א-סיסי הפתיע: מציע הקמת מדינה פלסטינית בסיני

יוני גרין
|
י"ג אלול התשע"ד / 08.09.2014 08:42
יוזמה מדינית חדשה שהציג נשיא מצרים א-סיסי בפני יו”ר הרשות אבו מאזן – ומאחוריה עומדת גם ארה”ב – מציעה להגדיל פי חמישה את רצועת עזה באמצעות הרחבתה לשטח חצי האי סיני, ולהקים בה מדינה פלסטינית עצמאית • על פי התכנית: הערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון יקבלו אוטונומיה, בתמורה לוויתור על הדרישה לחזור לקווי 67′

נשיא מצרים, הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי, הציע לאבו-מאזן תוכנית מרחיקת לכת: על פי התוכנית, מצרים תעניק 1,600 קילומטר רבוע משטחה בסמוך לרצועת עזה, שטח שיהפוך את הרצועה לגדולה פי חמישה מגודלה היום, ושם תוקם מדינה פלסטינית בשליטה מוחלטת של הרשות הפלסטינית. אל המדינה הזו ישובו הפליטים הפלסטינים והיא תהיה מפורזת – כך נחשף הבוקר (שני) בגלי צה”ל.

בנוסף לאותה “מדינת עזה הגדולה”, בערים הפלסטיניות ביהודה ושומרון תכונן אוטונומיה, כאשר הרשות הפלסטינית תנהל את חיי היום-יום באופן מלא.

בתמורה לכך יוותר אבו מאזן על תביעתו לחזרה לגבולות 67′, שכן הוא מקבל פיצוי טריטוריאלי מלא ואף יותר מכך בתחומי סיני, והדבר יקל על מציאת פתרון לכל נושא הגבולות בין ישראל לרשות.

על פי אותם מקורות, א-סיסי ניסה לפנות לאבו מאזן ולומר לו שבגילו, 80, אם הוא לא יקח את ההצעה הזאת – מי שיבוא אחריו ייקחו אותה, אך אבו-מאזן לא השתכנע ודחה את ההצעה על הסף.

לפי הדיווח, גם האמריקנים נמצאים בתמונה ונתנו אור ירוק לתוכנית, וגם ראש הממשלה נתניהו אף עודכן בתוכנית.

על פי בדיקה ראשונית של גל”צ, נתניהו לא עדכן רבים סביבו לגבי התוכנית.

תוכנית דומה הועלתה בעבר על ידי גורמי אקדמיה בישראל ועל ידי ראש המועצה לביטחון לאומי לשעבר גיורא איילנד. איילנד טען אז, כי תא השטח בעזה קטן מדי מכדי לכלכל מעל מליון תושבים ולכן חייבים להגדילו על חשבון סיני. אבל כשהתוכנית הזו הועלתה לפני מספר שנים שנים – מצרים דחתה אותה לחלוטין.

עכשיו מי שהציע את התוכנית הוא נשיא מצרים עצמו.