ה’ניו יורק טיימס’ הליברלי במתקפה על החינוך החרדי בניו יורק

הניו יורק טיימס פרסם תחקיר ענק על מערכת החינוך החרדית: כלל תרגום של עשרות מסמכים ביידיש וריאיונות עם יותר מ-275 מורים, מנהלים ותלמידים בהווה ובעבר • "לומדים ללא הפוגה, לפעמים באכזריות, במשך שעות של שיעורי דת ביידיש" • עו"ד: "גאים בחינוך שמספקים לתלמידים"
חרדים 10
ט"ו אלול התשפ"ב / 11.09.2022 17:21

גם בארה”ב מנסים “לחנך” את החרדים: ה’ניו יורק טיימס’ – עיתון ליברלי – פרסם הבוקר (ראשון) תחקיר ענק, שכלל תרגום של עשרות מסמכים ביידיש וריאיונות שקיים עם יותר מ-275 בני אדם.

מוקד חירום חינם: פינוי נפטרים וכל מה שאתם צריכים לדעת על קבורה

התחקיר,  שעסק במערכת החינוך החרדית ב’תפוח הגדול’ טוען, כי “השכלה בסיסית נמנעה מדורות של ילדים, מה שלכד אותם במעגל של חוסר עבודה ותלות בחסידות. מתוך בתי הספר יוצאים מדי שנה אלפי תלמידים שאינם מוכנים לניווט בעולם החיצון”.

לפי התחקיר – שהובא ב’ישראל היום’ – בעיר ניו יורק פועלים יותר ממאה בתי ספר פרטיים, שמטרתם לחנך ילדים כחרדים שומרי תורה ומצוות – ולהרחיק אותם מהעולם החילוני. בבתי הספר מלמדים מעט מאוד אנגלית ומתמטיקה, ללא שום לימודי מדעים או היסטוריה.

“הילדים לומדים ללא הפוגה, לפעמים באכזריות, במשך שעות של שיעורי דת שנערכים ביידיש”, טוענים הכתבים, עליזה שפירו ובראיין רוזנטל, בניו יורק טיימס. “במהלך לימודי הדת, מורים ברבים מבתי הספר של הבנים היכו ובעטו בקביעות בתלמידיהם, כך עולה מרישומים וריאיונות, ויצרו סביבה של פחד המקשה על הלמידה. בבתי ספר מסויימים נערים התקשרו למוקד חירום כדי לדווח על מכות”.

בכתבה עלו טענות על אלימות בתלמודי התורה. לפי העיתון,  בחמש השנים האחרונות נחקרו יותר מ-12 תלונות על התעללות בילדים בבתי הספר על ידי משטרת ניו יורק.

באחת מהישיבות, סיפר בוגר, הוא ראה מורה מפיל את חברו לכיתה לרצפה ובועט בו שוב ושוב; במקרה אחר מורה גרר תלמיד לאורך החדר וראשו נדפק בארונית והחל לדמם; מקרה שלישי, לפי עדותו של בוגר, היה של ילד בן 4 שנבעט על ידי המורה כל כך חזק שהוא עף מתחת לשולחן. “היינו כל הזמן תחת איום של קבלת מכות”, סיפר אחד מהמרואיינים.

העיתון אינו מרוצה, כמובן, שבמערכת החיוך החרדית לא מלמדים לימודי ליב”ה.

“הילדים סובלים מרמות של חסכים חינוכיים שלא נראו בשום מקום אחר בניו יורק”, נאמר בתחקיר.

בין היתר, התלמידים מקבלים שיעורי אנגלית ומתמטיקה מעטים בלבד, וחל איסור בחלק מהמוסדות להמשיך את לימודי הליב”ה בבית. “אין ספרים באנגלית בכלל”, מזהיר ספר חוקים של אחד מבתי הספר. בחלק מבתי הספר נאסר על התלמידים לדבר אנגלית בבית. עוד עולה מהתחקיר, כי לעיתים קרובות המורים לאנגלית עצמם אינם מדברים אנגלית באופן שוטף.

מכיוון שבתי הספר החסידים ביקשו לקבל מימון ציבורי, שנאמד במיליארד דולר בארבע שנים האחרונות, נאלצו חלק מהם לבצע לתלמידים בחינות, אולם 99 אחוז מתוך אלפי הנערים שניגשו לבחינות נכשלו.

לטענת התחקיר בניו יורק טיימס, תלמודי התורה זכו למימון הממשלתי בסך מיליארד דולר – חלק גדול מהם מתקציבי התוכניות למלחמה בעוני – בגלל הכוח הפוליטי של מנהיגי הקהילה החרדית בניו יורק, שמורים לחברי הקהילה עבור איזה מועמד להצביע פה אחד.

אחד מהמורים לשעבר שהתראיינו לכתבה סיפק דפי עבודה של תלמידי כיתה ו’, שבהם נראה עומק הפער. הם לא יכלו לאיית מילים בסיסיות. בחלק מהמקרים תואר כיצד התלמידים למדו אנגלית – ביידיש.

מוישי קליין, שנטש את הקהילה החסידית, סיפר: “זה מטורף, לא למדתי כלום. אני בן 20 ואני לא יודע שום מתמטיקה ברמה גבוהה, אף פעם לא למדתי שום מדע”.

בחלק מבתי הספר סירבו להגיב לכתבה. אחרים הכחישו את הטענות.

ראשי מערכת החינוך החרדית בניו יורק טענו בתגובה לתחקיר, כי מדובר בנתונים שגויים. לדבריהם, מדובר במערכת חינוך עצמאית המעניקה לתלמידים את החינוך הטוב ביותר האפשרי.

ג’יי אריק קונולי, עורך דין משיקגו, המייצג את עמותת ‘צדק’ שפועלת עם בתי ספר חרדים, אמר בתגובה לניו יורק טיימס: “הקהילה החרדית גאה בחינוך שהיא מספקת לתלמידיה, שכולם לומדים לפי בחירת הוריהם חינוך דתי. יש לה הרבה הרבה בוגרים מוכשרים ומוצלחים”.

דובר אחר של בתי הספר החרדים, ריצ’רד במברגר, הכחיש כי בוגרי בתי הספר אינם מסוגלים לדבר או לכתוב באנגלית ואמר: “בתי הספר בטוחים ויש בהם מדיניות אפס סובלנות נגד כל אלימות”.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    תעודת עניות
    14/09/2022 11:52
    דוד
  1. 12 תלונות בחמש שנים ממאה בתי ספר
    נשמע קצת מגוחך
    האם בבתי ספר הכלליים אין אף פעם תלונות של אלימות? האם שם כולם מלאכים
    דווקא החינוך היהודי מתיר להכות תלמידים עם רצועה שלא מכאיבה מידי ולמרות זאת כמעט אין מקרים שמורה מכה תלמיד ועכשיו ברצינות זה מה שהצליחו לגרד 12 תלונות ממאה בתי ספר בחמש שנים???

  2. תגובה
    11/01/2023 01:04
    משה לוי
  3. לצערנו יש צדק חלקי בעיקר בנושא של הלימודי ליבה

    אנחנו מוציאים אנשים בורים לשוק העבודה ובלי יכולת מינמלית של מתמיקה ואנגלית בסיסית והשילוב אחר כך בשוק העבודה קשה מאוד

    אני כמובן מדבר על שוק העבודה של צווארון לבן לא לסדר מדפים בסופר..

    חשבתי שזה רק פה בארץ.

    בלי קשר מדובר בעיתון אנטישמי ושונא ישראל והכתבה ברור שהיא מגמתית ואנטישמית קלאסית כנגד היהדות האורתודקסית..