לפיד: צריך לרדוף את ראשי הטרור בעולם ולחסל אותם

שרי רוט
|
י"ג אלול התשע"ד / 08.09.2014 15:08
שר האוצר נאם ב’כנס הרצליה’ והתחייב: “לא אעביר תקציב שדופק את מעמד הביניים” • קרא לנתניהו ללכת לוועידה אזורית למציאת פתרון מדיני • שרת המשפטים: “הטעות היא שהמבצע לא הסתיים בשורה של הסדרים בינלאומיים”

כנס הרצליה, של המכון למדיניות נגד טרור, נפתח הבוקר, וכרגיל מספק שלל אמירות של בכירי המדינה.

שר האוצר יאיר לפיד התייחס בנאומו לתקציב 2015 וחזר על דבריו כי לא יעלו מיסים. “אם מישהו חושב שאני אעביר תקציב שדופק שוב את מעמד הביניים” אמר לפיד, “הוא אינו מבין כנראה בשביל מה נכנסתי לחיים הפוליטיים. יש לנו היום את האפשרות להביא לכנסת ולממשלה תקציב ללא העלאת מיסים, שייתן הזדמנויות צמיחה, יגדיל את ההכנסה הפנויה של מעמד הביניים, ירחיב את הסיוע לשכבות החלשות, יקדם מהלכי עומק לסיוע לעסקים קטנים, יוריד את מחירי הדיור ויזניק את התעשיה.”

לפיד כרך בין הנושא המדיני לכלכלי ואמר: “שיתוק מדיני יכריח אותנו להמשיך לבחור בין הביטחוני לכלכלי, ובסופו של נקבל גם פחות בטחון וגם פחות כלכלה.”   

לדבריו, “אי אפשר להשלים עם העדר מהלך מדיני . התפיסה האומרת שאין שיקום לעזה בלי פירוז הונחה הצידה בטענה שזה בלתי אפשרי. זה כן אפשרי. תפקידה של ההנהגה אינו לדחות את הקץ. הדבר שאליו אנחנו צריכים להגיע הוא לפתרון איזורי, שבמסגרתו תוקם מדינה פלשתינית מפורזת – כולל עזה המפורקת מנשקה – לצד מדינת ישראל. התהליך המדיני תקוע, והוועידה האיזורית היא כרגע הרעיון היחיד המונח על השולחן”.

הוא הוסיף כי “ראש הממשלה צריך לדעת שאם הוא יילך לוועידה כזו יהיה לו מאתנו גב פוליטי רחב מאוד, שיאפשר לו להתמודד עם האזיקים שמנסה לשים עליו הימין הקיצוני”.

בהתייחסו ליחסים עם ארה”ב, אמר לפיד: “יש להחזיר לקדמותם את היחסים עם האמריקנים, הם ממשיכים לתת לנו תמיכה צבאית ודיפלומטית אבל הולך וקרב הרגע שבו ימאס להם לקום בבוקר ולגלות שסיפחנו 4,000 דונם ביהודה ושומרון והוצאנו מכרזים באלקנה בלי שטרחנו ליידע אותם. בשיחותיי עם גורמי ממשל חוזר אותו משפט: ‘כך לא מתנהגים חברים'”.

לפיד התייחס לארגוני הטרור הנמצאים על גבולות המדינה: “יש לנו את הצבא החזק ביותר במזרח התיכון, יש לנו היום מודיעין נקודתי טוב מאי פעם, ואנחנו צריכים לרדוף את ראשי הטרור בכל מקום בעולם ולחסל אותם. עלינו גם לצאת למאבק נחוש יותר כנגד נתיב הכסף של הטרור. יש לזכור שיש גורמים שאיתם אסור לנהל משא ומתן אלא דרך כוונת הרובה, או עדיף דרך הכוונת האופטית של הטיל המונחה”.

קודם לכן נאמה בכנס, שרת המשפטים ציפי לבני, ואמרה: “הטעות היא שהמבצע לא הסתיים בשורה של הסדרים בינלאומיים המשותפים לנו, לקהילה הבינלאומית, למדינות ערב המתונות ולרשות הפלסטינית, ובחידושו של המשא ומתן”

לדבריה, “הכוח הצבאי שלנו החליש את חמאס אבל אנחנו צריכים להחליש אותו עוד יותר, והמעשה המדיני המשלים הוא זה שאמור להחליף אותם כשלטון”, הוסיפה לבני.

“הטעם של עוד שנשאר מהמבצע, הוא לא צריך להיות – למה לא השתמשנו בעוד כוח? כי זה היה מביא לאותה תוצאה. מה שנדרש זו הרגל המדינית, לא כדי לתת לחמאס עוד משהו, אלא כדי לעשות סדר חדש בעזה. בדרך הזו, לא רק שאנחנו נותנים פתרון לעזה, זה יכול היה וזה עדיין יכול לשנות את מעמדה של ישראל ואת היותה חלק מקואליציה חדשה שמתמודדת עם האיומים האיסלאמיסטיים באזור”.

מי שפתח את הכנס, הוא הנשיא לשעבר שמעון פרס, שאמר: “אסור להשוות טרור למלחמה, הם שני נושאים שונים לחלוטין. במלחמה יש שני צבאות, אחד נלחם בשני, אחד מנצח אחד מפסיד. מלחמה נראית בצורה שונה על ידי כל אחד. כל ניצחון הוא זמני, אלא אם כן הרגו את כל חיילי הצד השני”.

“פינינו את עזה, היא הייתה חופשית, מדוע הם התחילו לירות? מה הסיבה?”, תהה פרס,  “בעזה אין ארגון טרור אחד אלא ארבעה-חמישה, יש גם מאבקים בין הארגונים” יחד עם זאת הדגיש פרס , “כמו שיש מחנה טרוריסטי בעולם הערבי, יש גם מחנה של שלום. אבו מאזן אמר משפטים שמסכנים את חייו, אמר ‘אני מצפת, אך לא אחזור לצפת’, אמר גם שישראל היא מדינה ישראלית ואי אפשר לקחת ממנה את הישראליות”.

בכנס ינאמו בכירים נוספים בפוליטיקה ובמערכת הביטחון.