ניסיון החיסול: האם מוחמד דף נמלט עד ההפצצה השנייה?

הפצצות ששוגרו בגל התקיפות הראשון לעבר הבית בשכונת שייח' רדואן בעזה, בו שהה בוודאות באותה עת ראש הזרוע הצבאית של חמאס - לא התפוצצו • רק הגל השני של הפצצות החריב את הבית עד היסוד • הזמן הקצר בין שתי התקיפות מסביר את אי הוודאות באשר לגורלו
יוני גרין
י"ג אלול התשע"ד / 07.09.2014 21:24

השאלה שממשיכה להעסיק את גורמי המודיעין בישראל ומחוצה לה: האם מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, חי או מת?

הסיפור האמיתי מאחורי ניסיון החיסול, שנחשף הערב בחדשות 2 מסביר את סימני השאלה סביב גורלו: במהלך התקיפה הראשונה של הבית בשכונת שייח’ רדואן בעזה, בו שהה רב המרצחים על פי המידע המודיעיני – הפצצות שהוטלו על המתחם לא התפוצצו.

אחרי זמן קצר, בגל שני של הפצצות, הוטל חימוש נוסף משמעותי – וזה החריב את הבית כולו.

ייתכן כי בזמן הקצר שעבר בין שני גלי התקיפה, הצליח דף להימלט מהמקום. מפקד הזרוע הצבאית של חמאס שהה בוודאות בבית באותה עת. אשתו וילדיו נהרגו בתקיפה – מכאן שזהו ההסבר היחיד לאי הוודאות האופפת את גורלו.

יחד עם זאת, שר החוץ אביגדור ליברמן אמר היום בתדרוך לתא הכתבים המדיניים, כי העובדה שעד כה לא יצאה הקלטה של דף, מגבירה את ההשערות שהוא אכן נפגע ונהרג בהפצצה.

בבוקר שלמחרת תקיפת ביתו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אישר גורם מדיני ישראלי כי דף אכן היה היעד, וישראל ניסתה לחסלו – אך לא היה ברור האם הוא עצמו נפגע בתקיפה. בעקבות הפגיעה בבית בעזה, החל באותו ערב חמאס בירי מאסיבי לעבר יישובי הדרום והמרכז.

מיד אחרי התקיפה דחה בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק את הדיווחים וטען: “דף חי וממשיך בתפקידו”.

דובר חמאס סמי אבו זוהרי הודיע למחרת רשמית כי ראש הזרוע הצבאית של הארגון לא נפגע בתקיפת הבית בשכונת שייח’ רדואן. אבו זוהרי לגלג על ישראל ואמר כי היא “נכשלת פעם אחר פעם בעימות עם חמאס”.

עם זאת, הוא  כינה בפתח דבריו את דף “שאהיד”, ורק אחר כך תיקן למפקד החמאס. “יש פה כישלון מודיעיני גדול מאוד של ישראל”, הוסיף אבו זוהרי, “כי המפקד מוחמד דף כלל לא נמצא בבית”.

דובר הזרוע הצבאית של חמאס אבו עוביידה טען: “מוחמד דף הוא המפקד הכללי של הצבא שייכנס למסגד אל אקצה וישחרר אותו”. אבו עוביידה אמנם לא אמר מפורשות כי דף שרד את התקיפה, אך טען כי ישראל “נכשלה כשהפציצה את הבית בו חשבה שנמצא דף – מנהיגי ישראל והמודיעין ישבו מול המסכים וחיכו לפתוח בחגיגות אבל נכשלו”.

אתר פלסטיני, טען לעומת זאת, כי מוחמד דף נהרג בניסיון החיסול – ואף הציג את תמונת גופתו, לכאורה.

האתר, ‘סהם ניוז’, טען כי דף נהרג בניסיון החיסול והציג גם את תעודת הפטירה לכאורה מבית החולים שיפא בעזה, שם רשומים שמו של מוחמד דף, אשתו ובנו התינוק שנהרגו יחד עימו. לא ברור אם תעודת הפטירה מזויפת או אמיתית וגורמים בחמאס טענו כי מדובר בזיוף.

אולם מעבר לכך, באתר הפלסטיני מציגים תמונה של גופה בטענה כי כך נראית גופתו של מוחמד דף. עם זאת, קשה לומר אם גם התמונה אותנטית וקשה לקבוע אם מדובר בגופתו של דף, שכן הגופה מרוטשת בחלקה.

למחרת השתתפו אלפים במסע הלוויה של אשתו ובנו של דף, שנהרגו בתקיפה. ההמונים נופפו בדגלי חמאס, ירו באוויר וקראו: “לנקום בישראל”. כלי התקשורת בעזה דיווחו כי לא היו אנשי חמאס בהלוויה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות