טיסה של חברת ‘ארקיע’ שהייתה אמורה להמריא אמש (ליל שישי) בשעה 23:00 משדה התעופה בטביליסי שבגאורגיה לישראל, התעכבה כ-8 שעות – ולבסוף לא המריאה.
מה מחכה לכם בהיכל התרבות הענק שקם בלב שכונה חרדית בירושלים?
בשל כך, כ-200 נוסעים לישראל, בהם עשרות חרדים, שהגיעו בשעה 20:00 שעון גאורגיה לשדה התעופה, נאלצו להעביר את שעות הלילה בשדה התעופה הגאורגי על ספסלי ברזל, ללא אוכל כשר, מאחר ששובר האוכל שניתן לנוסעים על ידי נציגי ‘ארקיע היה למסעדה לא כשרה.
גם לאחר שהגיע המטוס והנוסעים עלו עליו, התברר כי הוא תקול.
התוצאה: נוסעים רבים יטוסו בשבת, בעוד קבוצה של שומרי שבת תשהה במלון עם אוכל כשר – ותמריא רק במוצ”ש.
לדברי נוסעים ששוחחו עם חרדים 10, כבר בשעה 16:00 אחר הצהריים ידעו ב’ארקיע’ כי יהיה עיכוב בהמראה של טיסה מספר IZ 418, אולם בכל זאת הנוסעים התבקשו להגיע בזמן, כדי לבצע צ’ק-אין.
יפה סלומון מ’סלומון טורס’, חרדית תושבת אשקלון, המוציאה בקביעות טיולים כשרים לחו”ל, שהייתה על הטיסה, סיפרה לחרדים 10 במהלך ההמתנה הלילית: “נאלצנו להגיע לשדה מוקדם, למרות שידענו שיהיה עיכוב, רק כי הצ’ק-אין נסגר מוקדם. למרות שכבר בשעה 16:00 הופיע באתרים שיש עיכוב מטורף, כי ראינו שהמטוס מהארץ עדיין לא המריא לכאן. כרגע מופיע באתר שהמטוס יגיע ב-4:40 לפנות בוקר. אבל זה כל הזמן נדחה”.
יצא לכם לדבר עם גורם בחברת ארקיע?
“לא. שלחתי עכשיו כמה הודעות וואטס-אפ לבכירים בחברה, אבל אף אחד טרם הגיב”.
התוכניות השתבשו?
“כמובן שהתוכנית השתבשו. אני אמורה לארח השבת, בכל זאת שבת של סוכות – ואין מצב שאספיק לבשל ולערוך קניות”.
מה אומרים הנוסעים?
“האמת, אנשים טובים. די מיואשים. אומרים שפעם ראשונה קורה להם עיכוב כזה. גם לי זו פעם ראשונה, למרות שאני טסה הרבה. אנשים מנסים לבטל את האירוח ולחפש היכן להתארח השבת.
“מאות אנשים, הרבה מהם דתיים, בלי אוכל כשר בשדה, עם ילדים ותינוקות. הביאו לנו שובר לפחית קולה וסנדביץ עם גבינה צהובה או בשר ברשת לא כשרה.
“הכי מעצבן זה, שהם ידעו מראש שיהיה איחור אבל הכריחו את הנוסעים להגיע מוקדם ולהעביר את הלילה על ספסלים בנמל תעופה, במקום לטרוח לשנות את שעת הצ’ק-אין.
“לא יתכן שהם ימנעו שינה מ-200 נוסעים – גברים, נשים וטף. אנשים לא אמורים להגיע 8 שעות לפני טיסה. יכלו לעשות צ’ק אין מאוחר – עשו לנו צ’ק אין
לפני שידעו מתי המטוס ימריא מישראל. הנוסעים בארץ שטסו לטביליסי היו אמורים לטוס ב-18:25, והודיעו להם כבר ב-16:00 שיש המון שעות עיכוב”.
בשעה 05:00 בבוקר שעון גאורגיה, לאחר לילה של המתנה בשדה התעופה, הגיע המטוס. הנוסעים עלו בחופזה, אך אז התברר: המטוס תקול ואחת מהמערכות ההידראוליות אינה עובדת.
בעקבות כך, הנוסעים המיואשים, ששהו על סיפון המטוס שעתיים וחצי, התבקשו לרדת ולשוב לטרמינל, באמצעות אוטובוסים, בקור ובגשם עז.
רק בשעה 7:00 בבוקר הודיעו לנוסעים כי הטיסה לא תמריא, ואוטובוסים הגיעו לאסוף אותם למלון קרוב.
בני משפחות, שחשבו כי יגיעו טרם כניסת השבת – ותכננו להזמין קרובי משפחה, ביטלו את כל תוכניותיהם בעקבות התנהלות ‘ארקיע’.
תגובת חברת ארקיע לפניית אתר חרדים 10: “לצערנו, עקב תקלה טכנית במטוס 737 של חברת ‘טרוול סרוויס’, המפעילה את המטוס עבור ארקיע, טיסת ארקיע מטיבליסי שתוכננה להמריא אתמול לתל אביב נידחית להיום בערב. בעקבות כך הנוסעים פוזרו ללינה בבתי מלון על חשבון ארקיע, עד מועד ההמראה היום בערב.
“לשומרי השבת, ארקיע תוציא מטוס מיוחד במוצ”ש מטיבליסי. הנוסעים שוהים במלונות. קבוצה שומרת שבת הועברה למלון עם אספקת אוכל כשר”.
מדוע אמרתם לנוסעים לבוא שעות קודם, אם אתם יודעים שקיימת תקלה?
“התקלה התגלתה עם הנחיתה”, אומר סמנכ”ל ארקיע עוז ברלוביץ.
יודגש, כי העיכוב הראשוני אינו קשור לתקלה שהתגלתה במטוס לאחר הנחיתה. לדברי הסמנכ”ל, זאת בשל “איחור מתגלגל מטיסות קודמות”.
איך בדיוק אתם מתכוונים לפצות את הנוסעים? שאלנו את הסמנכ”ל.
“אני לא מנהל פיצויי נוסעים דרך התקשורת. ארקיע עובדת לפי החוק”.
האם עדכנתם את הנוסעים במועד הטיסה החדש?
“כן”.
חרדים 10 שוחח עם מספר נוסעים שוללים את דבריו. לדבריהם, אף אחד מן הנוסעים החרדים לא יודע על טיסה במוצאי השבת. הם תהו מדוע החברה אינה שולחת הודעה על כך.