“אינעל אבוהם, תגישו כבר”: עמית סגל על מתנת החג של בל”ד לנתניהו

"אם לא תחול התעוררות בקנה מידה נרחב, הייצוג הערבי בכנסת ישוב עשרים שנה לאחור, וכמותו גם ההשפעה • רק בתשדירי הליכוד והציונות הדתית הם עוד חזקים ומאיימים מאי־פעם"
חרדים 10
כ' אלול התשפ"ב / 16.09.2022 13:43

עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, מתייחס בטורו בידיעות אחרונות – אותו עדכן לאחר פרישת בל”ד, להתפרקות הרשימה המשותפת.

מוקד חירום חינם: פינוי נפטרים וכל מה שאתם צריכים לדעת על קבורה

סגל כתב: “‘אינעל אבוהם, תגישו כבר’. הודעת הווטסאפ הזו, בקבוצה של חד״ש ב-22:21 אתמול, סיימה את אירוע האובדנות העצמי המרהיב ביותר מאז התאבדותו של הימין, אשתקד.

“קחו למשל את אחמד טיבי, הימין הממלכתי בגרסה הערבית: נמצא במרכז בין חד”ש השמאלנית לבל”ד הימנית. במהלך השבוע האחרון הוא גילה שמנסים לעשות לו מה שעשו שני המחנות להנדל והאוזר: לדלל אותו ברשימה, עם אופציה להשלכה. ההסכם המפתיע בין חד”ש ובל”ד הציב בפניו ברירה אכזרית: להיכנס בגפו לכנסת, או להיפרד ממנה, ולראשונה מהמילניום הקודם למנוע מהליכוד את הסיסמא ‘ביבי או טיבי’. איש לא הופתע כשטיבי נעתר לבסוף לחזור אל הרשימה המשותפת”.

הפרשן מסביר: “ההסכם המקורי שחתמו חד”ש ובל”ד מנע למעשה כל המלצה על לפיד או גנץ אחרי הבחירות הקרובות. אחמד טיבי פרץ אל הפוליטיקה הישראלית בשנות התשעים כמי שמוכן לשיתופי פעולה פרלמנטריים. איימן עודה עמד ב־2015 בראש הרשימה הערבית הראשונה מקום המדינה שמנתה מספר דו־ספרתי של מנדטים, וב־2019 הכריז ב’ידיעות אחרונות’ על נכונותה להיכנס למשחק ההמלצות אצל הנשיא. רע”מ בסך הכל המשיכה את הקו הזה, כשהדהימה בנכונותה להיכנס לקואליציה, גם בראשות נתניהו. עבאס עדיין מעוניין בכך: הסכם העודפים בין הרשימות מתעכב לפי שעה בשל סירובו לפסול פומבית שיתוף פעולה עם נתניהו אחרי הבחירות.

“עכשיו כל זה נעצר בחריקת בלמים, אחרי שבל״ד ביצעה מהלך כפול: הפכה את חד״ש ותע״ל לבדלניות, ואז פרשה”.

לדבריו, “טיבי ועודה עודם מעוניינים להישאר במשחק. רשמית, תע”ל של טיבי לא מחויבת להסכם, וגם חברי הכנסת של חד”ש השמיעו פלפולים בנוסח תלמודי־יהודי שמאפשרים להמליץ על מועמד למרות ההתחייבות, שפקעה אתמול עם הפילוג.

היחלשות ההשפעה הערבית בפוליטיקה מורגשת גם הרחק מעבר לעסקונה המגזרית. ברשימות הציוניות שהוגשו אתמול לוועדת הבחירות המרכזית אין אפילו ערבי מוסלמי או נוצרי אחד במקום ריאלי. איבתיסאם מראענה נדחקה בעבודה הרחק מעבר לטווח הסקרים, ג’ידא רינאווי זועבי נשלחה לפנסיה. המועמד היחיד שמגדיר עצמו “ערבי” הוא הח”כ הדרוזי עלי סלאלחה ממרצ. אם לא תחול התעוררות בקנה מידה נרחב, הייצוג הערבי בכנסת ישוב עשרים שנה לאחור, וכמותו גם ההשפעה. רק בתשדירי הליכוד והציונות הדתית הם עוד חזקים ומאיימים מאי־פעם”.

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות