למה התורה נפתחת בסיפור בריאת העולם ולא במצוות שעלינו לקיים?
השבת נתחיל לקרוא מחדש את התורה, הנפתחת בסיפור הבריאה. לכאורה אך טבעי שהתורה מתחילה בנקודה שבה הכול התחיל, ואולם חכמי ישראל אינם מקבלים זאת כדבר מובן מאליו. הלוא התורה היא בעיקרה ספר של הוראות וציוויים לאדם. מדוע היא נפתחת בסיפור הבריאה ולא במצוות שעלינו לקיים?
משיבים חז”ל שהדבר נועד לבסס את זכותו של עם ישראל על ארץ ישראל: “שאם יאמרו אומות העולם לישראל – ליסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גויים, הם אומרים להם: כל הארץ של הקב”ה היא; הוא בְרָאָהּ ונְתָנהּ לאשר ישר בעיניו. ברצונו – נְתָנה להם, וברצונו – נְטָלה מהם ונְתָנה לנו”.
הקשיבו לאויבים
יש כאן דבר מעניין: חז”ל ידעו לפני אלפי שנים שיבוא יום ויטענו כלפינו שאנחנו כובשים. יטיחו בפנינו: “ליסטים אתם”. אך ניתנה לנו תשובה ניצחת לטענה זו.
יש הסבורים שההסברה הישראלית בעולם הרחב צריכה להתבסס על שיקולים פרגמטיים, צורכי ביטחון או החלטות האו”ם. לעומת זה, טיעונים המבוססים על אמונה ועל התנ”ך נראים כביכול תלושים מהמציאות הדיפלומטית.
אבל זו טעות קשה, שאנחנו משלמים יום-יום את מחירה. אמונה היא כלי הסברה יעיל מאין כמותו. כאשר נשיא מצרים סאדאת הכריז בשעתו כי לא יוותר על סנטימטר אחד מאדמת סיני, בטיעון שכל גרגיר אדמה קדוש בעיניו – אולי הוא לא הצטייר כאדם נאור, אבל נשמע צודק ומאמין בצדקתו.
הקשיבו לשפתם ולטיעוניהם של הערבים. הם מדברים בשם הצדק והאמונה. ה’צדק’ שלהם כולו שקר, וכמותו ה’אמונה’ שבשמה הפכו את ירושלים ‘קדושה’ בעבורם, אף-על-פי שאין היא מוזכרת בקוראן אפילו פעם אחת. אבל הם מדברים בשם הצדק, הזכות והאמונה, ומצליחים לשכנע את העולם. ואילו אנחנו מדברים על שיקולים פרגמטיים והטיעונים שלנו אינם משכנעים.
הסיבה פשוטה. אם כללי המשחק הדיפלומטיים ועמדות הקהילה הבין-לאומית הם הקובעים, עלינו לציית להחלטות האו”ם, להשיב את כל הפליטים ולהתכנס לתוך טבעת החנק של גבולות ה’חלוקה’. ואמנם, זו תביעתם הנחרצת של אויבינו, ומבחינתם בצדק.
לעומת זה, לטיעון המבוסס על האמונה כי בורא העולם נתן את ארץ ישראל לעם ישראל, וכי זו ה’הולי לנד’ השייכת לעם היהודי על-פי ה’בייבל’ – יש כוח מיוחד דווקא מפני שכללי המשחק הדיפלומטיים אינם חלים עליו.
לחדול מלהתבייש
אכן, חשוב להשמיע את הטיעונים הביטחוניים, אך הם צריכים לעמוד על בסיס הזכות המוסרית שיש לנו על הארץ (שאם לא כן, מניין הזכות לגזול את רכוש הזולת לצורכי הביטחון שלך?). עלינו להבהיר בנחישות כי ארץ ישראל כולה היא ארצנו, מפני שניתנה לנו נחלת עולם מאת בורא העולם.
טיעון זה חיוני במיוחד בשעה שאויבינו מתייצבים מולנו בשמה של הדת. רק אמונה דתית תקיפה יכולה לעמוד מול דת אחרת. האמונה הזאת קיימת אצלנו, צרובה בנפשנו. עלינו רק לחדול מלהתבייש לשאת אותה בגאון. לכן התורה נפתחת בסיפור הבריאה, כדי שגם ילד יהודי המתחיל ללמוד חומש יקלוט ויספוג אמת בסיסית זו.
תגובות
אין תגובות