דיוויד פרידמן המום: “100% ללבנון ו-0% לישראל. איך הגענו לכאן?”

השגריר האמריקני לשעבר ביקר את ההסכם עם לבנון: "התקדמנו מאוד בתהליך עם 55%-60% מהשטח ללבנון ו45%-40% לישראל. אף אחד לא דמיין לתת 100% ללבנון. אשמח מאד להבין איך הגענו למצב הזה" • עורך עיתון המקורב לחיזבאללה על דברי נתניהו: "נגרום לו לציית להסכם"
אריה ריבקינד
ח' תשרי התשפ"ג / 03.10.2022 10:34

ההסכם הנרקם בין ישראל ללבנון על הגבול הימי של שתי המדינות זוכה לביקורת גם מידידי ישראל  בארצות הברית.

השגריר האמריקני לשעבר, דיוויד פרידמן, ביקר באופן חריף ביותר את ההסכם אליו חותר יאיר לפיד בהתלהבות.

“איש לא דמיין שהתוצאה תהיה 100% ללבנון ו-0% לישראל. אשמח להבין איך הגענו לכאן”, אמר פרידמן בביקורת נוקבת כלפי הממשלה בישראל שקרובה לסגור את ההסכם עם לבנון – שלדברי השגריר האמריקני לשעבר מעניק ללבנון הכל, ומותיר את ישראל ללא כלום.

בציוץ שפרסם בטוויטר כתב פרידמן: “במשך שנים ניסינו להביא להסכם בין ישראל ולבנון על שדות הגז הימיים הנמצאים במחלוקת. התקדמנו מאוד בתהליך עם 55%-60% מהשטח ללבנון ו45%-40% לישראל. אף אחד לא דמיין לתת 100% ללבנון ו-0% לישראל. אשמח מאד להבין איך הגענו למצב הזה”.

גם הסנאטור הרפובליקני מטקסס, טד כרוז, אמר: “‏אני מוטרד מאוד מכך שפקידי ממשל ביידן לחצו על בעלת בריתנו ישראל למסור את שטחה לארגון הטרור חיזבאללה, שבשליטת איראן. זה נושא נוסף לחקירת הקונגרס הרפובליקני הבא”.

עורך עיתון, “אל-אח’באר”, שמקורב לחיזבאללה, הגיב על דבריו של בנימין נתניהו, כי אם יחזור לשלטון לא יתחייב להסכם עם לבנון שעשוי להיחתם בכהונת לפיד: “מי שאומר שאין ערובה שכל ממשלה ישראלית חדשה תהיה מחויבת להסכם, או שחושב ששינויים ימיים בעולם או באמריקה עשויים לאיים על הסכם, עליו לדעת שלהתנגדות (חיזבאללה) יש קסם וכוח, מה שיהפוך את האחרים למחויבים לשמוע ולציית. לפיכך אנחנו סומכים על ההתנגדות”.

אתמול בצהריים מתח נתניהו ביקורת קשה על יאיר לפיד: “יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו”.

הוא הדגיש: “אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו”.

אריאל כהנא, הפרשן המדיני של ‘ישראל היום’,  טוען במאמר פרשנות שפרסם, תחת הכותרת “לפיד מסר את הגבינה ונשאר עם החורים”, כי “ישראל של בנט ולפיד נענתה עד תום לדרישה המקורית של ביירות והסכימה לתת להם את מלוא תאוותם. כל חריץ הגבינה, עד לקו 23, עד לאינץ’, האחרון, יהפוך להיות חלק מהמים הכלכליים של לבנון.

“והצרה הגדולה לא פחות, הגבינה מלאה חורים. שכן ישראל קיבלה על עצמה את המתווה בלי שסוכמה נוסחת פיצויים על הגז שאולי נמצא מתחת לפני קרקעית הים. אפילו אם לבנון תסכים למתווה, לא יודעים בישראל. במיוחד לא ברור אם ‘ההישג’, של סימון קו ביטחוני עד למרחק של 5 ק”מ מהחוף, מקובל על לבנון”.

טרם ברור באיזה אופן יאושר ההסכם – אם בקבינט או גם בממשלה. בדרג המדיני מחכים לחוות הדעת הסופית של היועצת המשפטית לממשלה.

ההסכם, לאחר שייחתם, צפוי להיות מונח בפני האו”ם ולקבל מעמד בינלאומי מוכר כקו גבול.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שטח ללבנון
    03/10/2022 10:47
    ישראלית
  1. השמאלנים נותנים את המדינה לערבים בחינם ” מפחדים מעימות” במקום לגרבץ ולתת רק לערבים תשקיעו בדור הצעיר בחיילים בלוחמה תמגרו את האלימות שעוטפת אותנו בצפון אולי שלשלתם מאות אלפי דולרים לכסכם תמורת מענק אתר גז שיכול להכניס למדינה כסף ,אוכלי חינם