יטיל וטו? בנט שוקל להתנגד להסכם עם לבנון: שונה ממה שהכרתי

רה"מ החליפי מקיים מרתון דיונים שבסיומם יחליט אם לתמוך או להתנגד להסכם עם לבנון • בינתיים הוא הסתייג: בהסכם הזה - לבנון מקבלת את כל מה שהיא רוצה • אם ההסכם יובא לאישור הממשלה, לבנט תהיה הסמכות להטיל עליו וטו • אולם מבחינתו שאלת הטלת הווטו טרם הוכרעה
חרדים 10
ט' תשרי התשפ"ג / 03.10.2022 22:34

ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט, הביע היום (שני) את הסתייגותו מההסכם המתגבש בין ישראל ולבנון על סימון הגבול הימי בין המדינות.

בנט לומד כעת את פרטי ההסכם, כולל השינויים שחלו בו מאז כהונתו, ומקיים מרתון דיונים שבסיומם יחליט על עמדתו. הוא צפוי לגבש עמדה ברורה עד לדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שיתקיים מיד לאחר יום הכיפורים.

לפי דיווח בחדשות 13, במהלך שיחות שקיים היום אמר בנט, בין היתר, כי ההסכם הנוכחי שונה ממה שהכיר וממה שהוצג לקבינט. לטענתו, בהסכם הזה – לבנון מקבלת את כל מה שהיא רוצה.

במהלך הדיונים הוא בחן את ההסכם ברמה הביטחונית והמדינית. בנט סבור שיש חשיבות רבה להסדיר את הנושא ולאפשר פעילות רציפה של הפקת גז.

לפי הדיווח, בנט התכוון בהסתייגות שלו לכך שבהסכם המקורי דובר על יצירת קו גבול רשמי ומוכר, אולם בהסכם שמובא כעת זה לא קו גבול רשמי, אלא סטטוס קוו.

לפי חדשות 12, ההחלטה של בנט חשובה, מכיוון שהתנגדות שלו או של כל שר אחר בממשלה תתקע מקל בגלגלים של ההסכם.

השאלה העיקרית היא אם לבנט, כראש הממשלה החליפי, יש סמכות להטיל וטו על ההסכם. אם ההסכם יובא לאישור הקבינט, התשובה לכך היא שלילית, וכדי לבלום את ההסכם, בנט יצטרך לגייס את כל שרי הימין.

אך אם ההסכם יגיע לאישור הממשלה, אז לבנט יש את הסמכות להטיל עליו וטו.

גם אם בנט יחליט בסוף לתמוך בהסכם בגלל הסיטואציה הנפיצה, כלל לא בטוח שהדבר הזה יקרה לפני הבחירות. בג”ץ דורש תשובות מהמדינה עד 27 באוקטובר – 4 ימים לפני הבחירות –  אך לא הוציא צו בינתיים נגד קבלת ההסכם. ההנחה הסבירה של גורמים בממשלה שהאישור לא יקרה עד אז.

גורמים מדיניים בכירים אמרו לחדשות 13 כי הסוגייה במתווה העקרוני לפיה ישראל תוותר על הבעלות במאגר הגז “קאנא”, אבל תקבל תמלוגים מהחברה שתפיק את הגז שם – היה ידוע לבנט. אותם הגורמים תוהים מדוע בנט שינה את עמדתו, דווקא בעת הנוכחית.

בינתיים,  בעוד לפיד הבהיר כבר כי ההסכם מקובל עליו, ללבנונים יש עוד כמה השגות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות