לקראת חתימה עם לבנון • נתניהו: ההסכם לא יחייב אותנו, זו כניעה

ישראל ולבנון צפויות לחתום בקרוב על הסכם הגבול הימי - כאשר כשליש משטח האסדה הלבנונית יהיה בצד הישראלי • נתניהו תקף: "ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור - זה לא יחייב אותנו" • לפיד: "האינטרסים הישראליים נשמרו"
אריה ריבקינד
ז' תשרי התשפ"ג / 02.10.2022 13:42

ח”כ בנימין נתניהו תקף היום (ראשון) בחריפות את יאיר לפיד, לאור הפרסומים לפיהם ישראל הסכימה למתווה חדש של הגבול הימי עם לבנון – הסכם שכולל ויתורים משמעותיים.

“יאיר לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה. הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק ששייך לכם, אזרחי ישראל. הוא עושה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטחים ריבוניים ונכסים ריבוניים ששייכים לכולנו”, אמר נתניהו.

הוא הוסיף: “אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור, הוא לא יחייב אותנו”.

לפיד הגיב בטוויטר, תוך שהוא מתעלם מהכניעה לאיומים של חיזבאללה: “נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות”.

ח”כ בצלאל סמוטריץ’ שלח היום מכתב לראשי מפלגות הימין, בנימין נתניהו, אריה דרעי, משה גפני ויצחק גולדקנופף ובו קריאה שלא להכיר בהסכם הגבול הימי עם לבנון שמבקש לקדם ראש הממשלה יאיר לפיד.

“ההסכם אמור להדיר שינה מעיינינו. על פניו, לפיד נכנע באופן טוטלי לאיומי חיזבאללה ומעניק לממשלת לבנון את מלוא דרישותיה הטריטוריאליות והכלכליות. מדובר בהסכם שפוגע בשטחה הטריטוריאלי של ישראל, פוגע באינטרסים הכלכליים שלה, ויזרים לחיזבאללה מיליארדים רבים של כספי גז שישמשו להמשך ההתעצמות והטרור נגד מדינת ישראל”, כתב סמוטריץ’.

לדבריו, “ההסכם עתיד להיחתם במחטף, על ידי ממשלת מעבר חסרת רוב בכנסת ובעם, וללא אישורו בכנסת או במשאל עם בניגוד להוראות חוק היסוד”.

“אני סבור שעלינו להודיע כולנו בצורה רשמית לכל הגורמים הבינלאומיים הנוגעים בדבר כי לשיטתנו מדובר בהסכם חסר תוקף שלא יוכר ולא יכובד על ידינו בממשלת המחנה הלאומי שנקים בעזרת השם לאחר הבחירות. להודעה מוקדמת כזו, בטרם החתימה, ישנה משמעות גדולה ליכולת המשפטית וללגיטימציה הבינלאומית שלנו לפעול כאמור עם כינון הממשלה הבאה ולשמור על האינטרסים של מדינת ישראל ואזרחיה”.

על פי פרטי ההסכם, שפורסמו בחדשות 12, הגבול הימי יעבור בדיוק באמצע הדרישות של ישראל ולבנון. עוד עולה כי לבנון תקים אסדה משלה, שתוצב 5 ק”מ בלבד מאסדת הכריש וכשליש משטחה יהיה בצד הישראלי.

על פי ההסכם הצפוי, אסדת כריש, שנמצאת 90 ק”מ מהחוף הישראלי, תהיה בכל שטחה בצד הישראלי. מולה ישנו שדה הגז הלבנוני, חלקו הדרומי של השטח יהיה כבר בתוך השטח הישראלי – ולכן ישראל תקבל בהסכם פיצוי כספי על חלקה היחסי בשטח. כ-5 קילומטר מאסדת כריש תוצב, בשטח הלבנוני, אסדת קנה הלבנונית.

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס לפיד להסכם וסיפר כי במהלך סוף השבוע התקבלה בלבנון ובישראל הצעת המתווך האמריקני. “אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים האחרונים, כך שאי אפשר עדיין לברך על המוגמר, אבל כפי שדרשנו מהיום הראשון ההצעה שומרת על מלוא האינטרסים הביטחוניים מדיניים של ישראל, וגם על האינטרסים הכלכליים שלנו”, הבטיח.

לפיד הזכיר: ”יותר מעשר שנים ישראל ניסתה להגיע לעסקה הזו. ביטחון הצפון יחוזק, אסדת כריש תפעל ותפיק גז, הכסף ייכנס לקופת המדינה והעצמאות האנרגטית שלנו מובטחת. זוהי עסקה שמחזקת את הביטחון הישראלי ואת הכלכלה הישראלית.

”אין לנו התנגדות לפיתוח מאגר גז לבנוני נוסף, שממנו נקבל כמובן את התמלוגים המגיעים לנו. מאגר כזה יחליש את התלות הלבנונית באיראן, ירסן את חיזבאללה ויביא ליציבות אזורית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שקרי הסמול הארור
    02/10/2022 15:30
    מרדכי היהודי
  1. סמולנים אלופי השקר.כמה דוגמאות לצביעות הסמולנים. רישמו והפיצו. כשאמסלם אומר תסתום זה אלימות מילולית כשחבר מרץ בבליך אמר תסתום הרגיזו אותו. חחח. כשבן גביר תלה תמונה גולדשטיין הוא פאשיסט להם מותר לשים תמונות של שה גבארא שהיה חצי היטלר. חחח. כשבן ברק חושש מכיסוי ראש חרדים יש לו עוזרת ערביה עם חיזאב. לללל חחחח