אחרי המחדלים: מפיק ההילולה בציון רשב”י יהיה אחראי גם השנה?

ועדת החקירה לחקר אסון מירון קבעה: ניהול לקוי של אירועי ל"ג בעומר האחרונים • מבדיקת 'ישראל היום' עולה: המפיק עשוי להפיק את ההילולה גם בשנה הקרובה • גורמים במשרד לשירותי דת מנסים למנוע זאת: "הוא נאחז בקרנות המזבח"
חרדים 10
כ"ה תשרי התשפ"ג / 20.10.2022 12:22

חרף התקלות שאירעו בהילולה הקודמת במירון, כמו גם הביקורת שנמתחה כלפיו מצד משרדי הממשלה השונים – ייתכן שדוד עזריאלי, המפיק שנשכר על ידי המשרד לשירותי דת ו’המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים’, ימשיך לארגן את הילולת הרשב”י גם בשנה הנוכחית. כך עולה מבדיקת ‘ישראל היום’.

מודיעין בחירות: רוצים לבדוק את מיקום הקלפי שלכם וזכאות? כנסו

הסיבה: בשנה שעברה קיבל עזריאלי אפשרות להארכת המכרז בארבע שנים נוספות.

עם זאת,  גורמים במשרד לשירותי דת טוענים, כי בניגוד לשאר המעורבים שקיבלו אחריות – המפיק עזריאלי לא עשה זאת. “זו שערורייה שהוא נאחז בקרנות המזבח”, הם אומרים.

כך או כך, מבדיקת ‘ישראל היום’ עולה, כי לפחות רשמית טרם נבחר מפיק להילולה.

במסמך שנכתב ביוני האחרון על ידי יוסי שווינגר, מנכ”ל ‘המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים’, מעט לאחר ההילולה, ספג עזריאלי ביקורת קשה. “אף שהמרכז דרש מהמפיק להעמיד סדרנים באיכות גבוהה ששיעור ניכר מהם יחזיק בתעודה מתאימה, ואף העמיד תקציב לצורך זה, המפיק העמיד סדרנים באיכות שאיננה תואמת את דרישת המרכז ואשר חלקם לא תואמים לקהל היעד. המרכז העיר למפיק בסוגיה זו, אך בנקודת הזמן של תחילת הילולה לא היה בידי המפיק לשנות את מצב הדברים”.

בכירים במשרד לשירותי דת  מספרים, כי בעוד הסדרנים שנשכרו על ידי המפיק לא הצליחו להשתלט על הסדר במקום, מי שהצליחו לעשות זאת היו מתנדבים מהעדה החרדית – שידעו לתת מענה לחוגגים ובכך מנעו אסון.

שווינגר קבל במסמך שכתב על “שורה של תקלות והגבלות תנועה”, חלקן כלפי ההפקה וחלקן כלפי גורמים נוספים, שלדבריו “פגעו ביכולת המפיק לטפל בהם מיידית במהלך ההילולה”.

מדובר, בין היתר, במערכת הביוב של הציון שכמעט שקרסה, במניעת כניסה של אנשי בקרה ועוד.

הסדרי התנועה והעלייה להר גם הם לקו בחסר. “החניונים היו ערוכים לשהייה מוגבלת של קהל. מרגע שהוגבלה כניסת הקהל נוצרו עומסים על החניונים. סבל רב נגרם לעולי הרגל שנאלצו להמתין באוטובוסים, ללא הצללה מספקת, בחניונים חשוכים בלילה, ללא אפשרות לקנות או לקבל אוכל ושתייה. מתחמי נוחות הוקמו ללא תאורה, כיסאות, שולחנות, מים”.

יצוין, כי שווינגר הטיל חלק מהאחריות על המשטרה, שדרישותיה לא ניתנו למפיק ביום הפעלתו ונקבעו תוך כדי ההתארגנות לאירוע.

עזריאלי, מצידו, האשים את הגופים האחרים שהיו מעורבים באירוע.

במענה לביקורת של שווינגר, הוא ציין כי כדי לקיים את ההילולה כנדרש “יש למסור את המתווה המסודר לחברת ההפקה לפחות שישה חודשים לפני האירוע”. יש לציין כי ל”ג בעומר יחול בעוד שבעה חודשים, כך שקשה להאמין שגם השנה יתקבל המתווה המסודר במועד, לפי דבריו של עזריאלי.

חברת ההפקות מסרה בתגובה ל’ישראל היום’: “המלצות הביניים מטעם ועדת החקירה שפורסמו לפני ימים ספורים מתייחסות להילולה האחרונה, ואין בהן בדל של ביקורת על התנהלות חברת ההפקה. גם הדו”ח שחיבר הפרויקטור מדבר בעד עצמו. החברה עדיין לא החליטה לגבי הפקת האירוע בשנה הבאה, ולא נדרשה לכך”.

ממשרד הדתות לא התקבלה תגובה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות