלים אישוש מפנייה של מזל (שם בדוי) – אם חרדית, לאתר חרדים 10, שסיפרה על הליך דומה: “לאחר שהבת שלי לא התקבלה לסמינר בירושלים, כנראה בגלל מוצאה המזרחי, התקשרתי למנהלת ואמרתי לה – ‘אני דורשת את דמי הרישום בחזרה’, אין לכם בושה? היא לא התקבלה, על מה דמי הרישום? מה עם לא תגזול”?

עיריית בני ברק טענה בתגובה לעתירה: “משרד החינוך מאפשר לזרם החינוך החרדי לערוך הליכי קבלה למוסדות חינוך על יסודיים ובכלל זה לבצע מבחני התאמה ומיון פנימיים לפני הרישום, מספר חודשים לפני תחילת השנה”.

משכך הם מדגישים כי, “לשם מימון הבחינות, ביצוען ותגמול הצוותים המבצעים נדרשות המעמדות המבקשות להיבחן לממן את הוצאות קיום הבחינה”.

אלא ששופטת ביה”מ לעניינים מנהליים מיכל נד”ב לא השתכנעה ופסקה כי מן החומר שהובא לפניה עולה הרושם כי מדובר אכן בדמי רישום – ובלשונה: “נחה דעתי כי ההליכים המפורטים הם הליכי רישום או הליכי קבלה, כמפורט בהנחיות, ושהתשלומים הנזכרים בהם הם לכאורה בגין הליכים אלה”.

בין היתר היא מציינת: “סמינר בית יעקב שבבעלות המשיבה דורש להביא 50 שקלים לשם המשך הליך הפניה לרישום”, וכי “לאחר הקבלה דורש סמינר זה תשלום מזומן של 150 שקלים לשם ‘השלמת הרישום’ ו’סיום הליך הרישום’, ועוד מוסיף כי אי סיום הרישום, הכולל תשלום של 150 שקלים, יביא לביטול בקשת הרישום… משמע, כל אחד מן 10 התשלומים הנ”ל הוא חלק בלתי נפרד מהליך הרישום”.

בעקבות זאת החליטה נד”ב לאשר את הבקשה לתובענה ייצוגית, וחייבה את עיריית בני ברק בשכר טרחה לבא כוח המייצגים בסכום של 35 אלף ש”ח.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ממש ברור
    27/10/2022 11:08
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. “לא התקבלה כנקרה בגלל מוצאה המזרחי”.
    ממש נביא, אולי היא באמת לא מתאימה?
    ובכלל, עכשיו לפי מערכת הבחירות של ש”ס בושה ממש שהן פונות למגזר הנחות האשכנזי, שבבתי הספר שלהן המורות חובשות פאות ולומדים הלכה לא לפי ילקוט יוסף.

  2. כל הכבוד לו
    28/10/2022 00:51
    זלמן
  3. רק עושקים איתנו כל הכבוד שהוא עצר את זה