פריצת דרך: התגבש הסכם בין בעלזא ל’דגל’ שמאפשר ריצה יחד

מרן הגרי"ג אדלשטיין אישר לחתום על ערבות 'במתכונת מסוימת', לפיה למוסדות החינוך של בעלזא יימצא פתרון חוקי - אם לא תוקם קואליציה על ידי 'גוש נתניהו' או שלא יאושר תקצוב מלא למוסדות הפטור • עם סגירת פרטי ההסכם, יכנס ח"כ ישראל איכלר אל האדמו"ר כדי לקבל אישורו
שרי רוט
ט"ז אלול התשפ"ב / 12.09.2022 11:44

פרסום ראשון בחרדים 10: אמש, לאחר שח”כ ישראל איכלר, הנציג של חסידות בעלזא בכנסת, נחת מאנגליה, עלו מספר פתרונות לעימות עם ‘דגל’, בעקבות ההתנגדות של מרן הגרי”ג אדלשטיין לריצה משותפת עם אגודת ישראל, בגלל מתווה הממ”ח החסידי שרקחו ראשי משרד החינוך עם חצר בעלזא.

בנתב”ג המתין לאיכלר שותפו הפוליטי באגודת ישראל, ח”כ  מאיר פרוש. לאחר מכן המשיך איכלר לירושלים, שם התקיימה פגישה ממושכת של הח”כ עם הוועד הפוליטי של חסידות בעלזא.

מהפגישות עלה, כי קיימת אווירת חשדנות בין הצדדים: בחסידות בעלזא סברו ש’דגל’ מנסה לחמוק מסיכומים, מאחר שדוד שפירא, נכדו של מרן הגראי”ל שטיינמן זצ”ל, לא חזר עם תשובה לדרישה שהעלו בבעלזא.

שפירא היה אמור להציג בפני מרן הגרי”ג אדלשטיין את דרישת בעלזא – להתחייב בכתב לצרף את מוסדות החצר לרשת ‘החינוך העצמאי’, במידה ו’לגוש נתניהו’ לא יהיו 61 מנדטים, או אם נתניהו ומשה גפני לא יצליחו, בגלל עילה משפטית, להעביר תקציב מלא למוסדות הפטור, כפי שהתחייבו.

ב’דגל’, מנגד, חשבו כי האדמו”ר מבעלזא אינו מוכן לשום פשרה לפתרון הפולנטר שנוצר, ומחפש בית פוליטי אחר.

הבוקר אנחנו יכולים לבשר כי נרשמה פריצת דרך משמעותית, כאשר דוד שפירא שב עם תשובה ממרן הגרי”ג אדלשטיין, לפיה יש אישור לחתום על ערבות ‘במתכונת מסוימת’, ממנה עולה כי למוסדות של בעלזא יימצא פתרון חוקי –  או במסגרת הגדלת תקציב מלא או צירוף מוסדות ל’חינוך העצמאי.

לפי מתווה זה, במקרה שלא תוקם קואליציה או לא יאושר תקצוב מלא למוסדות הפטור, הת”ת הגדול של בעלזא ישולב במוסד של ‘החינוך עצמאי’ באחת מערי הארץ, על סמל המוסד שלו, בעוד יתר המוסדות ישולבו ברשת ‘בני יוסף’ של ש”ס.

גורם המעורה במו”מ אומר לחרדים 10: “משה גפני ואריה דרעי מבטיחים לדאוג, במקרה שתקום קואליציית 61, להשוות את התקצוב למוסדות בעלזא לזה של החינוך העצמאי. במידה ולא תקום קואליציה או שלא יצליחו להשוות את התקצוב – חלק ממוסדות בעלזא ישולבו ברשת ‘בני יוסף’  של ש”ס, ות”ת מרכזי של בעלזא ישולב בחינוך העצמאי”.

מדוע, בעצם, מפצלים את המוסדות בין שתי רשתות החינוך?

הגורם מסביר: “לרשת ‘בני יוסף’  אפשר להצטרף, מסיבה טכנית, רק משנת תשפ”ד. לחינוך העצמאי אפשר כבר מתשפ”ג. לכן לוקחים את החיידר הכי גדול של בעלזא, שהוא כמחצית מכלל ילדי המוסדות, ויצרפו לחינוך העצמאי. כלומר, חצי מהתקציב הם יקבלו כבר השנה. בשנה הבאה יצרפו את יתר המוסדות לרשת של ש”ס”.

כפי הנראה, האישור שהתקבל ממרן הגרי”ג אדלשטיין, והועבר בכתב, מרצה את ראשי חסידות בעלזא, שיוותרו על המתווה שרקחו ראשי ועדת החינוך של החסידות עם משרד החינוך – והיה אמור להזרים 40 מיליון ש”ח אל קופת המוסדות.

עתה, בעלזא תפסיד כחצי מתקציב זה השנה – חצי אחר יתקבל מ’החינוך העצמאי’ כבר בתשפ”ג – אך עדיין רשמה הישג בכך שהצליחה להסדיר את עתיד המוסדות.

מנגד, ‘דגל’ רשמה ניצחון בכך שקברה סופית את מתווה הממ”ח החסידי של משרד החינוך.

כשיסגרו הפרטים של ההסכם, יכנס איכלר אל האדמו”ר, יציג לו את הסיכומים – ויבקש אישור.

יצוין, כי ב’דגל’ בדקו מול החסידויות המרכיבות את אגו”י  מי מהן תתמוך בבעלזא. בגור השיבו בצורה חד משמעית כי יעמדו לצד בעלזא. האדמו”ר מויז’ניץ השיב כי למרות שאינו אוהב את מתווה החינוך שבעלזא רקחה עם משרד החינוך, אם יהיה פיצול – החסידות תצטרף לצד החסידי יחד עם בעלזא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    דרך פשוטה יותר
    12/09/2022 13:29
    חרדל
  1. את הביזיון הזה אפשר היה למנוע, לו היה מתקיים פריימריז דמוקרטי למפלגה.
    כאשר ישנה מפלגה המורכבת משתי תנועות ואחת מהן הינה בעלת ארבעה ראשים,אין פחא שיהיו ויכוחים ואינטריגות.
    הגיע הזמן שלציבור החרדי יהיה ייצוג הולם לכל תתי המגזרים בציבור
    כן. החל מהחרדים האדוקים ועד לחובשי חולצות כחולות שאינם צריכים להיות מנודים במגזר.
    כמובן שכל מועמד צריך להיות מקובל על וועדת רבנים סובייקטיבית שיצטרכו לנמק מדוע אינם מאפשרים לאי-מי לרוץ כנציג המגזר של אחד מחלקיו
    טני בטוח שבאופן כזה החיבור ותחושה ההזדהות היה גדל, מה שיוביל לאימון במפחגה ולהגדלת כוחה
    אבל זה רק חלום.. נו נו, בוקר טוב