ילדי תימן: בדיקת DNA חשפה את התשובה לתעלומת התינוק הנעלם

במשך שנים משפחת מלמד התייסרה עם סימני השאלה: האם יוסי חי או מת? • חודש אחרי פתיחת הקבר: נמצאה התאמה מלאה בין הפרופיל הגנטי של השרידים שהוצאו מקברו של יוסף מלמד ז"ל לבני משפחתו
תמי גיל
כ"ט אלול התשפ"ב / 24.09.2022 21:45

פרשת ילדי תימן: משרד הבריאות והמכון לרפואה משפטית עדכנו הערב (מוצאי שבת)  כי בהתאם לחוק פתיחת קברים ילדי תימן מזרח ובלקן, נמצאה על פי תוצאות הבדיקה, התאמה מלאה בין הפרופיל הגנטי של התינוק יוסף מלמד ז”ל לבין הפרופיל הגנטי של בני משפחתו.

תוצאות הבדיקות שנערכו על ידי מומחי המעבדה הביולוגית במכון הלאומי לרפואה משפטית נמסרו בהתאם לצו שניתן בתיק ולהוראות החוק לידי בית המשפט ובאמצעותו למשפחתו של המנוח יוסף מלמד.

לפני כחודש ימים בישר משרד הבריאות, כי המעבדה במכון הלאומי לרפואה משפטית הצליחה באופן תקדימי להפיק פרופיל גנטי משרידים שנלקחו בפתיחת קברו של המנוח יוסף מלמד ז”ל.

בהמשך נדגמו בני משפחתו מקרבה ראשונה ונמצאה התאמה מלאה בין הפרופיל הגנטי של המנוח ז”ל לבין בני משפחתו.

חשוב לציין, כי במקרה זה, ההשתמרות היחסית של שרידי המנוח והימצאות קרובי משפחה מדרגה ראשונה, אפשרו את המשך הליך הזיהוי והשוואה גנטית בין המשפחה לשרידים שהוצאו מהקבר.

מדובר באירוע תקדימי, לאחר שבפתיחת הקברים בשנת 1997 נשלחו דגימות למעבדה מובילה בעולם שלא הצליחו להפיק DNA.

“משרד הבריאות והמכון הלאומי לרפואה משפטית ימשיכו לעמוד לצד המשפחות ולעשות את כל המאמצים בכלים המקצועיים העומדים לרשותם במטרה לשפוך אור בדבר גורל יקיריהן ולנסות להקל על לכאבם”, נאמר בהודעת משרד הבריאות.

ד”ר נורית בובליל, מנהלת המעבדה במכון לרפואה משפטית: “בזכות הטכנולוגיות והניסיון העומדים כיום לרשות המעבדה במכון הלאומי לרפואה משפטית הצלחנו להתמודד עם דגימות D.N.A ברמת שימור נמוכה ובכמויות קטנות ולמצוא התאמה מלאה בין הפרופיל הגנטי של המנוח יוסף מלמד ז”ל לבין הפרופיל הגנטי של בני משפחתו.

“חשוב לציין, ההשתמרות הטובה של השרידים במקרה זה והימצאות קרובי משפחה מדרגה ראשונה הם אלו שאפשרו לערוך את הבדיקה באופן המיטבי ולקבל תוצאה מהימנה.”

עו”ד מאיר ברודר, יועץ משפטי במשרד הבריאות, פרויקטור לפתיחת קברי ילדי תימן, המזרח והבלקן: “אנו שותפים היום לאירוע היסטורי בפרשה כאובה המלווה מזה שנים רבות את החברה הישראלית. כמי שמלווה את הנושא שנים רבות ונפגש ורואה את צער וכאב המשפחות בחששותיהן ביחס לגורל יקיריהם,

“בזכות עבודה מאומצת של כלל הגורמים במשרד הבריאות והמכון לרפואה משפטית בתיאום עם משפחתו של יוסף מלמד הצלחנו, לראשונה, להגיע לתוצאה שאני מאמין שתיתן סיום לסיפור הכואב רב השנים שחווה המשפחה.”

כפי שדווח בחרדים 10 לפני חודשיים, בבית העלמין נחלת יצחק בגבעתיים נפתח קברו של יוסף מלמד ז”ל, ילד להורים שעלו מתימן לפני קום המדינה. פתיחת הקבר התבצעה בפיקוח של משרד הבריאות.

לאחר שעות רבות נמצאו שרידים על ידי האנתרופולוג הרפואי ד״ר חיים כהן והועברו לבדיקה במכון לרפואה משפטית. בקבר שמתחת למצבה חולצו עצמות שוק וירך.

משפחתו של מלמד ביקשה את פתיחת הקבר בגלל חשש שיוסף לא קבור במקום.

מלמד נולד ב-1947 ובגיל שנה וחצי אימו לקחה אותו לבית החולים ‘הדסה’ והוא אושפז. בבית החולים הורו לאם לחזור בבוקר – אז נאמר לה שהוא נפטר ונקבר. בחלוף השנים, כשמלאו לו 18, הופתעה האם שולמית לקבל “צו גיוס” לבנה יוסף, ובמשרד הפנים הוא היה רשום כישראלי ש״עזב״ ולא מת.

מאז האם בת ה-91 בטוחה שהוא בחיים והועבר לאימוץ.

משפחתו של הילד טענה כי הוא לא מת, כפי שטענו הרשויות בזמן אמת, אלא נחטף או הועבר בנסיבות אחרות למשפחה אחרת, במסגרת פרשת ילדי תימן.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    השתתפות בצער המשפחה ובצער עמותת עמרם על אכזבתה הקשה
    24/09/2022 23:16
    יהודי מא"י
  1. אולי זה יעזור להפריך את עלילת הדם הנוראית אודות “עשרות אלפי ילדים חטופים”… שוו בנפשכם כי מחר בליל התקדש חג יישבו בראש “עשרות אלפי” משפחות אשכנזיות “עשרות אלפי” סבים וסבתות בעלי/ות חזות תימנית… האמנם כך יהיה?! בקיצור – עלילת דם חמורה ממניעים פסולים ונפסדים.. שנה טובה וגמר חתימה טובה לכל בית ישראל

  2. קשה לי להאמין
    25/09/2022 03:35
    טל
  3. נשמע לא אמין

  4. חמאמה בתימנית יונה בעברית
    26/09/2022 18:48
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. להבדיל מהמגמתיות המסתמנת בכתבות הללו לאחרונה אין מקרה אחד מעיד על הכלל. ומתוך כתבה שהייתה בעבר אבקש לציין כי עו”ד צוברי סייע בשנת 1997 לפתיחת 10 קברים על ידי המכון לרפואה משפטית ואז נמצאו מתחת ל-10 קברים 22 שלדים ניתוח ה-DNA מהשלדים ההם הראה שאין קשר בינן לבין המשפחות שייצג עו”ד צוברי.

    • מאד מתיש   28/09/2022 18:32

      צא ולמד מה השתנה בבדיקות בשנים האלו.