אתם תשלמו יותר • בפעם החמישית ברציפות: הריבית זינקה ב-0.75%

בנק ישראל העלה היום את הריבית בפעם החמישית וייקר שוב את המשכנתאות וההלוואות בניסיון להילחם באינפלציה • התאחדות הקבלנים: יהיה זינוק במספר הישראלים שלא יכולים למצוא לעצמם פתרון דיור הולם
יוני גרין
ח' תשרי התשפ"ג / 03.10.2022 19:00

בהתאם לתחזיות: בנק ישראל העלה היום (שני) את הריבית, בפעם החמישית ברציפות, ב-0.75% – וייקר שוב את המשכנתאות וההלוואות,  בניסיון להילחם באינפלציה, לאחר ששיעור העלייה השנתי של האינפלציה הגיע בחודש שעבר לרמה של 4.6%.

מדובר ברמת הריבית הגבוהה ביותר זה עשור.

להעלאה של הריבית השלכות רבות על משקי הבית ועל הכלכלה הישראלית, אך ההשפעה המיידית ביותר של עליית הריבית היא על המשכנתאות שהישראלים לקחו.

לפי הודעת בנק ישראל, הריבית צפויה לעמוד על 3.50% בממוצע הרבעון השלישי של 2023. הערכה זו מבטאת את המשך עליית הריבית מרמתה הנוכחית, לאור רמת האינפלציה שגבוהה, מהגבול העליון של היעד ורמת הפעילות הגבוהה.

חטיבת המחקר עדכנה את תחזיתה ומעריכה שהתוצר יצמח בשנת 2022 בשיעור של 6% ובשנת 2023 בשיעור של 3%. שיעור האינפלציה צפוי להסתכם בשנת 2022 ב-4.6% ובשנת 2023 הוא צפוי לרדת ל-2.5%.

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגיב: “היום עוד בשורה קשה לאזרחי ישראל – עלייה דרמטית של הריבית לרמה הגבוהה ביותר מזה 11 שנים!

“כל משפחה תשלם יותר על משכנתא. רק לפני שנתיים ישראל דורגה כמעצמה ה-8 בעולם. לפיד-גנץ ועבאס, בתמיכת טיבי ועודה, קיבלו את ההזדמנות להמשיך להצעיד את ישראל במסלול של הצלחה הזה. הם נכשלו.

“הם דירדרו את הכלכלה, את הביטחון האישי, את מעמדה הבינלאומי של ישראל, והם רמסו את הגאווה הלאומית שלנו כשראש ממשלת המעבר לפיד נכנע בצורה מבישה לאיום של נסראללה.

“ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לתת להם הזדמנות נוספת. חאלס, פעם אחת הספיקה לנו. ב-1 בנובמבר לישראל שוב תהיה הנהגה חזקה ומנוסה. בעזרתכם, אזרחי ישראל, נקים ממשלת ימין חזקה ויציבה ל-4 שנים – ממשלה שתחזיר את הביטחון, תוריד את יוקר המחייה, ותשיב את לנו הגאווה הלאומית שאנחנו ראויים לה”.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד”ר רון תומר, הגיב להחלטת בנק ישראל ואמר: “זו החלטה מאכזבת שעלולה להזיק לכלכלת ישראל. מדובר במדיניות אגרסיבית שאין בה צורך ורק עלולה להכניס את המשק למיתון”.

דובי אמיתי, יו”ר נשיאות המגזר העסקי הגיב: “נכון לעכשיו, כלכלת ישראל מתנהלת כמו מטוס בו מערכת ההיגוי עובדת רק על כנף אחת במקום שתיים. כנף אחת, המדיניות המוניטרית עליה אמון בנק ישראל מושכת חזק את הריבית למעלה כדי לפצות על ההיגוי החסר של הכנף השנייה, המערכת הפיסקאלית שנמצאת באחריות הממשלה. כל עוד אין ממשלה יציבה, מגמה זו תימשך”.

התאחדות הקבלנים בוני הארץ: “החלטת הנגיד להעלות בחדות את הריבית שוב היא סימן מסוכן שלהערכתנו ישליך על התנהלות ענף הבנייה והתשתיות מייד ויגיע לכיס של כל ישראלי בחודשים הבאים. התפיסה המעוותת, לפיה ריבית גבוהה יותר תטפל במשבר הדיור היא טעות מרה שתמשיך לגרום ל’סגירת הברזים’ של מימון הבנייה במערכת הבנקאית מול זינוק במספר הישראלים שלא יכולים למצוא לעצמם פתרון דיור הולם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות