השידוך בין בעלזא לש”ס יסיים הסכסוך שקורע את הציבור החרדי

ישראל אייכלר נחת מאנגליה, ומיד נפגש עם מאיר פרוש והוועד הפוליטי של בעלזא, בדרך לפתרון הפלונטר שמאיים גם על קואליציית ה-61 של נתניהו • גורם פוליטי: "זה לא במצב של סגירה בעוד 5 דקות, אבל הפתרון נמצא כעת בצד של רשת 'בני יוסף'" • אז מה מעכב את 'שבירת הצלחת'?
שרי רוט
ט"ז אלול התשפ"ב / 12.09.2022 02:30

1.

ח”כ ישראל איכלר, הנציג של חסידות בעלזא בכנסת, נחת הערב מאנגליה היישר אל הקלת הפוליטית בין אגודת ישראל ודגל התורה – כאשר במוקד העימות: ההתנגדות של מרן הגרי”ג אדלשטיין לריצה משותפת בגלל מתווה הממ”ח החסידי שרקחו ראשי משרד החינוך עם חצר בעלזא.

בנתב”ג המתין לאיכלר, שחגג במנצ’סתר את נישואי נכדתו, ונאלץ להקדים את שובו בהוראת האדמו”ר בגלל המו”מ – שותפו הפוליטי באגודת ישראל, ח”כ  מאיר פרוש. הם דנו בפתרונות שעלו בימים האחרונים כדי להביא לסיום הסכסוך שקורע את הציבור החרדי ומאיים על קואליציית ה-61 של נתניהו.

אחר כך המשיך איכלר לירושלים, שם התקיימה פגישה ממושכת של הח”כ עם הוועד הפוליטי של חסידות בעלזא.

2.

על השולחן מונחים כעת 40 מיליון שקלים שמוסדות החינוך של בעלזא יקבלו עבור השנה הקרובה, באם ראשי ועדת החינוך של החצר יחתמו עד ראש השנה על ה’קול קורא’ של משרד החינוך. בבעלזא מתקשים לאבד סכום כזה.

בעלזא תוותר על המתווה שרקחה עם משרד החינוך, רק אם התקצוב של מוסדות החינוך של החצר יגיע ממקור אחר. כלומר, דרך רשתות החינוך החרדיות – החינוך העצמאי או ‘בני יוסף’ של ש”ס.

החינוך העצמאי שבשליטת ‘דגל’ מסרב לקלוט את מוסדות בעלזא, בשל צוואה של מרן הגרי”ל שטיינמן. האופציה השניה: רשת החינוך של ש”ס.

בש”ס מוכנים לקלוט את מוסדות החינוך של החצר החסידית, שמרכזה בירושלים. גם בעלזא מעוניינים בשידוך, ולפי שעה נראה כי זהו הפתרון המסתמן למשבר.

אז מה מעכב את ‘שבירת הצלחת’? המבנים של המוסדות. שכן, במידה ורשת ‘בני יוסף’ תקלוט לתוכה את מוסדות בעלזא, גם בנייני המוסדות יהיו רשומים על שם הרשת של ש”ס – ולאפשרות כזו בעלזא לא הייתה מוכנה עד כה.

עתה,  ככל הנראה, נמצאה נוסחה משפטית שתאפשר את המהלך – ועליה דנו פרוש ואייכלר, וראשי חסידות בעלזא.

“זה עדיין לא במצב של סגירה בעוד חמש דקות, אבל במטוטלת הפיתרון נמצא כעת בצד של ‘בני יוסף'”, אומר גורם פוליטי לחרדים 10.

גורם נוסף אומר: “בבעלזא, כמובן, העדיפו להשתלב בתוך ‘החינוך עצמאי’, מתוך הבנה שלא קיים חשש שהנהלת הרשת תשתלט על המבנים שבבעלותם. וגם משום שהם באמת סבורים ש’החינוך העצמאי’ אמור להיות גם של החסידים. אבל אין להם את האופציה הזו, בגלל ההתנגדות של ‘דגל'”.

3.

האם ב’דגל מכינים לאגודת ישראל ‘רשימת הפתעות’  שתישלף ביום חמישי, ברגע האחרון שלפני הגשת הרשימות לוועדת הבחירות, ולא תותיר לאגודת ישראל אופציה אחרת מלבד להיכנע לתכתיב שיוגש לה?

שכן, האלטרנטיבה תהיה ריצה נפרדת, ולא לעבור את אחוז החסימה.

הרקע למהלך הוא חשש ב’דגל’ לפיו, אחרי שמוסדות בעלזא יצטרפו לרשת ‘בני יוסף’, חסידי בעלזא יעדיפו להצביע ש”ס, גם מתוך נקמה על מסע ההשפלה שנאלצו לעבור בשבועות האחרונים. בשל כך, הם מעוניינים לדרדר את איכלר במורד הרשימה.

האם יד הליטאים תהיה הפעם על העליונה? גורם חסידי טען לי כי הם ערוכים גם לאופציה כזו. “מיד תישלף רשימה – היא כבר מוכנה –  משלנו,  והפיצול יירשם על שם ‘דגל’, על כל המשמעות שיש לכך גם ל’גוש נתניהו'”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות