“פיצוצים. החשמל כבה. נמלטנו למרתף”: אימה וניסים באוקראינה

בקהילות היהודיות באוקראינה מנסים להתאושש מיומיים של חג הסוכות, שנחגג תחת מתקפות ופיצוצים אדירים: החשמל שכבה, הבתים שרעדו, ההימלטות למרתפים -  והרבנים שעשו הכל לשמח את בני קהילותיהם
נתן פרל
י"ז תשרי התשפ"ג / 11.10.2022 22:05

את חג הסוכות תשפ”ג לא ישכחו מהר בקהילות היהודיות באוקראינה: על רקע הגברה משמעותית של תקיפות צבא רוסיה באוקראינה, יהודי הקהילות חגגו את חג הסוכות. אבל האתגר בחג הזה היה הגדול ביותר מתחילת חודש החגים.

סוכות בירושלים: מברכת כהנים ועד שמחת בית השואבה • כל האירועים

“בערב חג היו פיצוצים חזקים מאוד”, סיפר רב העיר חרקוב ושליח חב”ד הרב משה מוסקוביץ, “בחג בבוקר היו שוב הפגזות. החשמל כבה. בליל החג השני החשמל חזר בזכות הגנרטור שקיבלנו מבעוד מועד ממוקד ההצלה של חב”ד במדינה.

“למרות המצב הצלחנו לקיים את תפילות החג וסעודות החג עם קהל מכובד של משתתפים. בזמני ההפוגה זיכנו יהודים בנטילת ארבעת המינים ברחובות העיר. קרה לנו פה נס גדול שאף אחד לא נפגע. להודות ולהלל ממש”.

בניקולייב שמעו היטב את הפיצוצים. “היו הרבה הפגזות קשות בחג”, מספר רב העיר ושליח חב”ד הרב שלום גוטליב, “עשינו הכל שזה לא יפגע בשמחת החג. הגיעו מאות יהודים לברך על ארבעת המינים ולהשתתף בסעודות החג. חיזקנו את הקהל בדרשות החג ודיברנו על כך שהשנה היא שנת ‘הקהל’ ובוודאי שיש לנו שמירה אלוקית”.

הסוכה בעיר ניקולייב

עדויות קשות הגיעו מקייב הבירה. “לא היה פה פשוט בכלל”, מספר אחד מרבני העיר, “היו פיצוצים חזקים. נמלטנו כולנו למקלט וישבנו שם עד יעבור זעם. כעת אין לנו חשמל. יש כאן הפסקות חשמל יזומות”.

בקריבוירוג, עיר הולדתו של הנשיא זלנסקי, נגרם נזק כבד למערכת החשמל. “המצב לא העיב על שמחת החג”, סיפר רב העיר ושליח חב”ד הרב לירון אדרי, “הגיעו המון יהודים לשמוח ולחגוג, כמובן תוך שמירה על ההנחיות”.

בעיר הגרעין ז’פרוז’ה, בתיהם של יהודי הקהילה רעדו בלי הפסקה.

“היו פה הפצצות לא שגרתיות בכלל, יחסית למלחמה הזו”, מספר רב העיר הרב נחום ערנטרוי, “הייתה הפגזה חמש מאות מטרים לידינו. בניינים נפלו. את הסוכות העברנו במרתף וכל מי שהיה כאן ניצל. היו לצערנו עשרות רבות של הרוגים בכל ההפצצות. בבוקר של ערב החג פגע טיל בתחנת כח חשמל מרכזית בעיר. שעות רבות לא היה כאן חשמל”.

במרתף בית הכנסת בעיר, ניסה הרב ערנטרוי לעודד את בני קהילתו. “אנשים רצו לשמוח בחג ואנחנו מצדנו עשינו הכל לשמח אותם”.

במוקד ההצלה של חב”ד באוקראינה, הממוקם בישראל, עקבו מרחוק כל העת אחר ההתרחשויות. “אין לתאר את העובדה שלמרות המצב הקשה והפחד הגדול – הרבנים והשלוחים המשיכו להנהיג את קהילותיהם ביד רמה”, אומרים במוקד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות