דרמה ערבית: בל”ד פירקה את הרשימה המשותפת – ורצה לבד

הרשימה המשותפת התפצלה: גדל הסיכוי של גוש נתניהו להגיע ל-61 מנדטים • מס' 2 בבל"ד: "הסכמנו לפשרות. אבל טיבי ועודה החליטו להגיש לבד • אוריאל בוסו: "רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר" • ח"כ אורית סטרוק: "יתפרדו כל פועלי אוון. להגיד בבוקר חסדך, ואמונתך בלילות"
חרדים 10
כ' אלול התשפ"ב / 16.09.2022 00:01

47 ימים לפני הבחירות:  סיעת בל”ד  בראשות ח”כ סאמי אבו שחאדה החליטה הערב (ליל שישי) שלא להצטרף לשאר הסיעות הערביות למרות הסיכום הראשוני בין הסיעות הערביות – והיא תרוץ לבד.

שעות לפני המועד האחרון להגשת הרשימה, בבל”ד חזרו בהם מההסכמות ודרשו לעצמם את המקום השישי שאמור היה להתחלק ברוטציה. אחרי שכבר נראה היה שהמשבר נפתר, בסופו של דבר הרשימה התפצלה ובל”ד הגישה רשימה נפרדת מחד”ש-תעל – מה שעשוי להתברר בעתיד כמהלך שיכריע את גורל הבחירות.

הרשימה המשותפת, שבמקור הורכבה מארבע סיעות: רע”ם, חד”ש, תע”ל ובל”ד – נשארה כעת רק עם תע”ל וחד”ש, כשרע”ם ובל”ד ירוצו עצמאית כל אחת.

יו”ר המשותפת איימן עודה ל’כאן חדשות’: רצינו אחדות, אבל אין ספק שהרשימה הכי מעניינת בבחירות זו רשימת חד”ש-תע”ל”.

אחמד טיבי אמר: “רצינו להיות ביחד, לצערי זה לא קורה”.  יו”ר בל”ד סאמי אבו שחאדה אמר: “אנחנו רצים לבד – וזה סופי”.

ח”כ מטאנס שחאדה, מס’ 2 בבל”ד, טען במענה לשאלת גל”צ: “אנחנו הסכמנו לפשרות. אבל טיבי ועודה החליטו להגיש רשימה לבד”.

האם זה טוב ליהודים?

התפלגות הקולות הערביים לשלוש מפלגות נפרדות – רע”מ, חד”ש-תע”ל ובל”ד, מגדילה את הסיכוי שאחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה, מה שיקרב את גוש נתניהו למנדט ה-61 שיאפשר הקמת ממשלת ימין.

מנגד, היפרדות בל”ד הקיצונית מהמשותפת תקל על יאיר לפיד להישען עליהם כדי להקים ממשלה, במידה ונתניהו לא ישיג 61. עם זאת, קשה לראות את לפיד וגנץ מקימים ממשלה שתישען על אחמד טיבי, אימן עודה ועופר כסיף.

הפרשן לענייני ערבים ג’קי חורי כתב הערב ב’הארץ’: “התפרקותה של הרשימה המשותפת והריצה הנפרדת של חד”ש-תע”ל ובל”ד הן חדשות טובות עבור יו”ר הליכוד בנימין נתניהו, שהתקרב באופן משמעותי להשגת רוב של 61 ח”כים בכנסת הבאה.

“הסיבה לכך כפולה: ראשית, סיכוייה של בל”ד לעבור את אחוז החסימה ולהיכנס לכנסת אפסיים, ועל כן היא צפויה “לשרוף” רבבות קולות של מצביעים המתנגדים לנתניהו; שנית, עצם הפיצול צפוי להשאיר את שיעור ההצבעה בחברה הערבית בשפל, וככל הנראה להוריד אותו עוד יותר.

“הפיצול גם צפוי להביא להגברת הקולות בחברה הערבית הקוראים להחרים את הבחירות, וישנם פעילים בבל”ד שהשמיעו קולות כאלה עוד הערב. חרם שכזה יפגע עוד יותר בתמיכה בחד”ש-תע”ל, עלול לפגוע גם ברע”ם, וישפר בהתאם את סיכוייו של נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה.

עם זאת, התפרקות הרשימה המשותפת צפויה להביא לפעילות יתרה של המפלגות הציוניות – משני צדי המפה הפוליטית – בחברה הערבית, שינסו למשוך לעצמן מצביעים ערבים. כמו כן, למרות שהמהלך המפתיע חיזק משמעותית את סיכוייו של נתניהו לחזור ללשכת ראש הממשלה, הוא מספק ליאיר לפיד סיבה לאופטימיות: אם חד”ש-תע”ל תצליח בכל זאת להגיע לבדה לחמישה-שישה מנדטים, יו”ר יש עתיד יזכה בשותפה קואליציונית אפשרית, נטולת גרעין ההתנגדות של בל”ד”.

 

הסוקר שלמה פילבר הגיב: “בסוף תמיד הערבים מצילים אותנו מעצמנו. במקרה הנוכחי, זה רלוונטי גם לימין וגם לשמאל. מחר כל אחד יסביר איך המהלך עובד דווקא לטובתו”.

ח”כ אוריאל בוסו מש”ס בירך על התפרקות המשותפת: “רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר”.

ח”כ אורית סטרוק מסיעת הציונות הדתית בירכה: “יתפרדו כל פועלי אוון. להגיד בבוקר חסדך, ואמונתך בלילות”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות