“אם היה שימוש לא נכון…”: מדוע למפכ”ל קשה להתנצל? השיח המלא

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי שוחח על אלימות השוטרים כלפי המגזר החרדי וגם על המאמצים להנגיש את שירותי המשטרה לחרדים • ולמה הוא התפתל בתגובה לשאלת כתב חרדים 10 על הסרטון הברור מהאירוע עם המכת"זית? • תמלול השיח המלא
ישראל יוספי
י"ד תשרי התשפ"ג / 09.10.2022 14:33

בצל המתיחות הביטחונית בתקופת החגים קיים מפכ”ל המשטרה קובי שבתאי ביום חמישי מפגש עם התקשורת החרדית, במטה מחוז תל אביב.

המפכ”ל סקר את פעילות המשטרה לאור אתגרי התקופה, התייחס לאלימות שוטרים כלפי המגזר החרדי והשימוש במכת”זיות בהפגנות. וגם על המאמצים להנגיש את שירותי המשטרה למגזר החרדי בדרכים יצירתיות, יחד עם רב המשטרה ניצב משנה הרב רמי ברכיהו.

בהמשך שוחח המפכ”ל על מעצר יהודים לאחר שתקעו בשופר בכותל המזרחי, והשיב לשאלת חרדים 10: מדוע המשטרה אינה יודעת להתנצל על טעויות?

המפכ”ל הציג רעיון מיוחד לזימון כוחות משטרה בשבתות וחגים: “ניידות שבת שיעניקו  שירות ולא יפריעו למגזר החרדי. תהיה ניידת שרשום עליה ‘ניידת שבת’ ומי שיפעילו אותה יהיו גויים. שוטרים אלה, אין בעיה שהם יעניקו שירות מבלי שאותו אזרח יצטרך לא לכתוב ולא להפעיל מתג חשמלי. יהיה עיפרון שבת בניידות אלה, כשגובים את התלונה.

“אנחנו במשטרה מנסים להקל ולאפשר לציבור החרדי שנמצא במצוקה לפעמים ביום שבת. לדוגמא, שומעים צעקות של אדם שפוגע בבני משפחה. מה, אתה מחכה לצאת שבת בשביל להזמין את הניידת? הרי זה פיקוח נפש להציל את החיים של מישהו. כשאתה שומע צעקות, אתה לא יודע אם להיכנס, אתה רוצה שתגיע משטרה על מנת לתת מענה”.

על החשיבות הרבה שהוא רואה בשיח עם החברה החרדית: “אנחנו במקום אחר לגמרי, בכל הסוגיה של המגזר החרדי. שימו לב כמה דברים נמנעו: שיח פתר בעיות, הלוויה של הרב קנייבסקי זיכרונו לברכה, תראו איזה שיח היה בינינו, בסופו של דבר בעזרת השיח והתאום עברנו את האירוע בשלום. השיח מאוד חשוב, זו יצירת אימון. צריכים להוכיח במעשים, במעשים הוכחנו”.

המפכ”ל התייחס למבצע ‘שומר החומות’, אז אזרחים בערים מעורבות הרגישו מופקרים בשטח, בעוד הוא האשים את שני הצדדים באותה אחריות: “אנחנו בפאזה אחרת לגמרי בשתי רמות. אחת, בצד המודיעין שזה היה אחת מנקודת הכשל שלנו, לא ידענו על זה שזה הולך להתפרץ. הדבר השני, הכוחות המבצעיים שהיו למשטרת ישראל באותו זמן. בצד המודיעיני היום הקשר שלנו עם שירות הביטחון הכללי הוא בפאזה אחרת לגמרי.

“גם אנחנו ממקדים יותר מודיעין בתחום הסדר הציבורי. גם שירות הביטחון הכללי, וגם השיתופיות הוכיחה את עצמה מ’שומר החומות’ עד היום. אנחנו יושבים ביחד בכל אירוע, מעבירים אינפורמציות בין שני הצדדים להבין את תמונת המצב.

“החלק השני זה החלק המבצעי. אחרי ‘שומר החומות’ משטרת ישראל התעצמה בין 600-700 שוטרי מג”ב, יחידות מג”ב לטובת הכלל, כרגע יש לנו יותר כוחות מג”בים, בנינו מפקדות נוספות.

“מה שקרה בשומר החמות, כל היחידות יסמ”ג של ההפרות סדר היו מרוכזות בירושלים בגלל ‘יום ירושלים’, כך היה נהוג כל שנה. לא צפינו שהולך להיות לנו בלגן, בפתח תקווה או בעכו, ולכן היום יש כוחות אורגניים יותר מאורגנים, יותר מיומנים, ששייכים לכל מחוז, כולל אמצעים נוספים שיכולים להכריע אירועים כמו הפרות סדר”.

לשאלה האם יש הערכות מודיעינית כי צפוי להתרחש משהו בקרוב – ענה המפכ”ל: “השטח נפיץ, אבל אני חושב שהצד השני חושב פעמיים היום, כי יש לו מה להפסיד”.

המפכ”ל נשאל על תקיעת השופר בכותל המזרחי, מחוץ להר הבית, לאחר שהמשטרה עצרה יהודים שתקעו בשופר, בעוד בית המשפט קבע כבר מספר פעמים כי אין בכך שום עברה והדבר חוקי לחלוטין – מדוע המשטרה ממשיכה במעצרים?

“תקיעת שופר זה יהודי, אנחנו מכבדים את התקיעה ומקדשים אותה. אבל לבוא לתקוע בשופר בתוך בית עלמין מוסלמי – זו פרובוקציה, זה משהו שידליק לנו את כל ירושלים ויפתח את ‘שומר החומות’ הבא.

“תשים לב מה קורה עם עליית יהודים להר הבית, כמויות. לעולם לא היו כמויות כאלה של יהודים שעלו להר הבית. מצד שני, אתה לא יכול לבוא ולהתריס, לבוא ולתקוע בשופר בתוך בית עלמין מוסלמי, מבחינת המוסלמים זה לחלל את המקום. למה אנחנו צריכים את זה? איזה קדושה יש בלתקוע בשופר בתוך בית עלמין מוסלמי. לעמוד בתוך בית עלמין על מצבות של מוסלמים ולתקוע בשופר זו התרסה”.

על החלטת בית המשפט, אמר: “אני לא מתייחס כרגע ולא מטיל דופי בהחלטת בית המשפט, אבל בסוף בית המשפט אמר ששלום הציבור קודם לכל. ושלום הציבור בנושא הזה, אני אומר את זה עכשיו בריש גלי – זו התרסה”.

האם זו הייתה הוראה שלך?

“יש פה החלטות של הפיקוד ואני אחראי על מה שקורה במשטרת ישראל”.

יצוין, כי יום לאחר התדרוך, בית המשפט המחוזי בירושלים הורה למשטרה לשלם 4,000 שקלים פיצויים לשני אנשים שתקעו בשופר בכותל המזרחי מול הר הבית ונעצרו.

המפכ”ל גילה: “במג”ב אנחנו הולכים להרים יחידה של נצח יהודה, לאפשר לחרדים להתגייס לשירות, מי שירצה כמובן, אני לא כופה על אף אחד”.

לשאלת חרדים 10 מדוע המשטרה לא יודעת להתנצל במקרים של אלימות כלפי חרדים – בהם התקיפה המטלטלת של חיים מזרחי בשכונת גאולה, או מקרה בו תועדו בני זוג חרדים מבוגרים שנפגעו ממים כחולים שהותזו עליהם ממכת”זית בזמן הפגנה בירושלים. מדוע אף פעם במשטרה לא אומרים טעינו?

המפכ”ל התפתל וזה מה שבחר להגיב על הסרטון הברור מהאירוע: “אני אמרתי, אני לא מתבייש לבוא ולהגיד טעיתי. באירוע של המכת”זית אין לי תשובות ברורות. ראיתי את הסרטון – מאחר ויש חקירת מח״ש בנושא אני לא רשאי להתערב.

“אבל יש החלטה פיקודית של מפקד מחוז ירושלים, הבחור שהפעיל את המכת”זית לא מפעיל מכת”זית כרגע, עד לגמר ההחלטה של מה שיהיה. אני לא רוצה להיכנס כרגע”.

ובאופן כללי?

“באופן כללי, כשיש אירוע כזה, ואם היה שימוש לא נכון במכת”זית – אני מתנצל, אנחנו טעינו. יכול להיות שיהיו טעויות בהמשך. כשאתה יושב בפנים, זה לא נראה כמו שזה נראה מבחוץ. אנחנו צריכים לצמצם את כמות הטעויות והתקלות האלה, זה הכלי שיש לנו היום לשימוש. המטרה היא כן ללמוד, כן להפיק לקחים, באירוע הזה במקביל כבר יש לקחים”.

על  הפרות הסדר בירושלים: “יש מעצרים ממוקדים של אותם מסיתים ומפרי סדר תגובה מאוד קשה שלנו, אנחנו משתדלים שהעימות והחיכוך יהיה בתוך הכפרים ולא בירושלים – ואז אנחנו מאפשרים לאגן העיר העתיקה להתקיים כמו שהוא מתקיים היום.

על סרטוני הטיקטוק בהם מתועדים תושבי העיר העתיקה הערבים מתעללים בחרדים, סיפר המפכ”ל: “אין היום סרטון בטיקטוק שלא מקבל תגובה משטרתית, אין דבר כזה. לא במגזר החרדי, גם לא במגזר הערבי. אנחנו יושבים על כל הרשתות, היום כל סרטון טיקטוק שיוצא מנוטר, לאחר מכן יוצא סרטון של מעצר של אותו בחור שהיה לפני ‘אבו עלי’, כשהוא קשור עם אזיקים והוא מובא כלאחר כבוד לבית משפט. סוגרים חשבון, בעיקר בירושלים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    באופן כללי פורסם שנהג המכתזית עדיין לא הושהה בפועל
    13/10/2022 15:34
    שלמה
  1. סתאאאם אומר דברים בלי שום בסיס